תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

השפעתם של משחקי מחשב על ילדים

השפעתם של משחקי מחשב על ילדים

מורן צמחוני

ילדים רבים מבלים כיום שעות רבות מול המחשב בגלישה, שמיעת מוסיקה ומול משחקי מחשב.

הורים רבים מתמודדים עם שאלות לגבי שימוש נבון ותואם גיל באינטרנט, ברשתות חברתיות וגם בנוגע למשחקי המחשב מולם ילדים יכולים לבלות שעות על גבי שעות. לאור עלייה בחברה הישראלית של אלימות ותוקפנות בקרב ילדים ובני נוער עולה גם שאלה האם משחקי מחשב ובפרט משחקי מחשב אלימים תורמים לכך ומה הורים יכולים לעשות כדי למנוע שימוש מוגזם במשחקי מחשב והשפעה רעה על הילדים. בשנים האחרונות הנושא עלה לדיון בתקשורת ונערך יותר מחקר בנושא גם בשל דרישת גופים מחוקקים במדינות שונות בעולם. מחקרים שנערכו לאחרונה מערערים על הסברה הרווחת ומראים כי לא קיים קשר מובהק בין משחקי מחשב אלימים ואלימות ותוקפנות בקרב ילדים ומתבגרים וכי הם רק חלק מתמונת עולם יותר רחבה של הנער והגורמים המשפיעים עליו (2012, Ferguson, San Miguel, Garza & Jerabeck). יחד עם זאת, התשובה לשאלת השפעתם ש משחקי המחשב, כמו תמיד, הינה מורכבת.

כיצד משחקי מחשב עלולים לתרום לאלימות?

מנגנון אחד שעובד במשחקי מחשב הוא הזדהות של הילד עם הדמויות התוקפניות, דבר המתרחש באופן בולט יותר בגילאים צעירים יותר בהם קשה לילדים להפריד בין עולם המשחק למציאות. במצבים כאלה הילד עלול לתפוס את האלימות אשר במשחק כמוצדקת ולתפוס את התסריטים התוקפניים אשר במשחק כמציאותיים וכדרך לגיטימית לפתרון בעיות במציאות החיצונית, למשל עם בני גילו. כאשר הילד מפנים את האסטרטגיות האלימות לפתרון בעיות, לומד מדמויות המשחק ולא מקבל מהסביבה כלים מספקים אחרים לפתרון בעיות הוא יכול להיקלע למצבים בעייתיים מול הסביבה.

טענה נוספת היא שחשיפה קבועה למשחקי מחשב אלימים ותוקפניים מורידה את סף הרגישות לתמונות אלימות ועם הזמן המוח מתרגל לכך ויכול להזדקק לגירויים גדולים יותר כדי לקבל את מנת הריגוש והעוררות. חשוב להתייחס לכך שעבור ילדים בעלי בעיות רגשיות או בעיות התנהגות ונטיות אלימות ההשפעות עלולות להיות דרמטיות יותר. במידה ולא ניתנים מענים אחרים לבעיותיהם והשימוש במשחקי המחשב הינו במינון מוגזם או אינו תואם גיל- הקשיים עלולים להחריף.

משחקי מחשב יכולים גם להועיל

חשוב לזכור שיש מגוון עצום של משחקי מחשב לגילאים שונים ולא כולם אלימים, על אף שאלו נפוצים מאוד. בין היתרונות של משחקי מחשב אפשר למצוא את האפשרות לפריקת לחץ, שיפור של יכולות קוגניטיביות שונות ולמידה של אסטרטגיות חשיבה ופתרון בעיות. בנוסף, עבור ילדים מסוימים משחקי המחשב מספקים פלטפורמה לביטוי, העצמה, הקניית מסוגלות ותחושות שליטה והיבט זה חשוב במיוחד לילדים שלא זוכים לחוש כך בתחומים אחרים. משחקים רשתיים / חברתיים יכולים לעזור לילדים בפיתוח אינטראקציה חברתית, ותרומה זו יכולה להועיל במיוחד לכאלו אשר מתקשים בכך בעולם האמיתי (אבל כמובן לא רצוי שתחליף אותם לחלוטין).

כדוגמא להשפעות חיוביות של משחקי וידאו ומחשב אתן שתי דוגמאות ממחקרים אשר נערכו בשנים האחרונות. מחקר שנערך באוניברסיטת TEXAS A&M (Ferguson & Rueda, 2010; ) בדק השפעה של חשיפה קצרת טווח וארוכת טווח למשחקי וידאו על התנהגות אגרסיבית, רגשות עוינים ודיכאון. בניסוי שנערך צעירים התבקשו לבצע משימה מתסכלת ואז חולקו באופן רנדומאלי לשחק במשחקי וידאו במספר קבוצות ניסוי וביקורת שונות. התוצאות הראו שלא הייתה השפעה למשחקי הוידאו על התנהגות אגרסיבית. המחקר מצא בנוסף כי היסטוריה של משחק במשחקי מחשב אשר כוללים אלימות ניבא רגשות עוינות ודיכאון נמוכים יותר לאחר ביצוע המשימה המתסכלת. החוקרים מציעים הסבר בכך שמשחקי מחשב מאפשרים אפיק לביטוי וניהול רגשות ובפרט רגשות של תסכול, אכזבה ואובדן שליטה.

מחקר מעניין נוסף שנערך לאחרונה (Ventura, Shute & Zhao, 2012) מצא כי צעירים המשחקים במשחקי וידאו בתדירות גבוהה הראו התמדה רבה יותר והשקיעו זמן רב יותר בניסיון לפתור בעיות וחידות קשות לפתרון אשר ניתנו להם.

טיפים להורים ורעיונות למטפלים בנוגע למשחקי מחשב אצל ילדים

בדומה לתחומים אחרים, להורים יש חלק בהשגחה על הצריכה של הילד. מידת המעורבות של ההורים בחיי הילד/נער צריכה להשתנות בהתאם לגיל ולבגרות שהוא מראה. צריך לזכור שמשחקי המחשב הם רק חלק מהסביבה אשר משפיעה על הילד, כך שאל לנו לתלות בהם את הכול.

• בגילאי ילדים צעירים יותר הורים יכולים להיות יותר פעילים ומעורבים, לשאול על משחקי המחשב, לשחק יחד עם הילדים ולקנות לילדים משחקי וידאו/מחשב תואמי גיל.

• כדאי להסביר ולתווך לילדים צעירים כיצד להבין את המשחק והדברים שקורים בו, ולהדגיש את השוני בין עולם המשחק והמציאות.

• לעודד שימוש במשחקי מחשב לא אלימים, למשל משחקי קופסא, משחקי הגיון ומשחקי אסטרטגיה.

• דרך שיחה ובעיקר דרך דוגמא אישית להקנות לילדים דרכים לפתרון בעיות בעולם האמיתי.

• לקבוע כללים ולשים גבולות בנוגע לזמן השימוש במחשב למשחקים כך שהתפקוד בתחומי חיים אחרים לא יפגע באופן משמעותי.

• ברכישת משחקים חדשים, לבדוק את דירוג המשחק, תוכן והתאמה לגיל, לרוב זה מצוין על העטיפה ואפשר גם באינטרנט, למשל באתר של ESRB.

• לזכור שחשיפה לתכנים אלימים מתרחשת לא רק מול המחשב אלא גם מול טלביזיה, בעיתונים ובסביבה בה הילדים חיים.

• לדבר ולהתייעץ עם הורים ומורים על הנושא ובמידת הצורך להתייעץ עם איש מקצוע.

על הכותב - מורן צמחוני

מורן צמחוני הינו עו"ס קליני MSW ובעל תואר ראשון במדעי המחשב. מטפל בילדים, מתבגרים וצעירים במכון עידן במודיעין‏

מקורות

Ferguson, C.J., & Rueda, S.M. (2010). The Hitman Study. European Psychologist , 15(2), 99-108

Ferguson, C.J., San Miguel, C., Garza, A., & Jerabeck, J.M. (2012). A longitudinal test of video game violence in?uences on dating and aggression: A 3-year longitudinal study of adolescents. Journal of Psychiatric Research 46, 141-146

Valadez, J.J., & Ferguson, C.J. (2011) Just a game after all: Violent video game exposure and time spent playing effects on hostile feelings, depression, and visuospatial cognition. Computers in Human Behavior, 28(2), 608-616

Ventura, M., Shute, V., & Zhao, W. (2012). The relationship between video game use and a performance-based measure of persistence. Computers and education, 60(1), 52-58

תחומי מומחיות:
הדרכת הורים

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך