תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

חווה חרדה ממין? יש מה לעשות

חווה חרדה ממין? יש מה לעשות

צוות בטיפולנט

את רוצה. את באמת רוצה בן זוג אוהב ותומך שבעתיד יהיה אב מקסים ומסור לילדייך. הדבר היחיד שעומד בדרכך, כך נראה, הוא חרדה ממין אשר מונעת ממך ליצור קשרים זוגיים (כי מה יהיה כשנגיע למיטה?) או גורמת לתסכולים וקשיים בקשר הזוגי הנוכחי. למה זה קורה? כיצד מתפתחת חרדה ממין ואיך מתמודדים איתה?

על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על חרדה ממין

יחסי מין נחשבים לפעילות מהנה ונחשקת: ככה זה נראה בטלוויזיה, על זה את שומעת מהחברות שלך. למעשה, זה גם מה שהיית מאחלת לעצמך להרגיש, אם רק היתה לך דרך להעלים את אותה חרדה ממין שמתעוררת בכל פעם שבן הזוג שלך מנסה לגעת בך או כשמישהי מציעה לסדר לך "בחור מקסים, אין דברים כאלה".

חרדה ממין מלווה פעמים רבות בתחושת חריגות ואשמה: למה מה שכל כך פשוט וטבעי לאחרות כל כך מסובך אצלך? מה לא בסדר איתך? בפועל, חרדה ממין היא תופעה נפוצה יחסית, אשר נשים רבות מתמודדות איתה. על אף שמה הממוקד, חרדה ממין יכולה להתבטא בחרדה מהיבטים רבים של אינטימיות ומיניות ובמגוון הפרעות בתפקוד המיני. אצל חלק מהנשים חרדה ממין תתבטא בחרדה מיחסי מין מלאים בלבד, אך אצל מרבית הנשים המתמודדות עם חרדה ממין, גם מגעים אינטימיים חלקיים (נשיקה, עירום וכד') ואינטראקציות ראשוניות עם גברים יעוררו חרדה ואי נוחות. במקרים רבים חרדה ממין תתבטא גם בתחושה כללית של גועל ורתיעה ממין וממגעים אינטימיים, ותשפיע על החשק המיני. למשל, רבות מהנשים החוות חרדה ממין עשויות להרגיש שהן "בכלל לא מיניות" ולהירתע או לא להזדקק לאוננות. לחוויות אלו יתלוו פעמים רבות גם סימפטומים פיסיים: נשים החוות חרדה ממין מדווחות על סימפטומים המזכירים וגיניסמוס (כאבים או כיווץ ו"סגירה" של הנרתיק) ועל תחושות מחנק ובחילה בסיטואציות המעוררות חרדה ממין. לעיתים יופיעו גם סימפטומים פסיכוסומאטיים אשר "יגנו" על האישה החווה חרדה ממין מפני סיטואציות עם פוטנציאל מיני: רבות מהחוות חרדה ממין ידווחו על ריבוי מחלות וסימפטומים גופניים לפני דייטים או בתקופות בהן הן מצויות בקשרים זוגיים.

זאת לא אני, זאת חרדה ממין

אחת הטעויות הנפוצות בקרב נשים החוות חרדה ממין היא הנטייה לתפוס את הקשיים כנוגעים למיניות בלבד. "אני ממש רוצה זוגיות, רק העניין של המין זה מה שהורס", טוענות נשים רבות החוות חרדה ממין, ובאופן זה מחמיצות לא פעם את גורמי העומק העומדים בבסיס חרדה ממין. בהתאם, רבות מהמתמודדות עם חרדה ממין פונות לטיפולים מיותרים ובדרך כלל חסרי תועלת המתמקדים בשימוש באביזרים להרחבת הנרתיק, בלמידת טכניקות הרפיה וברכישת מידע על יחסי מין. טיפולים אלו לא רק שאינם מסייעים, במקרים רבים, אלא שפעמים רבות הם מלווים בהגברת החרדה והאשמה ובתחושה של כפייה - "אם כל כך קשה לי לחשוב על נשיקה איך בדיוק אני אמורה לאונן או להחדיר מרחיב לנרתיק?".

בבסיס התפיסה הרואה במצבי חרדה ממין "נטו בעיה מינית" עומדת עמדה המנתקת בין יחסי המין לבין משמעותם הרגשית. יחסי מין אינם רק אקט מיני אלא גם אקט של חשיפה, אינטימיות, הסכמה לחדירה לגוף והתמסרות. היבטים אלו מלווים פעמים רבות בחרדה אשר מתבטאת בסימפטום של חרדה ממין, אך מהווה למעשה חרדה רחבה ומקיפה יותר מפני יחסים אינטימיים על כל הנלווה להם. בהתאם, נשים אשר חוות חרדה ממין יתארו לא פעם גם את קשריהן החברתיים כקשרים שטחיים או מרוחקים, ואת קשריהן הזוגיים כקשרים המלווים בריחוק, מיעוט אינטימיות רגשית, הסתרה והיעדר כנות ופתיחות.
כלומר, חרדה ממין היא למעשה, בחלק גדול מהמקרים, חרדה מאינטימיות רגשית אשר מתבטאת בתחום המיני: באופן טבעי, מאחר וקיום יחסי מין הם אקט אינטימי וחשוף, נשים המתמודדות עם חרדה מאינטימיות רגשית חוות גם חרדה ממין. מאחר ומצבי חרדה ממין גלויים וברורים יותר ביחס לחרדה מפני אינטימיות רגשית, פעמים רבות החרדה מהאינטימיות הרגשית מטשטשת ואת מקומה תופסת תשומת הלב לחרדה מפני מין.

חרדה ממין - למה דווקא אצלך?

"אבל למה שאני אהיה חרדה כל כך מפני אינטימיות רגשית?" את אולי שואלת את עצמך תוך כדי קריאת הכתבה הנוכחית, "מה כבר כל כך נורא באינטימיות?".

בחלק מהמקרים ייתכן והתבוננות מהירה בהיסטוריית היחסים שלך תספק תשובה ראשונית ברורה: נשים אשר חוו פגיעות מיניות, התעללות פיסית ורגשית או מערכות יחסים קשות וטראומטיות לומדות על בשרן כי לא כדאי לסמוך על אדם אחר וכי קשר אינטימי הוא מסוכן. בהתאם, לא רק נפשן אלא גם גופן ייסגר בפני חוויות של אינטימיות פיסית או רגשית. כך, חרדה מפני מין מהווה בעצם הגנה מפני התקשרות אשר נחווית כמאיימת ומסוכנת.
"במקרים כאלו זה טבעי", את עשויה לומר לעצמך, "אבל למה דווקא אצלי? הרי אני לא חוויתי טראומה מינית או רגשית קשה..." חשוב לתת לתחושה זו לא לבלבל אותך: גם אם לא חווית טראומה או פגיעה מינית, מערכות היחסים המשמעותיות בחיינו מחלחלות אל נפשנו החל מהילדות ומעצבות את האופן בו אנו חוות מערכות יחסים. חוויות של חוסר היענות וקשב רגשי, חודרנות, היעדר עניין בעולם הפנימי וכן הלאה נרשמות בנפש גם כאשר הן מתקיימות בתוך "משפחה טובה" המאופיינת בהורות עם קווים כלליים חיוביים. אם נרשם בנפשנו כי קשר אינטימי יכול לפגוע בנו באופנים שונים, לא מפתיע כי גם בבגרות ובמיניות הבוגרת ימצאו שרידים לחוויות ותחושות אלו. בהתאם, כדי לשנות מצבים של חרדה ממין מומלץ לפנות אל טיפול נפשי אשר יסייע בהבנת הסימפטום של חרדה ממין והבנת הגורמים הרגשיים העומדים בבסיסו. עיבוד זה, לצד ההתנסות בקשר אינטימי מיטיב עם המטפל/ת, רושמים בנפש חוויה של אופטימיות ותקווה לגבי קשרים אינטימיים, ובכך מביאים פעמים רבות להיעלמותן של חרדה מין וחרדה מפני אינטימיות בכללותה.

תחומי מומחיות:
חרדה ,טיפול מיני ,מיניות

אנשי מקצוע בתחום

טיפול מיני

עוד מאמרים שיעניינו אותך