תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

סימנים מוקדמים לאבחון הפרעה על הספקטרום האוטיסטי (ASD) בגיל הינקות

סימנים מוקדמים לאבחון הפרעה על הספקטרום האוטיסטי (ASD) בגיל הינקות

דנה הראל

הפרעה בספקטרום האוטיסטי (ASD), הינה הפרעה נוירו-התפתחותית ששכיחותה עולה בשנים האחרונות. מאפיינה המרכזיים כוללים קשיים מתמשכים באינטראקציה בינאישית, המתבטאים בחסר בהדדיות, קושי ליצור ולשמר קשרים עם אחרים, לשתף בחוויות, להבין סיטואציות חברתיות ולעשות שימוש מותאם בתקשורת בלתי מילולית. בנוסף, ההפרעה מאופיינת בקשיים שמתבטאים בדפוסי התנהגות, עניין ופעילות מצומצמים, חזרתיים ונוקשים. פעמים רבות, ילדים המאובחנים עם ASD מתמודדים גם עם הפרעות נוירו-התפתחותיות אחרות, ביניהן ADHD, הפרעה בויסות החושי ועיכוב התפתחותי כללי.

עם השנים והתקדמות המחקר בתחום, נמצאו מספר סימנים מקדימים שיכולים להופיע כבר בינקות (מתחת לגיל שנתיים) ועשויים להצביע על חשד ללקות תקשורת. כאן המקום לציין שקיימת שונות רבה בין ילדים עם אוטיזם, כך שלא כל הסימנים המוקדמים שיוצגו במאמר זה בהכרח יתקיימו. כמו כן, במקרה ומתעורר חשש להופעת סימנים, חשוב לפנות לאבחון מקצועי מקיף שיסייע בבחינה מעמיקה של החששות.

סימנים מוקדמים לאוטיזם בגיל הינקות

להלן מספר דוגמאות לחלק מההבדלים החברתיים, תקשורתיים והתנהגותיים בקרב פעוטות עם אוטיזם. כאמור, יש לזכור שמספר התסמינים וחומרתם שונים מילד לילד. במידה ועולה אצל ההורים חשש, יש מקום לפנות להערכה מקיפה ומקצועית אצל הגורמים המוסמכים לכך.

את הסימנים המוקדמים אפשר לחלק לשתי קבוצות: קשיים בתקשורת החברתית ודפוסים חזרתיים מוגבלים של התנהגות.

סימנים לקשיים בתקשורת חברתית

עניין מופחת באנשים: פעוטות שמגלים עניין מופחת באנשים סביבם, וביחס לבני גילם מתקשים לשתף בפעילויות ובחוויות, להציג חפצים להוריהם, לפנות אליהם בהקשר תקשורתי ולא רק לצורך סיפוק צרכיהם הראשוניים (כאוכל ושתייה).

קושי בהתפתחות השפתית: עיכוב שפתי (הן בהבנה והן בהבעה), מלמול מופחת, קושי לתקשר באמצעות הקול והופעה מאוחרת של מילים ראשונות. לעתים המילים הראשונות אינן טיפוסיות (למשל בשונה מתינוקות רבים, המילה הראשונה לא תהיה אבא).

מיעוט בתקשורת בלתי מילולית: פעוטות שממעטים להשתמש במחוות, להצביע לעבר חפצים ולהביט במקביל על ההורה, למחוא כפיים, לנופף לשלום, או להניד ראש לשלילה. הבעות הפנים אינן מגוונות והפעוטות ממעטים ליצור קשר עין משמעותי, לעיתים לא מחייכים לסובבים אותם, גם לא בתגובה לחיוך שמופנה כלפיהם.

קושי בהיענות לקריאה בשם: פעוטות שלא תמיד יגיבו לקריאה בשמם וקיים קושי לתפוס את תשומת ליבם.

עצמאות יתר: פעוטות שמציגים תמונה של "עצמאות יתר" ביחס לבני גילם. יכולים (ולעיתים אף מעדיפים) לשהות פרקי זמן ארוכים לבד ללא צורך בנוכחות האחר.

ליקויים במשחק: פעוטות שלא מגלים הנאה מפעילות משותפת ומעדיפים לשחק לבד. לרוב, המשחק אינו תואם את השלב ההתפתחותי בו הילד נמצא וישנו קושי בפיתוח משחקי דמיון – למשל להתייחס לבננה כאל טלפון. במקום זאת, פעוטות עם ASD יפגינו משחק עצמאי, לרוב בעל אופי סנסורי.

סימנים לדפוסים חזרתיים מוגבלים של התנהגות

הפקת קולות לא טיפוסיים: פעוטות שמפיקים באופן חזרתי רעשים וקולות לא טיפוסיים. בתוך כך, תתכן חזרה על מלל שהושמע, באופן אוטומטי ומנותק מהקשר (אקולליה).

תנועות מוטוריות חזרתיות: למשל נפנופי ידיים, סיבובים, הליכה על קצות האצבעות באופן חזרתי.

נטייה לנוקשות: התעקשות על נוקשות בתוך שגרה ספציפית וקושי להסתגל לשינויים, צורך בטקסים חזרתיים.

שימוש לא תפקודי בחפצים: משחק חזרתי עם צעצועים כגון סיבוב גלגלי מכונית קדימה ואחורה והתקשרות חריגה לחפצים ספציפיים.

ליקוי בפיתוח תחומי עניין: טווח מוגבל של תחומי עניין, מיקוד יתר בתחומי עניין לא רגילים.

קשיים בוויסות החושי: רגישות יתר או תת רגישות שעלולה להתקיים בכל אופנות החושים, חקירה והפעלה חושית לא רגילה של עצמים (הרחה, ליקוק, התבוננות על חפץ מזוויות יוצאות דופן).

מזהים סימנים – מה עכשיו?

לעיתים יתגלה כי הסימנים המחשידים מקורם בתופעות אחרות הדורשות מענה (למשל לקות פיזית או עיכוב התפתחותי כללי משמעותי). אולם במקרים בהם מדובר ב-ASD, לאבחון המוקדם משמעות רבה, שכן הוא יכול להוביל לטיפול מוקדם, אינטנסיבי ואפקטיבי יותר, אשר ישפר משמעותית את תפקודו של הילד בכל מישורי ההתפתחות ויאפשר לו לממש את הפוטנציאל הגלום בו. גמישות המוח בגילאים אלו מהווה חלון הזדמנויות לאותה התקדמות מבורכת ולעתים הלקות הראשונית שאובחנה בגיל הינקות, תשתנה בעקבות ההתערבות מוקדמת.

על הכותבת – דנה הראל

פסיכולוגית התפתחותית מומחית, ביבליותרפיסטית ומחברת הספר "שבעה גוונים לקשת" ו"הציור הלא מושלם". [email protected]

אנשי מקצוע בתחום

אבחון אוטיזם

עוד מאמרים שיעניינו אותך