תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

דרך החלום – פירוש חלומות על ידי רונית נשר: על אי בודד

דרך החלום – פירוש חלומות על ידי רונית נשר: על אי בודד

רונית נשר

"אני נמצא על אי בודד ומנסה לחפש מקום לינה. האי מקסים - מוקף מים תכולים, מלא צמחים טרופיים ועצי פרי, ומאד שקט ושלו. אפילו הציפורים מצייצות שם בשקט. יחד עם היופי הזה אני מרגיש בודד ולא יודע אם אני היחידי שנמצא על האי הזה. התחושה שם לא בטוחה. אני יודע שיחשיך עוד כמה שעות ושאם לא אמצא מקום מוגן, יקרה לי אסון. לפתע אני שומע מרחוק קולות של אנשים, הם דיברו בעברית ואני זוכר שתוך כדי חלום צחקתי לעצמי ואמרתי - איך הישראלים האלה מגיעים לכל חור. אני מאד שמח, כי בטח יש להם מחנה מאורגן וכך לא אשאר לבד. כאן מתחילה שרשרת אירועים מעכבים שבסופו של דבר מונעת ממני להגיע אליהם. בהתחלה אני מנסה לעלות בשביל, אך השביל נהיה בוצי וחלקלק ואני לא מצליח להתקדם, אח"כ אני עולה במדרגות (לא ברור לי בכלל מה פתאום יש שם מדרגות ולאן הן מובילות...), אך יש כמה מדרגות חסרות ואני לא מצליח להתקדם. אח"כ אני מחליט להתקשר אליהם מטלפון ציבורי שראיתי שם, אך המספרים זזים כל הזמן ואני לא מצליח לחייג.

בשלב הזה אני מבין שהם כבר מתרחקים מהאי, ואני נופל מיואש על החול. אני כועס על עצמי שהגעתי לאי הזה, ולא מבין מה גרם לי מלכתחילה לרצות להיות פה. אני יודע בוודאות שמה שאני הכי רוצה כעת זה לצאת מפה ולחזור הביתה. פתאום אני רואה קשת בענן, קשת ענקית ומרהיבה וחושב לעצמי שזה בטח סימן טוב. אני נעמד ומחליט למצוא את דרכי החוצה, בכוחות עצמי. איכשהו יש לי הרגשה שאני אסתדר גם לבד, גם בלי הישראלים שכל-כך רציתי להגיע אליהם קודם. ואז בחלום אני מוצא את עצמי יושב בבית, סגור בחדר שלי, עם אוזניות של ווקמן על האזניים. זהו."

את החלום המפורט הזה סיפר לי אלעד, נער בן 17. אלעד רצה לדעת: "מה הסיפור הזה עם האי שמופיע בהרבה חלומות שלי".

ובכן, אי מייצג בחלום את מה שהוא מייצג גם במציאות - בדידות, סגירות, מקום שאין גישה ישירה אליו. אי בודד מייצג עבור רבים מאיתנו גם חופש, שלווה ופסטורליות, תלוי בתיאור האי ובתחושות החולם. אצל אלעד יש גם יופי ושלווה ושקט אך גם תחושת בדידות. שימו לב שבשלב הראשון אלעד מחפש חברת אנשים כדי להרגיש מוגן ובטוח יותר, אך כשהוא מבין שהם התרחקו הוא מחליט להסתדר בכוחות עצמו. קטע זה מלמד אותנו על דפוסי התמודדות חברתיים, והייתי מנחשת שהצד החברתי אצלו לוקה בחסר. ביקשתי מאלעד שיתאר לי את מערכות הקשרים החברתיים שלו.

"אין לי הרבה חברים, אצלי בכיתה החבר'ה נורא ילדותיים, אני מרגיש שאנחנו לא באותו ראש. יש לי ידידה אחת מאד טובה, שאנחנו ביחד כבר מהגן. אני לא מרגיש שאני צריך הרבה חברים, טוב לי איך שאני."

"האמנם?" - שאלתי - "ייתכן שעד לאחרונה הרגשת יותר בטוח לבדך, אך החלום מראה על שינוי, שייתכן שהוא עדיין רק ברמת התת-מודע. השינוי הוא שכבר אינך רוצה להיות על האי הבודד - ובחלום אתה אף מציין שאינך מבין למה הגעת לשם מלכתחילה. כמו כן בחלום אתה מאד רוצה להגיע לחבורת הישראלים, אך משהו בתוכך מאמין עדיין שיותר בטוח לבד, ואז אתה יוצר בחלומך עיכובים שונים שירחיקו אותם ממך. גם בסוף החלום יש סימבול לחוסר תקשורת - אתה נמצא בחדר הסגור עם אוזניות ווקמן."

"רגע... איך זה יכול להיות שהחלום מתאר מצב מהתת-מודע, מצב שאני עדיין לא מודע אליו?" אלעד ביקש להבין.

"מה שיפה בחלום זה שהוא משמש דרך ישירה אל מעמקי התת-מודע שלנו. החלום הוא דרך עוקפת לכל מנגנוני ההגנה וההדחקה שלנו, ולכן יש לנו הזדמנות פז להציץ פנימה בעזרתו. כנראה שחלק ממך כבר מבין שיש צורך לשפר את מיומנויות התקשורת החברתית שלך, וחלק זה מציג את עצמו בחלום."

גיל ההתבגרות הוא גיל של חיפוש ועיצוב הזהות, לעיתים דרך התבודדות. זהו גיל שמאופיין בקיצוניות, בבדיקת גבולות. כמו כן זוהי תקופה שהחברה מאד משפיעה - מצד אחד כולם רוצים להיות שייכים, אך מצד שני גם להבליט את הייחודיות ולמצוא את המקום המיוחד בעולם (רוצים להיות שונים בצורה דומה).

אצל אלעד ישנה כמיהה לקשרים חברתיים, אך הוא גם מרגיש מאויים על-ידם. הוא בנה לעצמו מערכת צידוקים - שהחבר'ה בכיתתו ילדותיים, שהוא מסתדר לבד וכו'. האמת היא שמאחורי כל זה מסתתר פחד. לעיתים זהו הפחד להיבלע בתוך חברה, בעיקר למישהו אינדיבידואליסט כמו אלעד. במציאות, כמו בחלום, אלעד הוביל את עצמו לאי בודד וכעת כבר קשה לו למצוא את הדרך החוצה.

כל עוד הרגש (הפחד) היה מוסתר על-ידי ההגיון (כל אותם הצדקות רציונליות), אלעד לא יכול היה לעשות שינוי. אך כעת, משהסכים לראות, דרך החלום, את הפחדים ואת הכמיהה, שגם היא הודחקה, יוכל לבחור מחדש. לא תמיד הדרך קלה, אך היא תמיד יותר פתוחה כאשר אנו מוכנים לעמוד מול רגשותינו האמיתיים ו"לשים אותם על השולחן".

הפניתי את תשומת ליבו של אלעד, כי בחלומו הופיעה קשת בענן, שאכן מסמלת אפשרויות, אופטימיות, בחירה מחדש ותמיכה אלוהית.

על המטפלת - רונית נשר

רונית נשר היא פסיכותרפיסטית, מוסמכת בפסיכולוגיית הגשטאלט (אוניברסיטת תל אביב), מרצה ומנחת קבוצות. מנהלת את בית הספר לאינטליגנציה רגשית. בעלת ניסיון עשיר בעבודה עם חלומות.

תחומי מומחיות:
פירוש חלומות

אנשי מקצוע בתחום

פירוש חלומות

עוד מאמרים שיעניינו אותך