תפריט נגישות
חיפוש

Autism treatments - טיפול באוטיזם

אוטיזם היא לקות התפתחותית מולדת המשתייכת לקבוצת "הפרעות ההתפתחות הנרחבות" (PDD) ומתבטאת בפגיעה קשה בשלושה תחומים מרכזיים- תקשורת, התנהגות ותפקוד החברתי. בתחום התקשורתיניכרים קשיים ברכישת שפה, לעיתים עד היעדר דיבור מוחלט, טון דיבור חריג, חזרתיות מילולית וקושי בניהול שיחה שוטפת. בתחום ההתנהגותי מופיעים בדרך כלל תחומי עניין מצומצמים וחריגים, קושי בהתמודדות עם שינויים וחריגות מהשגרה, תנועתיות חזרתית (נפנוף ידיים, התנדנדות) והיעדר עניין בגירויים ותחומי עניין תואמי גיל. התחום החברתי מאופיין בדרך כלל בהיעדר עניין בקשרים בין אישיים וקושי ביצירת תקשורת מילולית ולא מילולית (למשל, היעדר קשר עין).

לקויות אלו פוגעות באופן קשה בתפקודו של האדם האוטיסט ובמרבית המקרים מגבילה את עצמאותו ויכולותיו התפקודיות. בהתאם, פותחו לאורך השנים מגוון רחב של שיטות טיפוליות אשר נועדו לשפר את היכולות בתחומים אלו. כיום לא ידועה שיטה לריפוי אוטיזם, אך אבחון וטיפול מוקדמים מאפשרים לילד האוטיסט לרכוש מיומנויות שיגבירו את עצמאותו ויכולותיו התקשורתיות ובכך יקלו עליו ועל בני המשפחה המטפלים בו.

איך בוחרים טיפול?

ילדים אוטיסטיים שונים זה מזה באופן משמעותי ביכולותיהם, קשייהם וצרכיהם ובהתאם, אין המלצה חד משמעית על תוכנית טיפולית ספיציפית. ריבוי שיטות הטיפול והשונות בין הילדים מצביע על הצורך באבחון מקיף ויסודי אשר באמצעותו ניתן יהיה לבנות תוכנית טיפולית המתאימה לצרכי הילד. תוכנית זו נקבעת על בסיס מאפייניו הספיציפיים של הילד והעדפותיהם ויכולותיהם של בני המשפחה.

שיטות טיפול התנהגותיות

שיטות טיפול התנהגותיות מכוונות לכך שהילד ירכוש מיומנויות תקשורתיות והתנהגותיות ויוותר על דפוסי התנהגות ותקשורת בלתי יעילים. זאת, באמצעות חיזוקים חיוביים הניתנים על התנהגות רצויה והתעלמות ומניעת חיזוקים בתגובה להתנהגויות בלתי רצויות. שיטה התנהגותית מובילה היא שיטת ABA המציעה תוכנית טיפולית אינטנסיבית לילדים בגילאי 2-5, במטרה לאפשר להם לממש את מלוא הפוטנציאל ההתפתחותי בתחום התקשורתי והתפקודי. בשיטה זו מוצבות מטרות המפורקות לתתי מטרות והילד מתוגמל על ביצוען עד שהן מופנמות והופכות לחלק משגרת חייו. מטלות אלו יכולות להיות ביצועים תפקודיים יומיומיים- צחצוח שיניים, רכיסת מכנס וכד', ויכולות תקשורתיות כהצבעה על חפץ רצוי והגיית מילה.

קלינאות תקשורת וריפוי בעיסוק

קלינאות תקשורת וריפוי בעיסוק הם טיפולים המכוונים לסיוע ברכישת מיומנויות שפתיות ותפקודיות בהן מתקשה הילד. טיפול אצל קלינאי תקשורת יסייע בהתמודדות עם קשיי הגייה, חיזוק המוטיבציה לתקשורת וביסוס מיומנויות של תקשורת חליפית אצל ילדים אשר אינם מסוגלים לדבר. במסגרת טיפול בריפוי בעיסוק יחוזקו יכולות תפקודיות בסיסיות (אכילה והתלבשות עצמאיות, למשל) והיכולת לשחק וליצור קשר עם אחרים.

טיפול תרופתי

על אף שאין תרופה לאוטיזם, לעיתים יש צורך בשימוש בתרופות לבעיות ספיציפיות הנלוות לאוטיזם כדיכאון, חרדה והתנהגות אובססיבית. במקרים בהם ההתנהגות מלווה בהתקפי זעם, אלימות וחוסר שקט, ניתן להשתמש בתרופות הרגעתיות.

בנוסף, לאורך השנים הועלו השערות שונות הנוגעות להשפעתם של הורמונים, תוספי תזונה ומזונות מסוימים על התפקוד ובהתאם הוצעו תפריטי דיאטה או תוספים תזונתיים/הורמונליים.

מסגרות טיפוליות

מרבית הילדים האוטיסטיים לא יוכלו להשתלב במסגרות החינוך הסטנדרטיות, אך גנים ובתי ספר לחינוך מיוחד מציעים תוכניות מותאמות הכוללות חיזוק של מיומניות התקשורת וההתנהגות. מאחר וגם מרבית הבוגרים האוטיסטיים לא יוכלו לקיים חיים עצמאיים, קיימות מסגרות כהוסטלים ומפעלים מוגנים המיועדים להם. פעמים רבות חל שיפור משמעותי בתפקודו של הבוגר האוטיסט במסגרות אלו, ביחס לתפקודו בבית.

טיפולים נוספים

טיפולים נוספים העשויים לסייע הם טיפול פסיכולוגי, טיפול באמצעות בעלי חיים, טיפול במוסיקה וטיפול באומנויות הממכוונים לחיזוק יכולותיו התקשורתיות של הילד ולמתן מקום להבעה רגשית.

טיפול ותמיכה לבני משפחה

מרבית הטיפולים בילדים אוטיסטיים מלווים בהדרכת ההורים המכוונת ללימוד ההורים כיצד ליישם ולפתח את הכישורים הנלמדים בטיפול, ולמתן סיוע בהתמודדות עם קשיים התנהגותיים, השמת גבולות, ליווי היחסים בין האחים ועוד. מעבר לכך,

הטיפול בילד האוטיסט דורש מבני המשפחה משאבים רבים ומלווה לא פעם בקשיים ואכזבות. אתגרים אלו עלולים להביא לקשיים רגשיים כדיכאון, חרדה מהעתיד, אשמה, בושה ותחושת כישלון, ואף להשפיע על מערכות יחסים זוגיות, משפחתיות וחברתיות. במקרים אלו מומלץ לפנות גם לטיפול פרטני, זוגי ומשפחתי, כדי להביא להקלה ולחזק את המערכת התומכת בילד.


תחומי מומחיות:
אוטיזם ,אספרגר

אנשי מקצוע בתחום

אוטיזם