תפריט נגישות
חיפוש

ימי הקורונה: טיפולי CBT עשויים להיות יעילים יותר אונליין

ימי הקורונה: טיפולי CBT עשויים להיות יעילים יותר אונליין

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

סכנת התחלואה שמלווה את מגיפת הקורונה הביאה מטפלים רבים לסגל שגרת עבודה חדשה ולהתחיל לערוך טיפולים נפשיים מרחוק. המפגש הוירטואלי שומר על המטופלים והמטפלים מפני הדבקה, מייתר את הלחץ הכרוך במציאת בייביסיטר לילדים, חוסך זמן נסיעה ובאופן כללי יכול לייצר אווירה רגועה ובטוחה יותר בימים מתוחים אלה. במקרים מסוימים, היכולת של המטפל לראות את סביבת המחייה של המטופל דרך המסך, יכולה אפילו לסייע לתהליך הטיפולי.

זאת ועוד, כעת יש עדויות מחקריות לכך שטיפול אונליין עשוי להיות יעיל יותר מטיפול פנים אל פנים, בייחוד בטיפולים התנהגותיים-קוגניטיביים (CBT) עבור דיכאון. טיפול התנהגותי-קוגניטיבי הוא טיפול תחום בזמן וממוקד מטרה, אשר מתמקד לרב בזיהוי דפוסי חשיבה בעייתיים ובמציאת דרכים יעילות לשנותם. מחקרים מצאו שטיפולי CBT מביאים לשיפור משמעותי במגוון קשיים והפרעות כגון הפרעה פוסט-טראומטית, הפרעת פאניקה ובפוביות ספציפיות שונות.

סקירה של 17 מחקרים מצאה שטיפולי CBT מקוונים היו יעילים יותר בהשוואה לטיפולי CBT פנים אל פנים בהפחתת סימפטומים של דיכאון. כמו כן, הממצאים הראו כי שביעות הרצון מהטיפול בקרב המטופלים הייתה זהה בשני המקרים, וכי טיפולי אונליין נתפסו משתלמים יותר מבחינה כלכלית. סקירה נוספת מצאה שטיפולי CBT מקוונים הורידו באופן משמעותי סימפטומים של חרדה ודיכאון והיו אף יעילים יותר מטיפולי פנים אל פנים. בטיפול בהפרעת פאניקה, טיפולים מקוונים היו יעילים באותה מידה כמו טיפולים פנים אל פנים.

נראה כי על אף העדר המפגש הממשי, לטיפולי CBT מקוונים מגוון יתרונות. הם יכולים להוות פתרון עבור אנשים המתגוררים במקומות מבודדים המרוחקים משירותים פסיכולוגים. בנוסף, טיפולים מקוונים מפחיתים את עלות הטיפול בכך שהם חוסכים זמן נסיעה, חניה ועלויות נוספות. כמו כן, הפרעות מסוימות כמו דיכאון עשויות להקשות על מטופלים למצוא בעצמם כוחות ומוטיבציה להגיע פיסית לקליניקה, כך שהאפשרות להישאר בביתם ולערוך טיפול אונליין יכולה להקל עליהם מאוד.

ובכן מה המשמעות של כל זה עבורכם, המטופלים?

המשמעות היא שטיפולים מקוונים יכולים לעזור לכם באותה מידה, אם לא יותר, מאשר טיפולים שמתרחשים פנים אל פנים. בעידן הקורונה, זה בטוח יותר לקיים פגישות אונליין, ואם אתם מודאגים שטיפולים כאלו פחות יעילים – אתם יכולים להיות רגועים. כלומר, יכול להיות שתשמעו כלב נובח ברקע או שהאינטרנט יקרטע, אבל באופן כללי זו הזדמנות טובה ויעילה לדבר על הקשיים שלכם ואולי אפילו למצוא להם כמה פתרונות.

וטיפ קטן לסיום – אם אתם מטופלים בטיפול מקוון הקפידו לוודא שהמטפל שלכם משתמש בחיבור מאובטח כדי לשמור על הפרטיות שלכם.

מקורות

תקציר מאמר שפורסם ב- Psychology Today:

Cognitive-Behavioral Therapy May Be More Effective Online

www.psychologytoday.com/us/blog/here-there-and everywhere/202007/cognitive-behavioral-therapy-may-be-more-effective-online

אנשי מקצוע בתחום

טיפול אונליין

עוד מאמרים שיעניינו אותך