תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מתי טיפול קצר מועד המשלב גישות שונות יכול להתאים? מקרה לדוגמא

מתי טיפול קצר מועד המשלב גישות שונות יכול להתאים? מקרה לדוגמא

סילבי דוד קוסיאבסקי

כאשר אנו סובלים מקושי מסוים, הגורם למצוקה ופוגע באיכות חיים ובתפקוד, מומלץ לפנות לטיפול. אך יש אנשים החוששים להיכנס לתהליך ללא סיום באופק, או להתחייב לגישה טיפולית מסוימת. במקרים כאלה, טיפול קצר מועד המשלב גישות שונות יכול להיות מענה מתאים ויעיל. זאת כאשר יש מוקד ברור לטיפול, ואין תחלואה נפשית נלווית. בכתבה זו אציג את הטיפול באילנה, טיפול קצר מועד בחרדה אשר שילב עקרונות של טיפול דינמי, עם כלים קוגניטיביים התנהגותיים ו-EMDR. באמצעותו, אראה את הערך שיכול להיות לטיפול קצר מועד בטיפול בקושי ספציפי, ואת האופן בו שימוש בכלים מגישות שונות יכול להשתלב בתוכו.

היכרות

אילנה, בת 64, יצאה לפנסיה לאחרונה לאחר קריירה בה יכלה לממש את עצמה. היא נשואה וניתן להתרשם מקשר זוגי טוב, מעניק והדדי עם בעלה. יש לה שלושה ילדים ומספר נכדים. היא פנתה אליי בעקבות בקשת ילדיה שמתקשים לראות אותה סובלת מחרדות שפוגעות באיכות החיים שלה ואף בבריאותה הפיזית.

בתהליך הערכה של שני מפגשים בו הפורמט הוא מובנה, התרשמתי מאישה בעלת כוחות נפשיים ובתפקוד יומיומי טוב. למרות זאת, קיימת חרדה שפוגעת הן בשנתה והן בבריאותה הפיזית (לחץ דם גבוה ועוד). אילנה מתקשה ליהנות עקב מחשבות טורדניות ובנוסף קיימות הימנעויות רבות, כלומר התנהגויות שמטרתן להימנע מרגשות שליליים או מצבים הנתפסים כמאיימים, אשר פוגעות בטווח הארוך בתפקוד ובאיכות חיים.

מבחינת ההיסטוריה של אילנה (האנמנזה), ניתן להבין את הסיבות הדינאמיות שהן שורש תחילת החרדות שלה. כאשר הייתה נערה אביה חלה במחלת לב ונפטר באופן פתאומי. ביום אחד חייה השתנו. הנערה חסרת הדאגות נדרשה ביום בהיר אחד להתמודד עם השכול ועם קשיים כלכלים של משפחתה.

בסוף תהליך ההערכה הוחלט על טיפול קצר מועד שיעסוק לרוב בטיפול בחרדות ובמחשבות הטורדניות, אשר ישלב בין עקרונות דינמיים, כלים מטיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), וטיפול בשיטת הקהיה ועיבוד מחדש באמצעות תנועות עיניים (EMDR).

מהלך הטיפול

מהמפגש הראשון אילנה מקבלת כלים על מנת להפחית את רמת החרדה הכללית. היא לומדת לעשות תרגילי נשימות שמורידים באופן מיידי את קצב הלב שלה ומקבלת שיעורי בית על מנת לאתר ולזהות את החרדות. ניתן להבין שהחרדות מתמקדות בנושא הבריאות שלה ושל היקירים לה. במקביל לכך, נעשית עבודה דינאמית על חלומות שאילנה מספרת העוזרת לנו לעבד את חרדותיה ומשפרת את איכות שנתה.

המחשבות הטורדניות מזוהות גם הן רובן סביב נושא הבריאות (לדוגמא המחשבה כי אם היא תילחץ ותדאג אז הבדיקות הרפואיות של בעלה יהיו תקינות, וכי לעומת זאת אם היא תהיה אופטימית אז יהיה רע). עבודה קוגניטיבית הבוחנת ומאתגרת את המחשבות, הרגשות וההתנהגויות, מאפשרת לאילנה להחזיר את השליטה בחייה. הן החרדות והן המחשבות, הופכות בהדרגה מכאלה הנחוות כמשתלטות עליה וחלק ממנה (אגו סיטוניות), לכאלה שאינן חלק ממנה, ואף "אויבות שלה" (אגו דיסטוניות).

אנחנו לומדות להכין את עצמנו לפני אירוע העלול להעלות את החרדה וכן לומדות לאתר את המחשבה הטורדנית כשהיא עדיין לא התפשטה, לנתח אותה באופן הגיוני - דבר שמפחית מכוחה. אנחנו מוצאות תשובות למחשבה הטורדנית על מנת "להרוג אותה". בפעמים הראשונים אני כמטפלת עושה את התהליך, בהמשך אילנה מתבקשת לעשות זאת בעצמה. היא מתבקשת לעלות מחשבה טורדנית שהעסיקה אותה במהלך השבוע ו"לטפל" בה לבד. לאחר מכן אילנה מתבקשת לעשות זאת לבד בין הפגישות.

בהדרגה, אילנה מפסיקה להימנע ממצבים מעוררי חרדה ומתחילה להתמודד איתם. בנוסף לכך, סימבוליזציה דינאמית של כוחות הנפש והדגמה מאפשרים להבין באופן ממשי מה שקורה בעולמה הפנימי. כך לדוגמא, אילנה מתבקשת לדמיין את עולם המחשבות שלה כסוס פרא בעל המון כוחות אבל שיכול להפיל אותה לתהום. רק כשהיא תלמד לאלף את סוס הפרא היא תוכל ליהנות ממנו והוא ייקח אותה לאן שתרצה.

שילוב גישת EMDR בטיפול

במפגש ה-10, מצבה של אילנה כבר השתפר באופן משמעותי. היא ישנה טוב יותר ולא מתעוררת יותר בהתקפי חרדה. מצב רוחה השתפר והיא חשה מסוגלת, פנויה ומאושרת יותר. היא פחות מדברת עם מקורביה על דאגותיה. עבודה דינאמית מאפשרת לנו להבין ששלושה אירועים טראומתיים מזינים את חרדותיה ומונעים ממנה התמודדות אופטימלית עמם: הראשון הוא מות אביה והשניים האחרים קשורים לתאונת דרכים אשר עברה בתה. אנחנו מבינות שהמכנה המשותף לאירועים הללו הוא חוסר האונים שחוותה, אשר המשיך וליווה אותה שנים ארוכות כאשר סבלה מחרדות ומחשבות טורדניות.

בכדי לעבד את שלושת האירועים אנו משתמשות בשיטת EMDR, שיטה קוגניטיבית הבנויה על אסוציאציות ומבוססת על גירוי בילטרלי של האונות במוח. באמצעות חזרה לאירוע "בזמן אמת", שיטה זו מאפשרת לנו להפוך את האירועים מטראומתיים לזיכרונות מהעבר.

סיום הטיפול

בסוף הטיפול אילנה נדרשת להתמודד עם אירוע בריאותי והיא עושה זאת בהצלחה. ניתן להתרשם במפגשים האחרונים שהתמודדותה בחיי היום יום השתפרה באופן משמעותי. המחשבות הטורדניות כמעט נעלמו וכאשר מופיעה אחת מהן, אילנה משתמשת בכלים שרכשה כדי "להרוג אותה". ההימנעויות הרבות כמו-כן נעלמו. גם כאשר היא נדרשת לעסוק בפעולה המעוררת חרדה (כגון לעבור בדיקה רפואית), אילנה מוצאת בתוכה כוחות לעבור אותה בהצלחה ללא עלייה ברמת החרדה שלה.

בפגישת הסיום, ה-15 במספר, אנחנו מסכמות את התהליך הטיפולי שאילנה עברה. אילנה מדווחת על הפחתה משמעותית של המחשבות הטורדניות ושל החרדות. היא מספרת איך היא מתמודדת בהצלחה מהרגע שהחרדה רק צפה על מנת לעבד את האירוע ולהפחית אותה. אילנה חשה שהכוחות הנפשיים שלה התעצמו והיא מסוגלת לעשות מה שהיא רוצה מבלי להימנע.

סיכום

אילנה נרתמה לטיפול ובתוך זמן קצר הצלחנו להשיג עבורה הטבה משמעותית. מקרה זה מדגים את היעילות אשר יכולה להיות לטיפול קצר מועד, ואת הערך הרב שיכול להיות לשילוב גישות שונות בתוכו, כדי לטפל בהיבטים שונים של קושי מסוים. אם אתם סובלים מחרדה, או מקושי נפשי ספציפי אחר, טיפול קצר מועד בכלל, וכזה המשלב גישות טיפוליות שונות בפרט, יכול להיות מענה מתאים. יחד עם זאת, לא בכל מקרה טיפול זה מתאים, ומומלץ להתייעץ לשם כך עם איש או אשת מקצוע.

על הכותבת - סילבי דוד קוסיאקובסקי

סילבי דוד קוסיאקובסקי, פסיכולוגית קלינית למבוגרים ולילדים, בעלת ניסיון של 30 שנה בתחום הטיפול. מטפלת בגישה דינאמית עם כלים קוגניטיביים והתנהגותיים.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול קצר מועד

עוד מאמרים שיעניינו אותך