תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

התמודדות עם בדידות

התמודדות עם בדידות

צוות בטיפולנט

אף אחד מאתנו אינו חסין מפני החוויה הרגשית של בדידות: כבר בגילאי בית הספר היסודי כ-10% מהילדים מדווחים על בדידות, בגילאי הבגרות כ-7% מהאנשים מדווחים על תחושות של בדידות ומעל גיל 55 32% מהאנשים מתארים תחושות חולפות של בדידות. איך בדידות משפיעה עלינו, ממה היא נגרמת וכיצד מתמודדים איתה?

מהי בדידות?

בדידות היא חוויה נפשית שכיחה ומוכרת לרובנו, אך לאורך השנים חוקרים הציעו להגדיר אותה באופנים שונים. אחת ההגדרות המקובלות כיום היא ההגדרה שהציעו Russel et al בשנת 1980, המתייחסת אל בדידות כאל "פער בין רצונו של האדם למערכות יחסים חברתיות לבין קשריו החברתיים בפועל. הגדרה זו מבחינה למעשה בין בידוד אובייקטיבי - מצב בו האדם נמצא לבדו - לבין חוויה סובייקטיבית של בדידות. כלומר, הגדרה זו מדגישה כי אדם עשוי לחוות בדידות גם כאשר הוא בעל משפחה, מוקף אנשים ואהוד חברתית.

כיצד בדידות משפיעה עלינו?

מי מאתנו שחווה תחושות של בדידות יכול להיזכר בתחושה הבלתי נעימה, בדכדוך, ברגשות היאוש ובחרדה הנלווית לא פעם לרגעים אלו. מעבר לחוויה הרגשית הבלתי נעימה, חוקרים מצביעים על כך שמצבים מתמשכים של בדידות הם בעלי השלכות פיסיות ונפשיות משמעותיות. כך, למשל, מחקרים מראים כי אנשים המתמודדים עם בדידות סובלים יותר מבעיות שינה, עייפות, כאבים כרוניים, עלייה בלחץ הדם, ירידה ביעילות המערכת החיסונית ועוד. מספר מחקרים אף הצביעו על כך שחוויה כרונית של בדידות מהווה גורם סיכון לתמותה.

חוויה של בדידות משפיעה עלינו גם מבחינה קוגניטיבית והתנהגותית: נבדקים אשר מניפולציה מחקרית גרמה להם לחוש כי יהיו בודדים בעתיד צרכו יותר מזונות טעימים ולא בריאים והתנהגו באופן יותר תוקפני בהשוואה לנבדקים שעליהם לא הופעלה מניפולציה מחקרית זו. מחקרים אחרים הצביעו על כך שקשישים שחוו בדידות היו פגיעים יותר להתדרדרות קוגניטיבית, אלצהיימר ודמנטיה ביחס לקשישים שהיו בודדים פחות.

כמובן, בדידות משפיעה גם על היבטים רגשיים ונמצאה קשורה בעלייה בהתעוררותן של חרדות, מצוקה ומחשבות אובדניות. קשר חזק במיוחד נמצא בין בדידות לבין דיכאון, כאשר החוקרים עדיין חלוקים בדעותיהם לגבי טיב הקשר בין השניים: יש הטוענים כי בדידות גורמת לדיכאון ויש הטוענים כי דיכאון מייצר הן תחושות של בדידות והן התנהגויות לא חברתיות אשר מגבירות את הבדידות בפועל.

מה גורם לנו לחוש בדידות?

האדם הוא יצור חברתי ואנו מגיעים לעולם מצויידים באינסטינקטים ורפלקסים אשר מאפשרים לנו ליצור קשר עם אנשים אחרים אשר יאפשר לנו לשרוד: כך, למשל, התינוק מגיע לעולם כאשר הוא "מתוכנת" להתבוננות בפני אמו, לגילוי העדפה לאנשים מוכרים על פני זרים ולהכוונת חיוכיו הראשונים לדמויות המטפלות בו. בהתאם, יש הטוענים כי בדידות, בדומה לתחושות של רעב, צמא או פחד, היא "רמז הישרדותי" אשר נועד לאותת לנו כי עלינו לפעול לשינוי.

תיאוריות אחרות הציעו כי תחושות של בדידות מופיעות פעמים רבות על רקע של חסר בקשרים ראשוניים מיטיבים. תיאוריות אלו מציעות כי אדם אשר זכה להורות טובה, אכפתית ונוכחת יפנים את חווית נוכחותה של דמות מטיבה ויהיה פחות פגיע לתחושות של בדידות גם כאשר הוא מצוי לבדו. לעומת זאת, אדם אשר חווה חסך משמעותי בהיבטים אלו עשוי לחוות בדידות קשה גם כאשר הוא מצוי בחברה מאחר ונוכחות האחרים אינה נחווית מבחינה פנימית כנוכחות מיטיבה ומתעניינת באופן כנה ואמתי.

הסבר נוסף לחוויה של בדידות התמקד ב"מעגל הקסם השלילי" בו כלואים רבים מהאנשים המתמודדים עם בדידות. אנשים בודדים מאופיינים פעמים רבות בתפיסות בין אישיות שליליות אשר משפיעות על האופן בו הם מפרשים את התנהגותם של אחרים ועל האופן בו הם נוהגים באחרים. כך, למשל, אנשים בודדים נוטים יותר לעמדה חשדנית ולפירוש התנהגותם של אחרים כעדות לדחייה וחוסר רצון לבוא איתם במגע. תפיסות אלו עשויות להביא להימנעות מקשר ("אם גם ככה לא רוצים אותי, למה לי לנסות?"), לעמדה חשדנית ומרוחקת וכן הלאה. אלו, בתורן, מגבירות את הבדידות, וחוזר חלילה.

כיצד מתמודדים עם בדידות?

רבים מהאנשים החווים בדידות חשים כי המצב אינו בשליטתם, אך בפועל ישנם אמצעים שונים להתמודדות עם החוויה של בדידות.

• הרחבת האפשרויות החברתיות - הרשמה לחוגים, הרצאות, מקומות התנדבות ופעילויות פנאי שמהוות מקום מפגש פוטנציאלי.

• קחו חיית מחמד - קשר עם חיית מחמד נמצא במחקרים רבים כמסייע ומקל על תחושות של בדידות וקושי נפשי.

• הימנעות מהימנעות - זהו את הסיטואציות בהם אתם נמנעים מאינטראקציות מתוך הנחה ש"גם ככה זה לא יוביל לשום מקום", ונסו להרחיב את טווח ההתנסויות שלכם.

תרגלו ניהול שיחות חולין בצ'טים ורשתות חברתיות, ונסו לזהות את המקומות בהם אתם נתקעים, מרגישים לא בנוח או נסוגים.

• שיפור מיומנויות החברתיות - בדידות נובעת במקרים רבים מקשיים חברתיים ומיומנויות בין אישיות לקויות. פנו אל טיפול קבוצתי או קבוצה לחיזוק מיומנויות חברתיות אשר תאפשר לכם לתרגל בזמן אמת.

• מדיטציה - מספר מחקרים מצביעים על כך שעריכת מדיטציה ורכישת טכניקות של מודעות עצמית מסייעות בהפחתת המצוקה המתעוררת במצבים של בדידות.

• טיפול נפשי - במרבית המקרים בדידות אינה מופיעה כבעיה יחידה אלא כחלק ממכלול של תחושות וקשיים. טיפול פסיכולוגי מסייע במגוון היבטים אשר יכולים להקל על החוויה של בדידות. כך, למשל, פסיכותרפיה יכולה לסייע בשיפור מיומנויות חברתיות, חיזוק היכולת ליצירת קשר אינטימי, עיבוד חוויות עבר אשר משפיעות על תחושת הבדידות בהווה, זיהוי ונטרול דפוסי חשיבה והתנהגות המשמרים את הבדידות ועוד.

תחומי מומחיות:
דיכאון ,טיפול פסיכולוגי

אנשי מקצוע בתחום

טיפול פסיכולוגי

עוד מאמרים שיעניינו אותך