תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

לא לבד בבידוד: תמיכה נפשית אונליין בזמן משבר הקורונה

לא לבד בבידוד: תמיכה נפשית אונליין בזמן משבר הקורונה

ד"ר מיכל בן צבי זומר

איום הקורונה - עולם בחרדה

משבר הקורונה העולמי משפיע בצורות שונות על כל אחד ואחת מאיתנו. רובינו חשים מאוימים ממחלה שאינה מוכרת ועדיין אין לה מרפא. אנחנו  מוצפים בדיווחים בתקשורת על כל חולה נוסף, מתעדכנים על כל תקנה חדשה או אפילו מאוכזבים מביטול החופשה הקרובה שלנו. רבים מדווחים כי הם מרגישים חסרי אונים אל מול איתני הטבע שמשאירים אותם בתחושת חוסר שליטה. 

בדידות וחרדה בבידוד

כל אלו הופכים מאתגרים עוד יותר אם אנחנו בבידוד. במצב זה אנחנו נותרים לבד עם המחשבות, הדאגות, וגם עם התחושות הפיזיות והפחד שאנו מפתחים את תסמיני המחלה. מבחינה פסיכולוגית, אולי המאפיין הקשה ביותר של משבר הקורונה הוא הריחוק הפיזי שהוא כופה עלינו ממקורות תמיכה שבדרך כלל זמינים לנו. דווקא במצב של חוסר ודאות ודאגה, השאיפה הטבעית היא לקרבה פיזית, לשיחה טובה, לחיבוק מרגיע ולשהות משותפת, שמפיגה מעט את המתח.

טיפול נפשי אונליין דווקא במצבים אלו

הפנייה לטיפול נפשי במצבי משבר יכולה לתרום רבות להתמודדות יעילה וקלה יותר עם האתגרים שהוא מביא עמו. גם מי מאיתנו שרגיל במצבי מצוקה לפנות לשיחה עם חברה או בת משפחה, יכול להיות בבעיה. יש כאלה שאוהבים לדבר עם הספר במספרה או עם נהג המונית, אבל גם הם חווים מצוקה דומה, ולעתים אינם מסוגלים להרגיע ולמתן את הפחד. כאן יתרונם של המטפלים המקצועיים, המתמחים במתן מענה נפשי לחרדה.

טיפול נפשי אונליין הוא פתרון התואם את הצורך בעזרה, למרות המגבלות של הסיטואציה שמשבר הקורונה יצר.  הוא זמין לכל מי שנמצא בבידוד בבית כמו גם לאלו החרדים מיציאה מהבית בימים אלו. טיפול נפשי באינטרנט זמין גם לאלו שנמנעים מלנוע בתחבורה ציבורית או להיות בכל מקום ציבורי, כולל,  בקליניקה של הפסיכולוג שלהם. 

מהו טיפול נפשי אונליין? 

זהו טיפול המפגיש את המטפל ואת הפונה לעזרה במרחב האינטרנטי, דרך פלטפורמה המאפשרת שיחת וידאו. על מנת לקיים את הפגישה, אנו זקוקים רק לטלפון חכם או כל מכשיר אחר עם מצלמה וחיבור לאינטרנט, ומרחב פרטי. 

יש מטפלים המציעים מפגש חד פעמי בעת הצורך, אך לרוב הטיפול מתואם מראש בשעה שבועית קבועה.

אפשר להתקרב דרך מסך? 

למרות הזמינות והפשטות שבאמצעי טיפול זה, רבים שואלים את עצמם, האם הטיפול דרך המסך מאפשר את איכות הקשר ורמת האינטימיות שאנו חווים בחדר הטיפולים? האם נצליח לבוא לידי ביטוי בצורה ברורה, אותנטית ורגשית באופן התקשורת הזה? חששות רבים עולים אצל מי ששוקל לפנות לטיפול מעין זה.

מובן שחווית המפגש היא שונה מעט. אולם ניסיון מצטבר בתחום זה בעשור האחרון, וגיבוי של מחקרים רבים, מראים כי טיפול אונליין אינו אפקטיבי פחות מטיפול בקליניקה. היכולת שלנו לייצר חווית קירבה ואינטימיות כבר מזמן אינה מוגבלת למפגש פיזי. בעולם גלובלי, בו רבים מאיתנו מוצאים את עצמנו מופרדים מרשת התמיכה המיידית שלנו, בשל רילוקיישן, לימודים או טיול ארוך, או אפילו בשל מחלה, טכנולוגיות תקשורת בוידאו הפכה לכלי מרכזי לשמירה על קשר חם וחי. במילים אחרות, למדנו לתקשר דרך המסך, וכמעט לא להרגיש בקיומו כאמצעי. 

ייתכן שמשבר הקורונה יחלוף כפי שהגיע. אבל כיום, כל שירות המתאפשר אונליין, יכול לשפר את איכות חיינו במרחב הפרטי. בעיקר אם אנחנו בבידוד, חשיבותו של הטיפול אונליין היא משמעותית שבעתיים, שכן היא נותנת לאלו הבודדים במצוקתם, לחלוק, להיות בקשר, ולקבל עזרה שתקל משמעותית על בדידותם.

על הכותבת - ד"ר מיכל בן צבי זומר

פסיכולוגית קלינית מומחית, מתמחה בטיפול בחרדה ומנהלת שירותי הייעוץ הפסיכולוגי במכללת שנקר. היא בעלת קליניקה פרטית במרכז תל אביב ובמרחב האינטרנטי עם פונים מכל העולם. נשואה ואם לשלושה.

תחומי מומחיות:
טיפול/ייעוץ אונליין

אנשי מקצוע בתחום

טיפול/ייעוץ אונליין

עוד מאמרים שיעניינו אותך