תפריט נגישות
חיפוש

הקשר המפתיע בין הפרעות אכילה לבין מיינדפולנס

הקשר המפתיע בין הפרעות אכילה לבין מיינדפולנס

פורסם על ידי ספיר קינן

מה זה בעצם מיינדפולנס?


מיינדפולנס, או מודעות קשובה, היא תהליך בה האדם מפנה את תשובת הלב לרגע בו הוא נמצא, מתוך כוונה וללא שיפוטיות. בתהליך זה, האדם לומד לכוון את הקשב שלו בעדינות למה שמתרחש ברגע הנוכחי. כך, באמצעות אימון מיינדפולנס, ניתן להאט ולהתבונן בסקרנות בשטף המחשבות אשר עוברות במוחנו ברגע נתון, וסוחפות את התודעה שלנו איתם. כך למשל, כאשר אתם מוצאים את עצמכם נודדים במחשבות, מהרהרים במה שקרה אתמול או דואגים לגבי העתיד – מצב של קשיבות מודעת יאפשר לכם להתבונן ולקבל את הופעת המחשבות, אך גם לאפשר להן לחלוף ולחזור להתרחשות הנוכחית. עקרונות של מיינדפולנס עברו לאורך העשורים האחרונים שילוב בטיפולים נפשיים שונים, ומסייעים לאנשים רבים בהתמודדות עם קשיים רגשיים. כיצד ניתן לשלב בטיפולים בהפרעות אכילה עקרונות של מיינדפולנס?

הקשר בין מיינדפולנס לבולמוסי אכילה


בולימיה והפרעת התקפי זלילה מאופיינות שתיהן בהתקפים חוזרים של אכילה בלתי נשלטת, בהם האדם אוכל כמות גדולה של מזון, בזמן קצר. התקפים אלו מלווים בחוויה של אובדן שליטה, ומובילים לרוב למצוקה קשה. בבולימיה, האדם אף משתמש בהתנהגויות מפצות לאחר התקפי הזלילה (למשל, הקאות או שימוש בחומרים משלשלים). עבור רבות, התקפי זלילה אלה משמשים כדרך להימנע ממפגש עם רגשות קשים. איך ניתן לעשות שימוש בעקרונות מיינדפולנס בטיפול, כדי לעזור למטופלות להתגבר על נטייה זו בחיי היומיום?

* מטופלות יכולות לתרגל התבוננות ברגשותיהן, מבלי לנסות לשנותן ומבלי לשפוט את התוכן שלהן.

* תהליך זה מסייע להן להיות מודעות למצבים רגשיים שונים שהן חוות, מבלי להגיב אליהן באופן אימפולסיבי           ואוטומטי באמצעות התקף זלילה.

* בנוסף, ניתן לעשות שימוש גם בתרגילים של אכילה מודעת, בהם האדם אוכל ומפנה קשב רק לארוחה. המטרה     היא לחוש את הטעם, המרקם והריח של האוכל, על מנת ללמוד לזהות סימנים גופניים המקושרים לרעב ושובע.     כך, ניתן לזהות מתי אכילה היא מיותרת או רגשית.

מיינדפולנס – מסייע גם במקרים של אנורקסיה


באנורקסיה קיים עיסוק קיצוני בצורה ובמשקל הגוף, אשר בא לידי ביטוי בדרך כלל בצמצום אכילה קיצוני ובירידה משמעותית במשקל. אצל אדם עם אנורקסיה, קיימות מחשבות ופחדים הנוגעים להשמנה, כאשר אלו עשויים להניע את האדם לעיסוק כפייתי במשקל ובספורט, למדוד שוב ושוב את הגוף ולהשתמש באסטרטגיות שונות על מנת להרזות. בעזרת עקרונות של מיינדפולנס ניתן לטפל ולסייע גם במקרה של אנורקסיה:

* מטופלות לומדות לזהות מחשבות המתעוררות אצלן ביחס למשקל; למשל, "אני שמנה", "הגוף שלי מגעיל", "השומן שלי הוא סימן לכישלון".

* תהליך של מיינדפולנס יכלול התבוננות במחשבות הללו, מבלי להאמין להן ולפעול על פיהן באופן אוטומטי. זאת תוך מתן תשומת לב לכך שהן מגיעות אך גם חולפות ומתרחקות.

* כך למשל, בפרספקטיבה של מיינדפולנס ניתן לחשוב על המטופלת כנהגת, כאשר המחשבות הללו יושבות במושב האחורי, ודורשות ממנה לנהוג בדרך ספציפית שעשויה להוביל לאנורקסיה ולנזקים קשים.

* עקרונות אלו מאפשרים למטופלת לחוות מחשבות ופחדים בנוגע להשמנה, מבלי לאפשר להם לשלוט בה ולהזדהות איתם.

על הכותבת ספיר קינן, דוקטורנטית לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב, בוגרת תואר שני בפסיכולוגיה קלינית מאוניברסיטת בן-גוריון. מחקרה מתמקד בתחומי המגדר והמיניות.

ביבליוגרפיה:

Baer, R. A., Fischer, S., & Huss, D. B. (2005). Mindfulness and acceptance in the treatment of disordered eating. Journal of rational-emotive and cognitive-behavior therapy, 23(4), 281-300.

Kristeller, J. L., Baer, R. A., & Quillian-Wolever, R. (2006). Mindfulness-based approaches to eating disorders. Mindfulness-based treatment approaches: Clinician's guide to evidence base



אנשי מקצוע בתחום

מיינדפולנס

עוד מאמרים שיעניינו אותך