חיפוש

איך מתמודדים עם לחץ?

איך מתמודדים עם לחץ?

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

לחץ, המכונה בשפה המקצועית עקה או דחק, מתייחס למצבים בהם האיזון הטבעי בו אנו מצויים מופר בשל איום פיסי (תקיפה, למשל) או נפשי (אבטלה, גירושים, כישלון). מצבי לחץ ילוו בדרך כלל בהשפעות פיסיולוגיות ופסיכולוגיות שונות שביניהן תחושה סובייקטיבית של מתח וחרדה, דפיקות לב מואצות, כאבי בטן וכן הלאה. התמודדות עם לחץ מתרחשת בדרך כלל במספר שלבים. בשלב הראשון מופיעה "תגובת אזעקה" הגורמת לנו לגייס את כל משאבינו הפיסיים והנפשיים להתמודדות עם האיום. במידה והאיום נמשך, בשלב השני אנו ממשיכים להתמודד עם עמו באמצעות מנגנונים מורכבים יותר מבחינה פסיכולוגית אשר חלקם יכולים להיות יעילים בטווח הקרוב אך בעייתיים בטווח הרחוק. כך, למשל, אדם המצוי תחת איום של פיטורים מעבודתו עשוי להגיב לאיום בשלב הראשון דרך ויכוח או תחנונים ואילו בשלב השני דרך הכחשת חשיבות האיום ("גם ככה זאת לא כזאת עבודה טובה"). שלב ההתמודדות השלישי, המתרחש במקרים של לחץ מתמשך הוא שלב של התשה בו משאבי ההתמודדות מתחילים להישחק ועשויות להופיע בעיות רגשיות (דיכאון למשל) ובעיות פיסיות. כיצד, אם כן, מתמודדים עם לחץ ונמנעים מהגעה למצב של שחיקת המשאבים?

שיטות טיפול אפשריות בלחץ

מידת הלחץ שנחווה תלויה בסוג גורם הלחץ, מאפיינינו האישיים ומידת השליטה מול חוסר אונים שאנו חווים בסיטואציה. כלומר, גם כאשר אנו מתמודדים עם אירועי לחץ ממשיים יש דרכים יעילות להתמודדות עם לחץ.

שמירה על אורח חיים בריא: הקפדה על אכילה, שינה ופעילות גופנית תורמות לשמירה על המשאבים.
קבלת תמיכה: שיתוף אנשים אחרים במצב באופן שיאפשר להם להציע עזרה פרקטית ותמיכה רגשית.
טכניקות הרגעה עצמית: שימוש ביוגה, דמיון מודרך וטכניקות נשימה מסייעות לווסת מצבי חרדה ולחץ.
לקיחת פסק זמן: צאו לבית קפה, טיילו, צפו בסרט- העיקר שתאפשרו לעצמכם מרווחי נשימה והירגעות גם בתקופות של לחץ ומתח מוגבר.
פנייה לטיפול: לחץ כרוני וקשיים מתמשכים בויסותו שוחקים את המשאבים ולכן מומלץ לפנות אל טיפול נפשי שיסייע בהשגת שינוי באורח החיים המלחיץ וברכישת מיומנויות יעילות להתמודדות עם לחץ.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול פסיכולוגי

עוד מאמרים שיעניינו אותך