תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך מתמודדים עם לחץ?

איך מתמודדים עם לחץ?

צוות בטיפולנט

לחץ, המכונה בשפה המקצועית עקה או דחק, מתייחס למצבים בהם האיזון הטבעי של הגוף מופר בשל איום פיזי (למשל תקיפה) או נפשי (אבטלה, גירושים, כישלון). מצבי לחץ ילוו בדרך כלל בהשפעות פיזיולוגיות ופסיכולוגיות שונות, ביניהן, תחושה סובייקטיבית של מתח וחרדה, דפיקות לב מואצות וכאבי בטן. התמודדות עם לחץ מתרחשת בדרך כלל במספר שלבים.

שלב ראשון - אזעקה

בשלב הראשון הגוף האנושי מגיב באופן מיידי ללחץ דרך תגובת ״אזעקה״, בה הוא מגייס את המשאבים הפיזיים והנפשיים הנדרשים להתמודדות עם האיום. הפעלה של תגובה זו עשויה להתבטא בקצב לב מואץ, הזעה, או תחושת מתח וחרדה.

שלב שני - התנגדות

בשלב השני, ההתמודדות עם לחץ נעשית דרך מנגנונים מורכבים יותר מבחינה פסיכולוגית ופיזיולוגית. נחשוב לדוגמה על אדם אשר מקבל הודעת פיטורים מעבודתו. מבחינה פסיכולוגית, בשלב הראשון ("אזעקה") אותו אדם עשוי להגיב לכך באמצעות ויכוח או תחנונים. בשלב השני לעומת זאת, הכולל תגותב התנגדות, הוא עשוי לנסות להילחם באיום באמצעות הכחשת חשיבותו ("גם ככה זאת לא כזאת עבודה טובה"). מבחינה פיזיולוגית, בשלב ההתנגדות גופנו מנסה לחזור לאיזון על ידי הפחתה של תגובת ה״אזעקה״ מן השלב הראשון. הפחתה בתגובת האזעקה עשויה להביא לתחושת רוגע והקלה ובעקבות זאת, אנחנו עשויים לחשוב שיש בכוחותינו להתמודד עם לחץ נוסף, או שהגורם המלחיץ למעשה כבר עבר. בפועל אנחנו עדיין מצויים במהלכה של תגובה ללחץ והטריגר ללחץ לרוב עדיין ישנו. אם גורם הלחץ נותר בעינו ואנו מתנהגים כאילו הוא כבר עבר אנו עשויים להתחיל לחוש עייפות, הפרעות בשינה, ירידה בריכוז ועוד. אלו הן דרכים מעודנות יותר בהן הגוף רומז לנו שהלחץ עדיין קיים.

שלב שלישי - התשה

שלב ההתמודדות השלישי הינו התשה והוא מתרחש לרוב במקרים של לחץ מתמשך. בשלב זה המשאבים הפיזיולוגיים והפסיכולוגיים מתחילים להישחק עקב ניסיונו של הגוף להתמודד עם גורם הלחץ הכרוני שמסרב להיעלם. אנחנו עשויים לחוש עייפות וירידה ברמת האנרגיה ובמקרים ארוכים במיוחד אף החלשה של המערכת החיסונית שלנו – דבר המוביל לבעיות בריאותיות. לצד הבעיות הפיזיות, עשויות להופיע בעיות רגשיות כמו דיכאון או חרדה.

איך נתמודד עם לחץ ונמנע מהתשה: שיטות טיפול אפשריות בלחץ

מידת הלחץ שנחווה תלויה במספר גורמים – גורם הלחץ, מאפיינינו האישיים ומידת השליטה שיש לנו מול חוסר האונים אותו אנו חווים בסיטואציה המלחיצה. יחד עם זאת, גם כאשר אנו מתמודדים עם אירועי לחץ ממשיים, ישנן דרכים יעילות שיכולות לסייע לנו.

למשל, נמצא כי הקפדה על אכילה בריאה, שינה בכמות מספקת וביצוע פעילות גופנית תורמות לשמירה על המשאבים הגופניים והנפשיים שלנו, ואף להפחתת רמות הלחץ. בנוסף, יצירת סביבה תומכת רגשית עשויה גם היא לחולל שינוי ולמתן את ההשפעות השליליות של הלחץ. לפיכך, נסו לשתף את הקרובים אליכם בתחושותיכם ולהתייעץ עמם בנוגע לדרכי התמודדות אפשריות. תופעתו לגלות כמה הקלה אתם עשויים לחוש רק בעקבות שיתוף קטן.

דרך התמודדות נוספת הינה תרגול טכניקות הרגעה עצמית - יוגה, דמיון מודרך וטכניקות של נשימה נמצאו כמסייעות בוויסות מצבי חרדה ולחץ. מלבד זאת, דאגו לקחת לעצמכם הפסקות במהלך היום ולשלב בחייכם פעילויות מהנות. צאו לבית קפה, טיילו, צפו בסרט - העיקר שתאפשרו לעצמכם מרווחי נשימה והירגעות גם בתקופות של לחץ ומתח מוגבר.

אם אינכם מרגישים שיפור בתחושת הלחץ והמתח, אל תהססו לפנות לטיפול על ידי איש מקצוע. כאמור, לחץ כרוני גורם לדלדול ושחיקת המשאבים הגופניים והמנטליים. טיפול נפשי יסייע ברכישת מיומנויות יעילות להתמודדות עם הלחץ וכן יספק מרחב לשיתוף בתחושות הלחץ והחרדה.

תחומי מומחיות:
חרדה

אנשי מקצוע בתחום

חרדה

עוד מאמרים שיעניינו אותך