תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך מתמודדים עם קשיים חברתיים?

איך מתמודדים עם קשיים חברתיים?

יהודית פרידמן ושירה שלם

אתה יוצא מהבית, עוצר בדרך לקנות קפה ולצחוק עם השכנה, מגיע לעבודה ועובר במשרד שממול סתם כדי להגיד בוקר טוב ואז מתרווח בכסא שלך. בזמן שאתה ממתין לפגישה עם לקוח אתה מתלבט לאן לצאת בערב עם החברה שלך.

השגרה היומית הזאת, שלחלקנו נראית טבעית לגמרי, רחוקה מלהיות מובנת מאליה עבור אנשים רבים: היבטים תעסוקתיים, חברתיים, זוגיים ורגשיים של חיינו מותנים בשליטתנו במיומנויות חברתיות. כאשר מיומנויות אלו לוקות בחסר, עשויה כל אינטראקציה חברתית ובין אישית להפוך למקור משמעותי לקושי ומצוקה ולפגוע בהיבטי חיים שונים.

יהודית פרידמן ושירה שלם, מנהלות הקליניקה לטיפול בקשיים חברתיים שיא קשר, מתארות כיצד מתבטאים ומשפיעים קשיים במיומנויות החברתיות וכיצד ניתן להביא לשיפור משמעותי.

טוב מאוד בחשבון, בלתי מספיק בהפסקה: התפתחותם של קשיים חברתיים

הקושי המרכזי איתו מתמודד אורי, גבר נבון בשנות ה-20 המוקדמות אשר לומד לימודים אקדמאיים, אינו הבחינות או העומס הלימודי אלא הקניות במכולת השכונתית: קושי משמעותי בתחום המיומנויות החברתיות מקשה עליו לקיים אינטראקציות בין אישיות והופך משימות שגרתיות לכאורה, כמו קניית פלאפל וניהול שיחה קלילה עם המוכרת במכולת לבלתי אפשריות. לדבריהן של יהודית פרידמן ושירה שלם הפער בין יכולותיו האינטלקטואליות של אורי לבין מיומנויותיו החברתיות הוא פער אופייני: "במקרים רבים ניתן לראות כיצד אנשים מוכשרים מבחינה אינטלקטואלית ותעסוקתית מתקשים דווקא בניהול אינטראקציות חברתיות בהפסקת צהריים בעבודה. הקשיים החברתיים משפיעים על היכולת לבסס יחסי קרבה, לשתף אחרים בקשיים, ליצור מערכות זוגיות וכן הלאה. קשיים אלו עשויים להגביל את אורח החיים מאחר והניסיון להמנע מסיטואציות חברתיות מביאה לצמצום והגבלת טווח ההתנסויות והחוויות".

מיומנויות חברתיות כוללות טווח נרחב של יכולות אשר נוגעות הן לתקשורת המילולית והן למיומנויות תקשורת בלתי מילוליות כשפת גוף וקשר עין. מיומנויות אלו אינן מולדות אלא נרכשות החל מגילאי הילדות באמצעות הכוונת ההורים, חיקוי ולמידה ומגעים חברתיים עם ילדים בני אותו הגיל. "מסלול התפתחותי תקין", מסבירות יהודית פרידמן ושירה שלם, "מספק התנסויות חברתיות המאפשרות לילד ולמתבגר להיחשף ולהתנסות במגעים המלמדים אותו להתחלק, לתפוס מקום בקבוצה החברתית וכן הלאה. יחד עם זאת, גורמים סביבתיים, קשיים רגשיים, לקויות פיסיות וחושיות ובעיות נפשיות עשויים להביא לפגיעה ברכישת המיומנויות החברתיות. פגיעה זו מביאה בתורה לקושי רגשי, פגיעה בביטחון העצמי ודימוי עצמי נמוך".

לדבריהן של מנהלות שיא קשר, גורם מרכזי המביא לקשיים בתחום הבין אישי הוא הפרעות נפשיות ורגשיות שונות: "הפרעות נפשיות רבות מביאות לפגיעה בתחום החברתי. בסכיזופרניה אנחנו רואים צמצום חברתי וקוגניטיבי אחרי התקף פסיכוטי, אשר משאיר את האדם תלוי 'בין העולמות' ומתקשה להחליט את מי לשתף ועד כמה לצאת חזרה לעולם; הפרעות מהספקטרום האוטיסטי מתבטאות ברמות שונות של בעיות תקשורת, וכן הלאה".

יחד עם זאת, קשיים חברתיים אינם מאפיינים רק אנשים הסובלים מהפרעות נפשיות. לדבריהן של יהודית פרידמן ושירה שלם, גורם שכיח לקושי הוא חרדה חברתית אשר ביטוייה קוגניטיביים, רגשיים ולעיתים אף גופניים. החרדה החברתית מתבטאת בחווית חרדה, מבוכה ומצוקה בסיטואציות חברתיות שונות ועשויה להביא לקושי בנקיטת יוזמה, המנעות מאירועים חברתיים ועוד. מעבר לכך, לעיתים נסיבות חיים וגורמים סביבתיים מונעים התנסויות חברתיות מספקות ומביאים לקושי ברכישת המיומנויות. גורמים מסוג זה עשויים להיות מעברי דירות תכופים אשר מונעים ביסוס קשרים מעמיקים, הורים סגורים מאוד אשר אינם מספקים מודל לחיקוי בתחום החברתי, חיים בחברה סגורה (כקיבוץ), הורות מגוננת אשר מעכבת את היציאה לעצמאות וכן הלאה. גם נכויות פיסיות וחושיות (עיוורון, חרשות), ליקויי למידה, פגיעות ראש וקשיים נוספים עשויים לפגוע ברצף רכישת המיומנויות הבין אישיות ולהקשות על ההשתלבות החברתית.

שיעורי בית בבית קפה: אימון לרכישת מיומנויות חברתיות

קושי שכיח איתו מתמודדים רבים מהאנשים המתקשים בתחום החברתי הוא בדידות, אך לדבריהן של יהודית פרידמן ושירה שלם קשיים חברתיים עשויים להתבטא גם בהיבטים נוספים: "קשיים חברתיים עשויים לפגוע בתפקוד בראיונות עבודה, להביא להשענות מוגברת על ההורים או ל'היעדר סלקטיביות חברתית' המתבטאת בקושי בסינון קשרים בלתי רצויים וחווית בדידות למרות ריבוי המכרים".

הכאב הרגשי המשמעותי אשר נלווה לקשיים החברתיים מביא פעמים רבות לחיפוש אחר עזרה מקצועית. לדבריהן של יהודית פרידמן ושירה שלם, במקרים מסוימים טיפול פסיכותרפויטי אינו מביא לתוצאות מספקות ולכן נבנתה ב'שיא קשר' תוכנית טיפולית כוללנית המבוססת על שיתוף פעולה עם גורמים מטפלים כפסיכולוגים, עובדים סוציאלים ופסיכיאטרים: "טיפולים פסיכותרפיים מציעים הבנה וכלים להתמודדות עם הקשיים החברתיים אך לעיתים יש צורך בליווי ותיווך צמודים יותר. על כן, במכון ניתנים שירותים המסייעים בפיתוח ויישום מיומנויות חברתיות, כאשר ברקע נמצא הטיפול התרופתי או הפסיכותרפי, בהתאם לצרכי הלקוח".

אחד השירותים בולטים הניתנים ב'שיא קשר' הוא האימון הטיפולי. במסגרת האימון נקבעים יעדים אליהם הלקוח שואף כהפחתת חרדה חברתית, יצירת קשר זוגי, מציאת עבודה וכן הלאה. בהתאם ליעדים אלו נקבע תהליך האימון הכולל הכנה וליווי בהתנסויות חברתיות ותרגול סביב נקודות הקושי. האימון עשוי לכלול, למשל, יצירת כרטיס באתר הכרויות, זיהוי מוקדי הקושי החברתי ועריכת סימולציות להתמודדות עמם ותרגול של אינטראקציות חברתיות - החל מפנייה למלצר בבית קפה ועד לניהול "small talk" בדייט.

תרגול ושיפור מיומנויות חברתיות ניתן לרכוש גם במסגרת הסדנאות לפיתוח מיומנויות חברתיות הניתנות במכון. הקבוצות נבנות על בסיס מכנה תפקודי משותף כך שאין פערים משמעותיים בין חברי הקבוצה. במהלך הסדנאות המשתתפים מתנסים בסימולציות, משחקי תפקידים המדמים מצבים חברתיים וכן הלאה, כאשר יצירת קשרים בין אישיים בין חברי הקבוצה מודגשת ומעודדת.

מעבר לשירותים אלו ניתנים ב'שיא קשר' שירותי הכרויות מתווכים: בהתבסס על ההכרות האישית של הצוות הטיפולי עם לקוחות המכון נערכים מפגשים המיועדים ליצירת קשר זוגי או ידידותי. המפגשים הראשוניים מתווכים על ידי הצוות אך במידה ומתבססת הכרות ראשונית חיובית, הקשר ממשיך באופן עצמאי.

כמו כן, יהודית פרידמן ושירה שלם מצביעות על הדגש שניתן במכון על הגדלת עצמאותו וטווח התנסויותיו של הלקוח: פעמים רבות הקשיים החברתיים מביאים להתכנסות בתא הביתי ולהגנה מוגברת על ידי ההורים. במקרים אלו מתקיימת גם עבודה עם ההורים אשר מסייעת להם לסמוך על הילד ולשחרר אותו לחיים בוגרים ועצמאיים.

על מנהלות שיא קשר:

יהודית פרידמן היא עובדת סוציאלית קלינית (MSW) בעלת כ-20 שנות ותק בתחום השיקום. מומחית למתן חוות דעת משפטיות, מדריכת סטודנטים, יו"ר ועדת אבחון ולשעבר עו"ס מחוזית של קופת חולים לאומית. 052-5517198

שירה שלם היא עורכת דין בעלת למעלה מ-15 שנות ניסיון בתחום השיקום, בוגרת לימודי טיפול משפחתי וגישור, לשעבר מנהלת סניף ניצן ת"א. דוקטורנטית בפקולטה לאומנויות בתחום קריאתם האנליטית של טקסטים דרמטיים.

לקריאה ומידע נוסף:

לאתר שיא קשר: www.ckesher.com

תחומי מומחיות:
מיומנויות חברתיות

אנשי מקצוע בתחום

מיומנויות חברתיות

עוד מאמרים שיעניינו אותך