תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מהי חרדה וכיצד ניתן לטפל בה?

מהי חרדה וכיצד ניתן לטפל בה?

שגית גל בן גיגי

"הדבר שאני פוחד ממנו יותר מכל הוא הפחד עצמו, כי הוא עולה בעוצמתו על הפגיעות האחרות".

מישל דה מונטן

חרדה היא מצב נפוץ בו אדם חש פחד ואי-שקט נפשי ופיזי בשל איום עתידי כלשהו, בין אם אמיתי או מדומיין. חרדה כוללת בדרך כלל מחשבות שליליות או דיספונקציונליות על האיום, ועשויה לכלול סימפטומים פיזיולוגיים כמו דופק מהיר, הזעה וחולשה, וסימפטומים רגשיים כמו חשש, בכי, תחושות תסכול וחוסר אונים.

איך פועלת חרדה?

חרדה, בדומה לפחד, היא למעשה מנגנון הישרדותי המכין אותנו להתמודדות עם איומים. בזמן חרדה, מערכת העצבים הסימפתטית נכנסת לפעולה. מערכת זו פועלת במצבי לחץ, חירום ומתח, והיא זו האחראית על הסימפטומים הפיזיולוגיים המזוהים עם חרדה. המערכת בעצם מכינה את הגוף להתמודדות עם האיום באמצעות מאבק או נסיגה (תגובת "הילחם או ברח", Fight or Flight). כיום אנחנו יודעים שקיים גם מצב שלישי, של קיפאון (Freeze).

אם כך, ניתן להבין שחרדה היא תופעה נורמלית וחשובה, שלמעשה כולנו חווים מפעם לפעם. עם זאת, במצבים בהם חרדה נחווית בעוצמה גדולה כל כך הפוגעת ביכולת שלנו לתפקד או כאשר היא מתעוררת בלי סיבה ברורה, היא יכולה להפוך לגורם מפריע ומגביל, או בשפה המקצועית - להפרעת חרדה.

כאשר החרדה היא קיצונית ומתמשכת, האדם החרד עלול לפתח עיסוק מתמשך ומוגזם בשאלות כמו: "איפה זה יקרה לי? איך? ומה אם היא תתפוס אותי לא מוכן?". כתוצאה מכך, יכולה להתפתח הימנעות מהתמודדות עם מושא החרדה, כמו להפסיק לצאת בשעות מסוימות או למקומות מסוימים. בנוסף, אדם החווה התקף חרדה ללא סיבה ברורה, עלול לייחס את מה שהוא מרגיש בגוף לדברים אחרים, למשל לחשוב שהוא עובר התקף לב, עומד למות או משתגע ("הנשימות שלי מהירות, אז אולי אני אפסיק לנשום"). בכל המקרים האלו החרדה בסכנה להפוך ל"כדור-שלג" מתגלגל.

טיפול בחרדה באמצעות CBT

ניתן לטפל בחרדה באמצעות גישות שונות. הטיפול עשוי לכלול עיבוד של משברים וטראומות, טכניקות הרגעה עצמית, תיקון הטיות חשיבה אשר מצויות בפער מהמציאות, פיתוח אסטרטגיות התנהגותיות אשר מחליפות הימנעות בהתמודדות ועוד. אחת הגישות המוכרות לטיפול בחרדה היא טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) – טיפול ממוקד וקצר טווח המבוסס על ההנחה שקשיים רגשיים נגרמים עקב דפוסי מחשבה והתנהגות בלתי יעילים. ב-CBT, ובשונה מטיפול דינמי קלאסי, המטפל נוקט בעמדה אקטיבית יותר בה הוא מנחה, מסביר, מלמד ומטפל. הטיפול כולל מספר שלבים:

1. שלב פסיכו-חינוכי - בשלב הראשון בטיפול המטופל לומד על חרדה באופן כללי, וכן על החרדה הספציפית שלו, מתוך הכרה שהבנת מנגנון החרדה עשוי להיות אפקטיבי מאוד ב"נירמול" החוויה ובהתמודדות עימה. לדוגמה, הפנמה של אמירות כמו: "זה לא נעים להרגיש חרדה, אבל זה גם לא מסוכן", יכולה להוות שלב ראשון חשוב עבור אדם שחווה התקפי חרדה לעיתים קרובות.

2. עבודה עם מחשבות אוטומטיות - בהמשך המטופל ילמד לזהות את הטיות החשיבה השונות אשר עולות באופן אוטומטי ומגבירות את החרדה. הטיות חשיבה יכולות לכלול קריאת מחשבות/רגשות ("הוא בטוח חשב שאני נבוך"), חשיבה קטסטרופלית ("אני אשתתק ולא אצליח לדבר, וכולם יחשבו שאני חסר ערך"), הכללת יתר ("אין לי סיכוי לעבור את זה") וחשיבה דיכוטומית ("אם אני לא מתקבלת לעבודה הזו, זה אומר שאני כישלון מוחלט"). בהמשך, המטופל לומד לנסח לעצמו מחשבות אלטרנטיביות העשויות להיות נכונות באותה מידה ומציעות נקודת מבט שונה על המצב. למשל, עבור המחשבה הקטסטרופלית, מחשבה חלופית עשויה להיות: "אולי אכשל ואולי לא, וגם אם כן אפשר לתקן".

3. חשיפה הדרגתית לאירועים מעוררי חרדה - בשלב האחרון של הטיפול, המטופל והמטפל בונים מדרג חרדה; מעין טבלה המפרטת את הפעולות מהן נמנע המטופל בעקבות החרדה. עבור כל אחת מהפעולות המטופל מציין את רמת החרדה שהיא מעוררת בין 1-10, כאשר:

1 = הפעולה/האירוע ממנו אני הכי פחות חרד
10 = הפעולה/האירוע ממנו אני הכי חרד ונמנע

בהמשך, המטופל מתאמן בביצוע הפעולות מהן הוא חרד ונמנע (פעולה הידועה גם בשם 'חשיפה הדרגתית'), כאשר הוא מתחיל בחרדות בתחתית הסולם ומתקדם למעלה באופן הדרגתי. במקרים רבים, ככל שמתאמנים ומצמצמים את ההימנעות, כך גם החרדה הולכת ופוחתת.

"גם אני נורא פוחד ליפול", אמר האריה מוג הלב, "אבל מסתבר שאין דרך אחרת אלא לנסות".

פרנק לימן באום, מתוך "הקוסם מארץ עוץ"

סיכום

ההתמודדות עם חרדה אינה פשוטה, ואדם אשר סובל מהפרעת חרדה זקוק לתמיכה, הכלה ואמפתיה מסביבתו הקרובה. במקרים בהם החרדה פוגעת באיכות החיים וגורמת לסבל, כדאי לשקול פנייה לאיש מקצוע. הכלים, השיח הרגשי והמפגש הטיפולי, יכולים לסייע למטופל להתחזק ולהתמודד עם בעיותיו, ובכך, עם הזמן, להימנע פחות ולחיות חיים מלאים יותר.

על הכותבת – שגית גל בן גיגי

שגית גל בן גיגי היא עובדת סוציאלית MSW, מתמחה בפסיכותרפיה דינמית. מטפלת רגשית במבוגרים ובילדים, בטיפולים פרטניים וקבוצתיים, במכון הפסיכולוגי בתחנת העמקים וכן בקליניקה פרטית בעפולה.

אנשי מקצוע בתחום

חרדה

עוד מאמרים שיעניינו אותך