תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

הורות בעידן הדיגיטלי: 12 צעדים להפחתת התמכרות למסכים

הורות בעידן הדיגיטלי: 12 צעדים להפחתת התמכרות למסכים

צוות בטיפולנט

אם יש לכם ילדים צעירים ואתם מרגישים שהסמארטפונים, הרשתות החברתיות ומשחקי הווידאו הפכו את ההורות למאתגרת יותר מתמיד, אתם לא לבד. בעידן הדיגיטלי של ימינו, הורים נדרשים להתמודד מול אתגר חדש וגדול במיוחד – התמכרות למסכים. בכתבה הבאה נסקור 12 צעדים שיסייעו לכם להתמודד עם התמכרות זו וננסה להבין מדוע היא מתרחשת מלכתחילה?

למה זה כל כך ממכר ומסוכן?

מחקרים מלמדים כי בעת שימוש במסכים, משתחרר במוח ההורמון דופמין, אשר קשור למערכת הגמול וההנאה במוח. הבעיה היא שכאשר אזור הגמול וההנאה במוח מופעל בתגובה לפעולה מסוימת, אנחנו חשים צורך עז לחזור עליה שוב ושוב. מעגל זה משפיע על ילדים במידה אפילו יותר עוצמתית, כיוון שבגילם הצעיר המוח שלהם עדיין לא סיים להתפתח ולכן קשה להם לווסת את ההתנהגות שלהם ולהפגין שליטה עצמית.

הקושי של ילדים בוויסות עצמי בשילוב עם הסיפוקים המידיים מאוד שניתן לקבל דרך המסך (בין אם זה ניצחון במשחק, קבלת "לייקים" על תמונה או פשוט הריגוש שבהבהוב המודיע על הודעה חדשה שהתקבלה), מייצר מעגל ממכר במיוחד. בתוך מעגל כזה, חשוב לציין כי זה לרוב לא ריאלי לצפות מילדים להגביל בעצמם את זמן המסך שלהם, ויש צורך בהתערבות הורית.

בפועל, ההשלכות של התמכרות למסכים הן רחבות ומדאיגות. מחקרים מראים כי ילדים שמבלים זמן רב מול המסך נוטים יותר להשמנה, מקדישים פחות זמן לקריאה ולמשחק, מנהלים פחות אינטראקציה פנים-אל-פנים, והם בעלי סיכון גבוה יותר להיחשף לבריונות ברשת.

אז איך מתמודדים עם התמכרות למסכים?

1. הגבלת זמן

קבעו מה הוא זמן המסך המותר לילדיכם, אשר נשמע לכם פרק זמן סביר. למשל, אתם יכולים להחליט על חצי שעה בבוקר וחצי שעה בערב בימים של בית ספר, ולהאריך זמן זה ל-45 דקות בימי חופש. שימו לב, אם ילדיכם כרגע מרבים בשימוש במסכים, חשוב לעשות את המעבר להגבלת הזמן בצורה הדרגתית ותוך תיווך של השינוי באופן ברור.  

2. היו ברורים ועקביים

אל תתנו לתלונות ובכי לערער אתכם והשתדלו להיות ברורים ועקביים בנוגע לזמן המסך המותר. ילדים אשר מקבלים יותר זמן מסך לאחר שהם בוכים, לומדים שבכי או כעס מובילים לתגמול – בצורת זמן מסך רב יותר – וכך אנחנו משמרים התנהגות בעייתית. אם תהיו מספיק עקביים, ילדיכם ילמדו בסופו של דבר כי להתנהגויות שליליות מצדם (בכי וצעקות) אין הרבה השפעה, והן יפחתו או ייפסקו.

3. קודם שיעורי בית

השתדלו שלא לאפשר לילדיכם להשתמש במסכים לפני שהם סיימו את שיעורי הבית שלהם או מטלות אחרות שהם פחות אוהבים לעשות. בדומה לכך, גם אם הם התחצפו או התנהגו לא יפה כדאי שלא להעניק את החיזוק החיובי שבמתן זמן מסך. למדו את ילדיכם שזמן מסך הוא פריבילגיה אותה מרוויחים ולא זכות אוטומטית.

4. נעלו את המחשבים והפקידו את הסמאטרפונים

לעיתים כאשר המחשב או הטלפון הנייד נמצאים בטווח ראייה, הדבר מקשה על הילד לא להתפתות. לכן, כאשר זמן המסך נגמר, הקפידו לנעול את המחשב עם סיסמה ואספו את הסמארטפונים אליכם. זה עשוי להישמע מעט קיצוני, אך כשהילדים לומדים שאין להם גישה למכשירים האלקטרוניים, הם לרוב גם יפסיקו לנסות להשיג אותם כשנגמר הזמן.

5. היו ערניים וקשובים

לעיתים מה שנראה כמו התמכרות למסך קשור למעשה בחשיפה של הילד לתכנים שלא תואמים את גילו או למעורבות של גורם חיצוני המקיים עמו תקשורת לא מיטיבה. לכן, השתדלו להיות ערניים לאופן שבו הילדים שלכם מבלים את זמן המסך שלהם. בדקו אחרי מי הם עוקבים ברשתות החברתיות ומי עוקב אחריהם. בנוסף, דאגו לעקוב גם אתם אחר הפרופילים שלהם ברשתות השונות ושימו לב לאינטראקציות חשודות.

6. הסבירו לילדיכם את הסכנות

ידעו את ילדיכם לגבי הסכנות הכרוכות בשימוש במדיה החברתית ובמסכים בכלל. הסבירו להם שאתם לא מנסים ״להרוס את הכיף״ אלא להגן עליהם והשתדלו לקיים על הנושא שיחה פתוחה גם אם הדבר כרוך בשאלות קשות או אמירות לא נעימות. ככל שהתקשורת עם ילדיכם תהיה טובה יותר כך גדל הסיכוי שהם יענו לבקשותיכם.  

7. מותר להשתעמם

ילדים נוהגים לרטון ולהתלונן שמשעמם להם, או שאין להם מה לעשות. זכרו ששעמום הוא למעשה אבי היצירתיות. אפשרו לילדים גם להשתעמם מדי פעם, וללמוד בעצמם כיצד להעסיק את עצמם.

8. כוונו לפעילויות אחרות

כאשר ילדים מתלוננים שמשעמם להם, נסו להפנות אותם לפעילות אחרת כמו משחק חשיבה, מפגש עם חבר או טיול בחוץ. לפעמים תתפלאו לגלות כמה פעילויות שנראות לכם טבעיות בכלל לא חולפות במוחם של ילדים מודרניים.

9. צפו לרגרסיה מדי פעם

חופשות, ימים עמוסים בעבודה או משברים בבית יכולים לגרום לכם לפנות למסכים כפתרון מהיר שיעסיק את הילדים. אל תלקו את עצמכם על שהסתמכתם על מסכים בעת חירום, אבל היו מודעים לתדירות שבה זה קורה, ולרגעים שגורמים לכם לעשות זאת.

10. ערכו התאמות

אם התכנית לא עובדת, אל תתייאשו. ערכו התאמות מבוקרות בנוגע לזמן המסך המותר ובנוגע לאפליקציות המותרות, ונסו להטמיע את הכללים שוב באופן מדורג יותר.

11. יום ללא מסכים

נסו ליזום ימים נטולי מסכים, ועודדו את ילדיכם להתמיד בכך. למשל, אתם יכולים להציע להם לערוך ביקור בלונה פארק לאחר שבוע שלם ללא מסכים.

12. היו מודל לחיקוי

כולנו יכולים להפיק תועלת מהחוקים שאנחנו מציבים לילדינו ובוודאי שקל יותר לדרוש מילדים להתנהג בצורה בה גם אנחנו נוהגים. לכן כשאתם בסביבת הילדים שלכם, נסו להימנע משימוש בסמארטפון או במחשב בצורה מופרזת, על מנת להוות להם דוגמה. בנוסף, כשאתם מבלים ביחד ללא מסכים, אתם נותנים להם את התגמול הטוב והמשמעותי ביותר עבורם – תשומת הלב שלכם וזמן איכות אינטימי.

מקורות

https://www.psychologytoday.com/us/blog/more-women-s-work/201707/parenting-in-the-era-addictive-electronics

אנשי מקצוע בתחום

טיפול במתבגרים

עוד מאמרים שיעניינו אותך