תפריט נגישות
חיפוש

High Functioning Autism - אוטיזם בתפקוד גבוה

אוטיזם בתפקוד גבוה

רותם בן השמונה יכול לדקלם את ערי הבירה של מרבית המדינות אך אינו יודע כיצד להזמין ילד אחר לשחק איתו. דוגמא זו ממחישה את הפער הדרמטי איתו מתמודדים ילדים ובוגרים הלוקים באוטיזם בתפקוד גבוה: פער בין יכולת אינטלקטואלית ממוצעת או גבוהה מהרגיל לצד קשיים משמעותיים בהיבט החברתי והבין אישי.

אוטיזם בתפקוד גבוה- מאפייני התסמונת

אוטיזם בתפקוד גבוה הוא הפרעה התפתחותית מולדת אשר נמצאת על ספקטרום ההפרעות האוטיסטיות. אוטיזם בתפקוד גבוה מתבטא בפגיעה ביכולות החברתיות והתקשורתיות, ואינו מלווה בדרך כלל בפגיעה באינטליגנציה. לעיתים, אף להיפך- חלק מהלוקים באוטיזם בתפקוד גבוה הם בעלי אינטליגנציה גבוהה מהממוצע ויכולות מדעיות, מתמטיות, מילוליות ו/או זיכרון יוצאות דופן. בעבר, אוטיזם בתפקוד גבוה נקרא ״תסמונת אספרגר״. במסגרת השינויים שחלו במהדורה החמישית של ה- DSM (אשר יצאה לאור בשנת 2013), בוטלה האבחנה של אספרגר וכל ההפרעות הרלוונטיות הוכללו תחת הכותרת של הפרעות אוטיזם. כלומר, סביר להניח כי אנשים שאובחנו עד עכשיו כבעלי תסמונת אספרגר יאובחנו על פי ה- DSM-5 כבעלי אוטיזם.

כדי שיאובחן אוטיזם, על הילד/אדם לענות על הקריטריונים הבאים:

1. קיומם של קשיים מתמשכים ונרחבים ביכולות התקשורת וביכולות האינטראקציה החברתית אשר באים לידי ביטוי בשלושה היבטים מרכזיים:

* היעדרה של הדדיות חברתית: מתבטאת בכך שהאדם אינו יוזם ואינו מגיב לאינטראקציות חברתיות, אינו מעוניין לשתף אחרים בחוויותיו, מתקשה לנהל שיח תקין ומביע את רגשותיו באופן מוגבל.

* תקשורת בלתי מילולית מוגבלת: יכולתו של האדם להשתמש בהתנהגויות ומחוות לא מילוליות התואמות את גילו ואת הסיטואציה בה הוא נמצא- מוגבלת. למשל, עשויים להתקיים קשיים ביצירת קשר עין ובביצוע מחוות גופניות מקובלות חברתית.

* יחסים חברתיים מוגבלים: האדם מתקשה לפתח, ליצור ולקיים לאורך זמן קשרים בין אישיים, וניכר קושי משמעותי בהבנת יחסים ואינטראקציות חברתיות. כתוצאה מכך, ילדים עם אוטיזם עשויים להתקשות בהשתלבות במשחק עם ילדים אחרים, ובוגרים עם אוטיזם עשויים להתקשות ביצירת קשרים רגשיים משמעותיים ובהשתלבות חברתית תקינה במקום עבודתם.

2. קיומם של דפוסי התנהגות, עניין ופעילות מצומצמים, חזרתיים ויוצאי דופן. כדי שאדם יאובחן כסובל מאוטיזם, עליו לענות לפחות על שניים מהקריטריונים הבאים בהקשר זה:

* קיומם של דפוסים מוטוריים סטריאוטיפיים או דפוסים מוטוריים חזרתיים: דפוסים מסוג זה עשויים להתבטא בתנועות ידיים מוזרות, אקולליה (חזרה על דברי אחרים), התנדנדות, חזרה אינטנסיבית על מחווה גופנית או קולית וכן הלאה.

* נטייה לנוקשות: קריטריון זה מתבטא בנטייה לנוקשות משמעותית אשר מתבטאת בדבקות עיקשת בשגרה (למשל, ללכת תמיד באותו מסלול, לאכול את ארוחת הצהריים בסדר מסוים) ובקושי משמעותי ביותר בהתמודדות עם שינויים, גם כאשר מדובר בשינויים מינוריים (למשל, בקשה לצחצוח שיניים לפני לבישת פיג'מה ולא אחריה, כפי שהילד רגיל).

* "הידבקות" לתחומי עניין מוגבלים וקבועים: קריטריון זה מתבטא בהתעניינות אובססיבית בתחום ידע או עיסוק ספציפיים (בולים, לוחות זמנים של אוטובוסים, ערי בירה, מכוניות), עד כדי התעניינות יתר בתחום זה והזנחת תחומי עניין אחרים.

* קשיי וויסות חושי הבאים לידי ביטוי בתת רגישות או יתר רגישות לגירויים חושיים.

אוטיזם בתפקוד גבוה: כיצד מטפלים?

טיפולים שונים נמצאו יעילים לחיזוק מיומנויות התקשורת ושיפור איכות החיים, ומתמקדים בדרך כלל במישור ההתנהגותי. עבור ילדים חשובה במיוחד עזרה בשילוב במערכת החינוך. השילוב יעשה תוך תמיכה ומעקב אישיים, המתמקדים בעזרה ביצירת קשרים בינאישיים, רכישת מיומנויות חברתיות, פירוש מצבים חברתיים והתאמת ההתנהגות לסיטואציה. שמירה על סדר יום ברור ועקבי תעזור להצלחת הטיפול.

טיפול ותרגול גופני יעזרו להקל על הסרבול המוטורי, בעזרת אימונים פיזיים לשיפור הקואורדינציה הגופנית (תרגול מיומנויות של הליכה, ריצה, כתיבה, משחקי כדור, שיווי משקל ותרגילי הרפייה).

טיפול התנהגותי: יתמקד בהפחתת הרגלים והתנהגויות אנטי-סוציאליות, ובלימוד וחיזוק של מיומנויות חברתיות רצויות. הטיפול יעשה ע"י הדגמה, הדרכה ותרגול של מיומנויות כמו שיתוף פעולה, אי פגיעה בזולת, הבנה של רמזי תקשורת לא מילוליים, למידה של דרכים מקובלות לבקשת עזרה והבנה של רגשות והדרכים להבעתם.
טיפול קוגניטיבי: רכישת הבנה של פרספקטיבות ומחשבות של הזולת, בעזרת הדרכה ומשחקי תפקידים. טיפול קוגנטיבי-התנהגותי (CBT) יעיל להפחתת אמונות שליליות לגבי עצמי ולגבי העולם, שיכולות להתגבש עקב קשיי תפקוד בשדה החברתי-תעסוקתי.

טיפול קבוצתי: קבוצות לשיפור ותרגול מיומנויות חברתיות, בהן ניתן לפגוש אנשים נוספים שחיים ומתפקדים עם התסמונת, להביא לקבוצה סיטואציות חברתיות מהחיים, ולקבל משוב מהקבוצה והמנחים.

טיפול פסיכותרפי: עשוי להתאים לאנשים בוגרים עם אוטיזם ברמת תפקוד גבוהה. הטיפול יעזור בשיפור היכולת ליצור קשר ולקשור שיחה, הרחבת טווח הביטוי האישי והרגשי, והבנה של סיטואציות חברתיות והתפקוד בהן.

טיפול תרופתי: התערבות תרופתית עשויה לעזור בהתמודדות עם רגשות חרדה, זעם ודיכאון, וכן בהפחתת התנהגות כפייתית אובססיבית, כאשר אלו נילווים לאוטיזם.


תחומי מומחיות:
אוטיזם בתפקוד גבוה

אנשי מקצוע בתחום

אוטיזם בתפקוד גבוה