תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

סובל מחרדת ביצוע ביחסי מין? חשוב שתקרא את זה

סובל מחרדת ביצוע ביחסי מין? חשוב שתקרא את זה

הרצלה צח

סובל מבעיות זיקפה במיטה ומרגיש שיחסי המין מהווים עבורך גורם לחץ ומצוקה? יתכן שיש לך חרדת ביצוע, ואתה לא לבד. בשנים האחרונות הולכות ומחמירות תופעות אין-אונות וחוסר חשק בקרב גברים. דווקא בשנים בהם דימויים נוטפי סקס זמינים לכל, אנשים עושים למעשה הרבה פחות סקס מפעם.

לא מעט תרבויות מכובדות למדי לאורך ההיסטוריה האנושית, הנפיקו דימויים ארוטיים שיכולים לגרום גם לנשות ואנשי 2017 לסובב את הראש ולשמוט את הלסת. ובכל זאת, בתחום זה כמו בתחומים רבים נוספים, הטכנולוגיה הצעידה את הדברים קדימה, ולאו דווקא לטובה. אם אתם לא מאמינים, בואו נגיע לשורה התחתונה: (הרבה) יותר פורנו, (הרבה) פחות סקס.

חלק ניכר מהגברים שפונים היום לטיפול מיני-סקסולוגי מגיעים בשל בעיות זיקפה הנובעות מחרדת ביצוע, הנובעת - ניחשתם? מצפייה מרובה בפורנו. בעוד שדימויים ארוטיים ופורנוגרפיים קיימים בתרבויות אנושיות ממש משחר ההיסטוריה, לפורנו של עידן האינטרנט יש מאפיינים ייחודיים. הראשון במאפיינים הייחודיים של הפורנו שהופכים את השפעתו לגדולה כל כך הוא הזמינות, כפי שיעיד כל מי שמבוגר מספיק כדי להיזכר בקלטות ווידאו. ההתפתחות הטכנולוגית ולצידה ההשקעה הכספית העצומה של תעשיית הפורנו, הפכו אותו לנגיש בצורה חסרת תקדים. גיל הצופים בפורנו יורד במהירות, והיום ילדים רבים בגילאי 11-10 כבר נחשפים לסרטים פורנוגרפיים באינטנסיביות. ילדים ומתבגרים רבים נדחפים בסקרנות ובאופן "טבעי" למקור המידע העשיר והזמין בהיסטוריה האנושית, האינטרנט, כדי ללמוד כל מה שהם יכולים על סקס ומה עושים אתו. ואכן, הילדים הצופים בפורנו לומדים הרבה, אך הבעיה היא מה שהם לא לומדים שם, שהוא למעשה בערך כל מה שהיה שווה וכדאי שילמדו על הנושא, ושיכין אותם לרגע המשמעותי של קיום יחסי מין.

ילדים ונערים צעירים ולא מנוסים שנחשפים לפורנו, במיוחד בהיעדר חינוך מיני פתוח, נאור ומאזן, מפתחים תמונה כוזבת של המציאות של עולם המין, ועשויים לסבול מבעיות בתפקוד המיני ומדימוי עצמי נמוך. סרטי פורנו מהווים מקור להשוואה בנוגע לגודלו של איבר המין ולביצוע האקט המיני. האיברים שנראים עצומים במידותיהם, זקיפותם לאורך זמן, והביצועים האולטימטיביים - כל אלו יכולים לגרום גם לצופה בוגר ומנוסה ללכת שולל אחר ההטעיות המניפולטיביות של תעשיית הפורנו, קל וחומר לנער צעיר וחסר ניסיון.

לא סתם מכנים את הקולנוע "תעשיית האשליות"; אל תזלזלו בכוחם של זוויות הצילום, התאורה, העריכה ושאר הטכניקות והתחבולות המשרתות את הפנטזיה המתוסרטת היטב. לכל אלו תוסיפו תרופות וסמים המשפיעים על הגוף והנפש של המצולמים. כל אלה יוצרים סטנדרטים ששום גבר לא יכול לעמוד בהם, ואכן, הוא לא עומד. גברים הצופים בפורנו קורסים, פשוטו כמשמעו, תחת הלחץ הנפשי הפועל עליהם. ההשוואה ל"גיבורי העל המיניים" מעוררת חרדה, ולפעמים מתווספת ומעצימה חרדה קודמת הקיימת בגברים צעירים רבים בלאו הכי. גברים צעירים רבים שישוו עצמם לשחקני הפורנו, יחושו מצוקה אמתית ועלולים לחשוב לעצמם "אני לא גבר", "אני לא שווה".

אדם הנכנס לסרט קולנוע על גיבורי-על מעופפים, משתמש בניסיון החיים שלו כדי להבין שזוהי מציאות קולנועית בדיונית וכי איש אינו מצפה ממנו לעוף באוויר או לטפס על קירות. אחת הבעיות המרכזיות עם צעירים חסרי ניסיון מיני הצופים בפורנו היא, שאינם מסוגלים להשוות את המציאות הבדיונית המוצגת בפניהם, עם מציאות ממשית, שכן טרם חוו אותה.

התמונה המתקבעת בתודעתו של הילד או הנער הניזונה מסרטי פורנו, הינה של מין מעוות. בסרטי הפורנו מוצגים יחסי המין כחסרי רגש, מכניים ומנוכרים, וכך הם נצרבים בתודעתו. באופן זה עלול להיווצר אצלו פיצול בין מין ורגש.

"אני מרגיש לגמרי לא נוכח כשאני ואשתי מנסים לשכב, זה כאילו שאני בכלל לא שם", סיפר לי רוני (שם בדוי), מטופל צעיר שפנה לטיפול בעקבות חרדת ביצוע אשר פגעה ביכולתו לקיים יחסי מין, "אני פשוט מתאמץ לפעול ולא מצליח".

בטיפול המיני סיפר רוני על הרגלי הצפייה האינטנסיביים שלו בפורנו. רוני החל לצפות בפורנו בגיל צעיר ובטרם היה לו ניסיון מיני כלשהו. הצפייה בפורנו קיבעה אצלו תפיסות ודפוסי חשיבה, שהקשו עליו לחוש אינטימיות מינית אמיתית עם נשים, גם עם אשתו שאותה אהב. התפתחה אצלו בעיית זיקפה, וזו עוררה עוד יותר את חרדתו ממין ממשי, והגבירה את הצורך שלו בפורנו.

לאחר שאובחנה הסיבה לבעיית הזיקפה של רוני, הטיפול הסקסולוגי התמקד בפתרונה. רוני שהיה נבוך וחש שמדובר בבעיה חריגה וחסרת מרפא, למד שגברים רבים סובלים מאותה בעיה ושהיא פתירה. במקביל הפסיק לצפות בפורנו, כחלק מהתהליך הטיפולי. מכאן ואילך העבודה הייתה בעיקר מחשבתית. היה צורך לעצב מחדש את תפיסותיו של רוני אודות מין ואודות גוף. בעבודה הטיפולית הפרכנו את התפיסה ששחקן הפורנו הוא הגבר המושלם, בעוד רוני עצמו נחות וחסר ערך. עבדנו על הפסקת התחרות הבלתי הוגנת שרוני ניהל בראשו מול שחקן הפורנו האולטימטיבי, על "מי יותר גבר". במקומה התחלנו לעבוד על יצירת תפיסות חדשות ובריאות המתמקדות בחיבור לצרכים הממשיים של רוני והפחתת הלחץ. אלו אפשרו לרוני במהלך הזמן להתגבר על חרדת הביצוע שחש, ולהשתחרר מבעיית הזקפה ממנה סבל. במקביל לכך. התמקד הטיפול בתקשורת המינית של רוני עם בת זוגו. המסרים החדשים אותם ספג בטיפול אודות מיניות בוגרת, המבוססת על תקשורת זוגית-מינית ואינטימיות, אפשרו לרוני להגיע לקרבה ולאינטימיות מינית ממשית.

אם אתה סובל מבעיות זיקפה וחוסר חשק מיני, חשוב שתזכור שאין סיבה להשלים עם המצב. כדאי לך לפנות לטיפול מיני אצל מטפל/ת מיני/ת מוסמך/ת מטעם איט"ם, האגודה הישראלית לטיפול מיני. בקליניקה לטיפול מיני תוכל להתמודד עם הגורמים ש"תוקעים" אותך, ולהגיע ליחסי מין מספקים ומלאים.

היכנסו לקבלת מידע נוסף ואנשי מקצוע בתחום סקסולוגיה

על המטפלת - הרצלה צח

הרצלה צח היא מטפלת מינית וזוגית מוסמכת. בוגרת התוכנית לסקסולוגיה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, והתוכנית לטיפול זוגי ומשפחתי באוניברסיטת חיפה. התמחתה בבית החולים השיקומי "רעות" בתל אביב, ובמרפאה של ד"ר רונית אלוני בתל אביב. בנוסף, מדריכה מוסמכת לטיפול זוגי של מטפלים ומתמחים, בין השאר במרכז "ברמן" באוניברסיטת חיפה, וב"נקודת מפנה" במכללה האקדמית "גורדון" בחיפה. הקליניקות של הרצלה צח ממוקמת בחיפה והקריות.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול מיני

עוד מאמרים שיעניינו אותך