תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Occupational Therapy - ריפוי בעיסוק

מדי יום אנו נדרשים להפעיל מגוון כישורים קוגניטיביים ומוטוריים אשר יאפשרו לנו להתנהל באופן עצמאי בחיי היום יום: החל מקשירת שרוכי נעלינו, דרך קריאה וכתיבה ועד לפעוילויות 'מורכבות' כחציית הכביש בבטחה ושימוש בסכין ומזלג מבלי לפצוע את עצמנו. פעולות אלו נראות לנו מובנות מאליו אך כאשר השליטה בהן משתבשת עקב קושי נפשי או גופני- נדרשת עזרה מקצועית אותה מציע התחום ריפוי בעיסוק.

מהו ריפוי בעיסוק?

ריפוי בעיסוק הוא תחום טיפולי-שיקומי-חינוכי המכוון לשילוב המטופל במעגל החיים והתפקוד והרחבת עצמאותו בתחום הפיסי, הרגשי, הקוגניטיבי והחברתי. הטיפול בריפוי בעיסוק ממוקד במימוש יכולותיו התפקודיות של המטופל ובאפשרותו להשתלב בפעילויות השוטפות המתאימות לגילו ולסגנונו והעדפותיו האישיות.


הטיפול באמצעות ריפוי בעיסוק מתאים לטווח רחב של אוכלוסיות הסובלות מקשיים תפקודיים: ילדים הסובלים מעיכובים התפתחותיים, בעיות מוטוריות, הפרעות בויסות החושי, הפרעות התפתחותיות (אוטיזם, פיגור שכליוכד'); ילדים ובוגרים הסובלים מקשיים נפשיים, הפרעות קשב וריכוז וכד'; ילדים ובוגרים המתמודדים ממגבלה פיסית הנובעת ממחלה, נכות, פציעות, שבץ וכן הלאה. כמו כן, ריפוי בעיסוק עשוי לסייע לקשישים אשר תפקודם הגופני או הקוגניטיבי נפגע.


הריפוי בעיסוק כולל אבחון של קשיי המטופל, הגדרת יעדים תפקודיים והתאמת תוכנית טיפולית. תהליך האבחון בריפוי בעיסוק כולל צפייה ישירה בתפקודו של המטופל כאשר הוא מבצע מטלות שונות, ואיסוף מידע על נקודות יכולת וקושי ממנו עצמו או מקרוביו. לאחר שמזוהות הבעיות ומוגדרים יעדי הריפוי בעיסק, נקבעת תוכנית טיפולית אשר כוללת בדרך כלל אחד או יותר מהרכיבים הבאים:

  • תוכנית תרגול ואימון המיועדת לפיתוח כישורים ותיפקודים שנפגעו או טרם הושגו.
  • בניית תוכנית שיקומית אשר תכין את האדם להתמודד עם פגיעה, מוגבלות או נכות או על מנת לרפא את המוגבלות, הקושי או הנכות.
  • התאמת תנאי הסביבה למגבלות- התאמת אביזרי עזר לאנשים הסובלים מפגיעות ונכויות שונות, התאמת הסביבה לקשישים אשר תפקודם הגופני נפגע אך מעוניינים לנהל אורך חיים עצמאי וכד'.
  • הכוונת סביבתו של המטופל כיצד להקל עליו ולאפשר לו לממש את מלוא הפוטנציאל שלו- למשל, הכוונת הוריו של ילד עם בעיות התארגנות כיצד לחלק את הזמן כך שיספיק גם לשיעורי בית וגם לבילוי, הכנת משפחתו של פגוע ראש להתמודדות עם הקשיים ההתנהגותיים והתפקודיים המלווים את הפגיעה וכן הלאה.
  • במרבית המקרים, עבודת הריפוי בעיסוק הראשונית נעשית בקליניקה, כאשר המטופל ובמידת הצורך גם הוריו וסביבתו מונחים להמשיך את התרגול בין הפגישות.

ריפוי בעיסוק לילדים

בתקופת הילדות אנו רוכשים את המיומנויות הקוגניטיבית, החברתיות והמוטוריות הבסיסיות, אשר יאפשרו לנו לעסוק בפעילויות ואינטראקציות מורכבות יותר בבגרות. בהתאם, הפנייה לריפוי בעיסוק נפוצה יחסית בגילאי הילדות. ריפוי בעיסוק לילדים מסייע ברכישת מיומנויות תפקודיות בסיסיות ובהשתלבות במערכת החברתית והחינוכית אליה משתייך הילד. ריפוי בעיסוק לילדים כולל במרבית המקרים גם הסבר להורים על טיב קשייו של הילד והנחייתם כיצד לסייע לו, לקדם אותו ולהתאים את הסביבה לקשייו. כך, למשל, הורים לילד עם קשיים בויסות החושי יונחו כיצד לחשוף אותו בהדרגה למגוון גירויים מבלי להעמיס עליו באופן שיקשה עליו להתמודד עמם. ריפוי בעיסוק בילדות נפוץ במיוחד בתחומים הבאים:


בעיות מוטוריות: קשיים מוטוריים עשויים להקשות על הילד לרכוש מיומנויות לימודיות ולהשתלב מבחינה חברתית. במקרים אלו, ממוקד הריפוי בעיסוק בשיפור המוטוריקה העדינה (אחיזת עפרון, הדבקה, גזירה) והמוטוריקה הגסה (ריצה, עלייה יציבה במדרגות, זריקת כדור).

הפרעות התפתחות, עיכובים התפתחותיים והפרעות קשר: קבוצת הפרעות אלו כוללת הפרעות מולדות כפיגור ואוטיזם, אשר משפיעות בדרך כלל על היבטים תפקודיים רבים. בהתאם לסוג הקשיים- מוטוריים, קוגניטיביים, חברתיים וכד'- מותאמת התוכנית הטיפולית-שיקומית. במקרים אלו, מושם דגש רב גם על התחום החברתי: הילד לומד "לקרא" סיטואציות חברתיות ורוכש מיומנויות תקשורת בסיסיות.

הפרעות בויסות החושי: הפרעות בויסות החושי מתבטאות ברגישות מוגברת או מופחתת לגירויים חושיים ועשויה לפגוע ביכולתו של הילד להשתלב מבחינה חברתית ולימודית. במסגרת הריפוי בעיסוק נחשף הילד לגירויים שונים ולומד כיצד להתאים את הסביבה לצרכיו, להמנע מגירויים לא נעימים ולהתמודד ביעילות עם גירויים המפריעים לו. כמו כן, מושם דגש על הבנת סיטואציות חברתיות והתמודדות עמם- כיצד לגעת בילדים אחרים באופן נעים, איך להשתלב במסיבת יום הולדת למרות העומס החושי וכד'.

הפרעות קשב וריכוז: ריפוי בעיסוק אינו מהווה טיפול בהפרעות הקשב והריכוז, אך באמצעותו ניתן לסייע לילד (ולהוריו...) בהתארגנות ובהתמודדות עם מצבים חברתיים.

נכויות ומגבלות פיסיות: בהתאם לקשייו הספציפיים של הילד, ומתוך מטרה להרחיב את עצמאותו ותחומי תפקודו.