תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מתי יצא לכם לאחרונה לדוג ענן? ריאיון עם דר' נעמי אפל לרגל צאת ספרה

מתי יצא לכם לאחרונה לדוג ענן? ריאיון עם דר' נעמי אפל לרגל צאת ספרה

ד"ר נעמי אפל. איור: גליה ארמלנד

לאחרונה יצא לאור (בהוצאת אח) ספר ילדים מקסים עם אג'נדה טיפולית - "לדוג ענן". ספר זה מאפשר להורים ולילדים צעירים להבין מהו מיינדפולנס (קשיבות), ולתרגל כלים לניהול רגשי. הספר נכתב ע"י ד"ר נעמי אפל, עובדת סוציאלית המומחית בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי, ואויר ע"י גליה ארמלנד. אילו אסוציאציות עולות לכם כשאתם מגלגלים במוחכם את צמד המילים "לדוג ענן"? מיהו דייג העננים? והאם אפשר בכלל לדוג משהו אוורירי וחולף כמו ענן? הלכנו בעקבות הסקרנות וראיינו את ד"ר אפל עם צאת ספרה החדש והיצירתי.

"לדוג ענן": כמו "לנשום ענן", אבל מוחשי יותר לילדים

הספר "לדוג ענן" עוסק במודעות קשובה (מיינדפולנס), ומקנה לילדים כלים שיסייעו להם להפנות את הקשב, ולשים לב לחוויות שלהם ברגע הנוכחי, מתוך קבלה וללא שיפוטיות ותוך כדי כך, להוביל את עצמם לעבר רגשות חיוביים. הספר מנסה לחבר בין הגל השני והגל השלישי בטיפול התנהגותי קוגניטיבי, ולהציע מודל טיפולי העשוי לסייע לילדים לנהל טוב יותר את הרגשות שלהם. "ההשראה לשים לב לעננים בשמים", מספרת ד"ר אפל, "טבועה בי עוד מביקוריי אצל חמתי, זהבה אפל, עליה השלום, שהייתה בשנותיה האחרונות יושבת במרפסת, ומביטה אל העננים ("כי כשמביטים היטב בעננים תמיד רואים שם דברים מעניינים"), ואני הצטרפתי אליה. יחד היינו מביטות על העננים, כל אחת רואה בעננים משהו אחר. כך נולד במוחי הרעיון לתרגיל הדמיון המודרך -"לנשום ענן" המופיע בספר".

לשאלה לגבי שם הספר הייחודי, מספרת ד"ר אפל כי כשהגתה את הספר, תכננה ששמו יהיה כשם התרגיל בדמיון המודרך. עם זאת, ככל שהסיפור הלך והתגבש יכלה לראות בעיני רוחה את השתקפות העננים בשלולית החורף בסיפור. עוד מוסיפה ד"ר אפל כי "חשבתי שהשם "לדוג ענן" – עשוי להיות יותר נגיש ומוחשי עבור ילדים. כהרגלי, פניתי להתייעץ עם המטפלים שאני כל כך אוהבת ומעריכה מהמכון שאני מנהלת ("שיטות"), והשם "לדוג ענן" זכה לאהדה הגדולה ביותר".

מהו מיינדפולנס?

ניתן להתייחס למיינדפולנס כאל דרך חיים, אך ניתן להתייחס אליו גם כאל כלי נפלא לניהול המחשבות והרגשות שלנו. הוא מאפשר לנו להתייחס אחרת למאורעות שפוקדים את המיינד, כך שנוכל לשים לב לחוויה שלנו, להבין שהיא ארעית, ולא להזדהות איתה. הרי לכולנו יש מצבי רוח משתנים הקשורים באירועים הפוקדים אותנו, ופעמים רבות אותם מצבי רוח קשורים לפרשנות שלנו לגבי המציאות הפנימית או החיצונית שלנו. לדברי ד"ר אפל "במצבים בהם אנחנו לא מבינים את הסיבה לרגש או לתחושה מסוימים שעולים בנו, וקשה לנו להגדיר במילים את החוויה או "לדוג" את המחשבות הקשורות בה, מיינדפולנס יכול להיות כלי משמעותי לניהול רגשי. לרובנו די קשה לנהל רגשות, בעיקר כאשר הם סוערים, ואצל ילדים על אחת כמה וכמה".

כיצד מיינדפולנס מסייע לויסות וניהול רגשי?

לפי גוף מחקר אדיר, שהתהווה בשנים האחרונות, קשיבוּת (מיינדפולנס) היא כלי יעיל מאוד לניהול רגשי. קשיבות מאפשרת, באמצעות תרגול של טכניקות שונות, למקד ולנהל את הקשב, ובכך מחזקת את מיומנויות השליטה העצמית של האדם. לתפיסתה של ד"ר אפל, טכניקת המיינדפולנס לא עומדת בפני עצמה, ובמצבים של רגשות קשים מומלץ לעיתים להיעזר גם בטכניקות שמסייעות לנו לכוון את עצמנו לרגשות נעימים יותר כדי להגביר את יכולת ההתמודדות שלנו. כדי להבהיר כיצד מיינדפולנס יכול לסייע לניהול קשב, ד"ר אפל נותנת דוגמא שוודאי מוכרת לרבים בהקשרים שונים:

"נניח שאני צריכה לתת הרצאה חשובה, אבל חמש דקות לפני ההרצאה אני מקבלת טלפון, שמטלטל אותי רגשית. אני נסערת, חסרת שקט וחמש מאות איש מחכים לשמוע אותי בעוד חמש דקות. כדי להצליח לעמוד במשימה שהתכוננתי אליה זמן רב, עליי לווסת את החוויה הפנימית שלי. כלומר, לעבור ממצב הישרדותי בו המערכת הסימפטתית שלי סוערת, למצב של רגיעה, בה יש איזון בין המערכת הסימפטתית למערכת הפרא-סימפטתית, האחראית על פעולות ההרגעה והשימור כשהגוף נמצא במנוחה. עליי לאפשר לעצמי לעבור מהמוח "המרגיש" (האמיגדלה) למוח "החושב" (הקורטקס) (אני קוראת לזה "מעלית" בספר "לדבר CBT עם הורים וילדים") כדי שאוכל לשלוף את המידע מהזיכרון בזמן ההרצאה, ולהיות נעימה וקשובה לעצמי ולקהל".

"לצורך זה כדאי לי להגביר את המיומנות לנהל רגשות: להיות בקבלה של הרגש הסוער, לא לשפוט את עצמי על כך, אך בד בבד להתכונן נפשית להרצאה, שדורשת ממני ריכוז גבוה על ידי הכוונת הקשב לעבר רגש חיובי יותר. המעבר מרגש לרגש היא למעשה היכולת שלנו לווסת רגשות, ומיינדפולנס עוזר לי ולרבים להתמודד בדיוק עם מצבים כאלה. תרגול מיינדפולנס באופן יומיומי, מרחיב לנו את היכולת לחוות את הרגש באופן מלא, מתוך התבוננות סקרנית, מבלי להיבהל ממנו ומבלי להיסחף אחריו כאשר זה לא מתאים למטרות שלנו".

מטרת הספר: לתת כלים יעילים להורים ולילדים לרגעים של סערות רגשיות

המחשבות, התחושות והרגשות שלנו באים, הולכים ומטיילים בקרבנו כל הזמן (כמו עננים שמטיילים בשמיים). לעיתים מגיעה רוח חזקה או אולי סערה שמערבלת אותנו, את מחשבותינו, רגשותינו ותחושותינו ולא מאפשרת לנו לראות את השמים הבהירים שלנו. מטרתה של ד"ר אפל הייתה בראש ובראשונה "לתת כלים להורים וילדים בדיוק לרגעים כאלה של סערות, כך שיתאפשר לנו לחוות את חוויותינו מבלי שנבהל מהן, ונוכל לחוש שליטה ע"י "משחק" עם החוויה".

הסיפור הנוכחי, שבו אריאל מנסה להתמודד עם יום קשה שעבר עליו, מציע להתבונן בדברים מתוך ניהול החוויה הרגשית. "במובן זה" אומרת ד"ר אפל "הספר מאפשר להורים לטפח את יכולתם וגם את היכולת של הילד לשאת ולהכיל את התחושות, שפוקדות אותו, ובד בבד לנהל את החוויה הרגשית מבלי להימנע ממנה, תוך התכוונות למטרות שהוא רוצה להשיג". ד"ר אפל ממשילה את העולם הרגשי של הילד (ושל כולנו בעצם) ללונה-פארק, ואומרת: "נרצה לסייע לילד להתבונן ברגשותיו כאילו היו מתקנים בלונה-פארק - חלקם נעים בקצב שלֵו ורגוע וחלקם בקצב מסחרר ומסעיר. נרצה ללמד את הילדים "לעלות על המתקנים" של החוויה הרגשית בלונה-פארק הפנימי שלהם, כדי שיוכלו להסתדר טוב יותר עם כל חוויה שתגיע".

הסבר פסיכו-חינוכי: כמה פשוט. כמה חשוב

ד"ר אפל מתייחסת לשליחות שהיא רואה בכתיבת ספרים עם אג'נדה טיפולית, ואומרת: "אני מנסה כל חיי המקצועיים לחבר בין תיאוריה לפרקטיקה. הרצון להנגיש רעיונות מורכבים באמצעות כלים פשוטים ומובנים לכל, הוא המניע העיקרי לכתיבה שלי. אני באה מהגישה ההתנהגותית קוגניטיבית, שרואה את קהל המטופלים בגובה העיניים, שמאמינה שכאשר המטופל מבין את האופן שבו הקושי שלו נולד, כיצד הוא מתקיים ומה משמר אותו, הוא מסוגל לעשות שינוי חיובי בחייו".

ד"ר אפל מתייחסת לחשיבות של מתן פסיכו-אדוקציה כהתערבות טיפולית הן בחדר-הטיפולים והן דרך המילה הכתובה. מבחינת ד"ר אפל, "בספרים שלי אני מנסה להנגיש הסברים פסיכו-חינוכיים, לעיתים מורכבים ומסורבלים, להורים וילדים, כך שיוכלו באמצעות הספר להבין טוב יותר את הקושי עמו הם מתמודדים, ולהשתמש בכלים המוצעים בו כדי ליצור שינוי חיובי בחייהם. גם כמטפלת אני מקדישה המון מקום להסברים פסיכו-חינוכיים כמקדמי הבנה ושינוי. מניסיוני, ישנם מקרים שכל מה שמטופל צריך הוא קצת הסבר על המצב עימו מתמודד".

באופן הומוריסטי ואישי, שמבטא הן את העמדה בגובה העיניים של ד"ר אפל, והן את רצונה להמחיש דברים בפשטות, היא אומרת כי: "זה מזכיר לי ביקור שלי לפני מספר שנים אצל הרופא עם הבן שלי סביב כאב מתמשך ברגל. לאחר בדיקה קצרה הרופא אמר שמדובר בכאבי גדילה. הוא הציע טיפול תרופתי להקלת הכאב. אמרתי לבן שלי בבדיחות הדעת: "לגדול זה כואב" ושאלתי אותו: מה אתה אומר – זה כאב נסבל או שאתה רוצה לקחת משהו להקלה בכאב? הוא ענה: אם זה כאב של גדילה, אני רוצה להרגיש שאני גדל, גם אם זה כואב. הבעיה הגדולה שלנו היא הבהלה ממה שקורה לנו. כאשר יש הסבר מניח את הדעת הבהלה יורדת ואיתה גם המצוקה".

כל דייג עננים צריך גם שיר!

כדי לסייע לתרגול הכלים המוקנים בספר "לדוג ענן", קוראי הספר יכולים להסתייע במדיטציה "לנשום ענן" ובשיר "לדוג ענן", שנכתב במיוחד ללוות אותו. "היה לי חשוב שהספר יהיה יישומי", אומרת ד"ר אפל, "וסברתי שצירוף של מנגינה עשוי לסייע רבות להורים ולילדים. שהרי כפי שכולנו יודעים, כדי להעביר מסר לילד צריך לחזור עליו מספר פעמים באופנים שונים, וככל שהמסר עובר במדיומים שונים באופן עקבי, כך נוצרת הפנמה טובה יותר של המסר. רציתי שהמסר הפשוט על מיינדפולנס וניהול רגשי יוכל להיות מופנם בקלות. מעבר לכך, מוסיקה היא דבר שכל אחד יכול להתחבר אליו, ועצם ההקשבה למנגינה ולמילים מאפשרת לנו להיות ברגע הזה מתוך התכוונות מלאה".

ד"ר אפל מציינת את הפסיכולוג וחוקר המוח, דניאל לויטין (Daniel Levitin), שעוסק בהשפעות הביולוגיות והפיסיות של מוסיקה על האדם, ואת טענתו שהתקשורת המוסיקלית היא הרבה יותר רגשית מזאת המילולית. "אני חווה זאת באופן אישי כל חיי". אומרת ד"ר אפל. "המוסיקה מאפשרת לי כניסה מידית ובלתי אמצעית לעולם רגשי שלם. בגיל ההתבגרות, הכרחתי חבר טוב שלי ללמד אותי אקורדים כי התנגנו לי המון מנגינות בראש ורציתי לתת להם ביטוי. מאז שנים אני כותבת ומלחינה".

לקראת סיום הריאיון, ד"ר אפל משתפת בתהליך האישי של יצירת השיר יחד עם בתה: "מאוד מרגש אותי שגם בתי – הדס, חולקת איתי את אותה האהבה למוזיקה. תוך כדי כתיבת הספר "לדוג ענן", חיברתי מילים וישבתי עם הדס, שתוך דקות ספורות הלחינה אותו והממה אותי בדיוק של הלחן. כשהיא שרה את השיר עם הקלידים באולפן ההקלטות, כמו שרק היא יודעת לשיר, שערותיי סמרו. מאז אני שומעת אותו בלופים בלתי נגמרים. הוא גורם לי לחייך ומזכיר לי כמה זכיתי. החלום שלי הוא שהשיר שיצרנו יחד, יתנגן בראשם של ילדים רבים, שידוגו עננים, ינשמו עננים וירקדו עם עננים".

היכנסו לקבלת מידע נוסף אודות דמיון מודרך

אודות המטפלת – ד"ר נעמי אפל

ד"ר נעמי אפל הינה עובדת סוציאלית מומחית ומדריכה בטיפול קוגניטיבי התנהגותי, מנהלת מכון שיטות ומנהלת המגמה לטיפול הורי, זוגי ומשפחתי בתוכנית הישראלית להכשרת מטפלים בגישה ההתנהגותית קוגניטיבית בתל השומר.

למידע נוסף על הספר ורכישה

אנשי מקצוע בתחום

מיינדפולנס

עוד מאמרים שיעניינו אותך