תפריט נגישות

לחץ או חרדה – איך נדע להבדיל?

לחץ או חרדה – איך נדע להבדיל?

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

לחץ (stress) וחרדה הופכים למזיקים כשהם מהווים מחסומים בחיינו, המונעים מאתנו לעשות את הדברים שאנחנו רוצים או צריכים לעשות.

דברים רבים עשויים לגרום לנו ללחץ ולחרדה. ביניהם מתחים משפחתיים, קשיים כלכליים, מערכות יחסים, קריירה, המצב הבריאותי שלנו, מתחים בפוליטיקה ואפילו משימות יום-יומיות. כל אחד מאתנו מגיב אחרת למערכת הלחצים הזו, והאופן בו נגיב קשור לגורמים גנטיים וסביבתיים. בחלק מהמקרים נצליח להתמודד עם שטף הלחצים כרגיל ונעבור תקופות יותר טובות ותקופות פחות טובות. במקרים אחרים לעומת זאת, ייתכן שנפתח תגובות של לחץ וחרדה.

לחץ (stress) וחרדה הופכים למזיקים כשהם מהווים מחסומים בחיינו, המונעים מאתנו לעשות את הדברים שאנחנו רוצים או צריכים לעשות. כלומר, חלק חשוב מן השאלה הוא עד כמה המצב משפיע על רמת התפקוד שלכם בחיי היום-יום. סטרס וחרדה אמנם דומים במובנים רבים, אך הם בכל זאת נבדלים זה מזה, אז מה הוא בעצם ההבדל ואיך נדע איזה מן המושגים יותר רלוונטי למצבנו או למצב יקירינו?

עוד כתבות בנושא:

קראו איך מתמודדים עם לחץ ? >>

6 טיפים להתמודדות עם לחץ בעבודה >>

כיצד לחץ משפיע על העיכול שלך >>

מהו לחץ (סטרס)?

לחץ הוא מונח שמתייחס לתגובה הבלתי-ספציפית והאוטומטית של הגוף לסכנה. המתח שמוביל לתגובה זו למעשה מעורר בגופנו שינויים שמייצרים התנהגות ערנית יותר המכינה אותנו להתמודדות עם סכנה. שינוי זה קורה כיוון שבעקבות אירועים מלחיצים נוצרת זרימה של הורמונים בגוף, בין היתר אנדרנלין וקורטיזול, אשר מאותתים לו כי הוא בסכנה. ההורמונים הללו מגבירים את הדופק ואת לחץ הדם כדי לאפשר לנו לפעול באופן מהיר, ובכך הם מסייעים לנו להתמקד במקור הסכנה ומכינים את גופנו לתנועה.

מהי חרדה?

חרדה היא תגובה פסיכולוגית ופיזיולוגית, שכוללת תחושת פחד, חשש ודאגה, הזעה מוגברת, דופק מהיר, חולשה ועוד מיני תסמינים. בניגוד לתגובת הלחץ, אשר קשורה בטריגר המעורר אותה, חרדה יכולה להתעורר גם מבלי שהתרחש אירוע מלחיץ בפועל. כלומר, חרדה היא לרוב מעורפלת יותר או שהיא קשורה לחשש מפני סכנה עתידית שטרם התרחשה.

בחלק מן המקרים חרדה תהיה תגובת יתר לסיטואציה ממשית, בעוד שבמקרים אחרים היא תוביל את האדם לפחד והימנעות מסיטואציות אותן הוא תופס כמאיימות. לפיכך, תגובת חרדה עשויה להתרחש אפילו רק כתוצאה ממחשבה על הגורם המאיים/ המפחיד, מבלי שהתרחש דבר במציאות החיצונית.

גם בתוך המונח "חרדה" ישנם הרבה סוגים שונים של תגובות. בעוד שיש תגובות חרדה ספונטניות אשר מתעוררות אצל האדם במפתיע ללא טריגר ברור, ישנן תגובות חרדה אשר מתפתחות באופן הדרגתי ומחמירות עם הזמן.

אז, מה ההבדל?

סטרס או לחץ הוא מנגנון הגנה הישרדותי, והוא מופעל בתגובה לסכנה או אירוע מלחיץ מיידי וממשי. חרדה לעומת זאת היא ציפייה לאיום עתידי, והיא כוללת מצוקה רגשית בתגובה לסכנה פוטנציאלית, ולא תגובה מידית לאיום עצמו.

כמו כן, לחץ הוא בדרך כלל מצבי וקשור להווה, חכן אם נפחית את עומס הלחצים שעל האדם לרוב הוא יוכל לחוות הקלה. כך לדוגמא, אם הבוס מטיל עליכם מטלה מהיום למחר, הילד שלכם מחכה שתאספו אותו מבית הספר ולקוח מצפה שתשלחו לו מוצר מסוים - ייתכן שתחוו לחץ בתגובה לעומס הממשי שבמציאות ובאמצעות קבלת עזרה (מבייביסיטר שתאסוף את הילד למשל) תוכלו לחוש טוב יותר. כלומר, אנחנו מרגישים סטרס כשאנחנו נענים לדרישות חיים שאינן מותאמות ליכולותינו ואינן מותירות לנו "מרווח נשימה".

לעומת זאת, חרדה אשר קשורה לעתיד ולמה שעשוי לקרות, לעתים לא תהיה קשורה להפחתה במערכת הלחצים המיידית והיום-יומית שעמה האדם מתמודד. במצבים בהם אדם סובל מחרדה לאורך זמן, ובמיוחד אם תגובת החרדה הולכת ומחריפה, יהיה צורך בפנייה לאיש טיפול שיוכל לסייע בהתמודדות.

  • איך תוכלו לטפל בלחץ בעזרת מדיטציה >>

  • 10 שאלות ותשובות על לחץ >>

מקורות

תרגום מאמר מאתר Psychology Today:

www.psychologytoday.com/us/blog/happiness-is-state-mind/202008/are-stress-and-anxiety-genetic

תחומי מומחיות:
חרדה

אנשי מקצוע בתחום

חרדה

עוד מאמרים שיעניינו אותך