חיפוש

ABA Method - שיטת ABA

שיטת ABA היא אחת משיטת הטיפול המוכרות והנפוצות לילדים אוטיסטיים. בכתבה זו נתאר את שיטת ABA, הרציונל שלה והתאמתה לטיפול באוטיזם, מסגרת העבודה על פי שיטת ABA ויתרונותיה וחסרונותיה של השיטה.

שיטת ABA לטיפול באוטיסטים- רקע ורציונל

שיטת ABA ‏( Applied Behavior Analysis), או בשמה המלא ניתוח התנהגות יישומי, היא שיטת טיפול התנהגותית המותאמת בעיקר לטיפול בילדים עם אוטיזם.

שיטת ABA מבוססת על ההנחה כי ההתנהגות האנושית מושפעת באופן משמעותי ביותר מהאופן בו הסביבה מגיבה להתנהגויות שונות: התנהגויות הזוכות לתגובות חיוביות נוטות להתקבע בעוד שהתנהגויות אשר אינן זוכות לתגובה ו/או זוכות לתגובה שלילית נוטות להיכחד. מתוך תפיסה זו, שיטת ABA עוצבה כשיטת טיפול המבוססת על בניית מסגרת טיפולית אינטנסיבית המכוונת להשפעה על התנהגות הילד דרך מתן חיזוקים להתנהגויות רצויות והימנעות חיזוק התנהגויות בלתי רצויות. דוגמאות להתנהגויות רצויות הן שימוש אפקטיבי בשפה, יצירת קשר, שמירה על קשר עין, היענות לקשר, ביצוע מטלה תפקודית (צחצוח שיניים, לבישת חולצה, אכילה עצמאית) וכן הלאה. דוגמאות להתנהגויות בלתי רצויות הן הימנעות וסירוב לקשר, אלימות, צרחות, פגיעה עצמית, ביצוע תנועות רפטטיביות וכן הלאה.

שיטת ABA נחשבת לשיטת טיפול המתאימה במיוחד לטיפול באוטיזם מאחר ומדובר בהפרעה הכוללת פגיעה משמעותית ביכולת לרכוש דפוסי התנהגות יעילים ומקובלים חברתית.

כאשר אנו מדברים על אוטיזם, אנו מתייחסים למעשה לקבוצת הפרעות התפתחותיות מולדות אשר מביאות לפגיעה משמעותית בתפקודו של האדם במגוון היבטי חיים. מאפיין בולט של מצבי אוטיזם שונים הוא הלקות התקשורתית: אנשים הסובלים מאוטיזם מתקשים באופן משמעותי לתקשר עם סביבתם, נוטים שלא ליזום או להגיב לפניות של אחרים לקשר, מתקשים ברכישת מיומנויות שפה ומוגבלים ביכולתם להבין ניואנסים של שפה ותקשורת בין אישית. כתוצאה מכך, בהתאם לרמת החומרה של ההפרעה האוטיסטית בה האדם לוקה, קיימת פגיעה משמעותית ביכולת הלמידה מהסביבה: ילדים עם אוטיזם מוגבלים ביכולתם לחקות ולהפנים את דפוסי ההתנהגות, השפה והתקשורת אשר ילדים נורמטיביים רוכשים באופן ספונטני מתוך אינטראקציה עם סביבתם.

לאור מגבלות אלו, שיטת ABA מכוונת ליצירת סביבה טיפולית בה הילד יוכל לרכוש ולשפר התנהגויות מסתגלות ולהפחית התנהגויות בלתי יעילות.

שיטת ABA – איך זה עובד?

שיטת ABA היא שיטת טיפול אינטנסיבית ביותר הכוללת בין 20-40 שעות טיפול שבועיות, ויעילותה גדלה ככל שיישומה מתחיל בגיל צעיר יותר (שנתיים עד חמש, באופן אידיאלי).

שיטת ABA נפתחת בבניית תכנית אישית על ידי מנחה ABA מוסמך, אשר בונה תכנית טיפול ייחודית המותאמת לצרכיו, יכולותיו ומגבלותיו של הילד. התכנית נבנית מתוך מטרה לשפר מיומנויות תפקודיות ותקשורתיות שונות של הילד, כאשר המנחה אשר בונה את התכנית מקפיד לפרק כל משימה לתתי משימות פשוטות ומוגדרות. כך, למשל, המנחה לא יצפה שהילד ילמד "להתלבש" אלא יפרק את משימת ההתלבשות העצמאית לפעולות רבות ופשוטות יותר כמו הסרת חולצה, לבישת חולצה, רכיסת רוכסן וכן הלאה.

לאחר בניית התכנית הטיפולית הבסיסית, המנחה יעביר את התכנית על פרטיה לצוות המטפלים של הילד. צוות זה יכלול בדרך כלל הן מטפלות ABA מוסמכות והן אנשי צוות ללא הסמכה פורמלית בתחום. צוות המטפלים מונחה כיצד לתת לילד הוראות והנחיות מתאימות וכיצד בדיוק להגיב כאשר הילד מבצע/לא מבצע את ההוראה. זאת, מתוך הנחה שחיזוקים קבועים וברורים על התנהגויות ספציפיות יאפשרו לילד לרכוש, באופן הדרגתי, יותר ויותר מיומנויות אותן יוכל לשלב עד ביסוס התנהגות מסתגלת יותר. צוות המטפלים רושם את תגובות הילד ועוקב אחר התקדמותו באופן קפדני אשר מאפשר התאמה של התכנית לשינויים החלים בהתנהגות הילד. מעבר להנחיית צוות המטפלים, מנחה התכנית ינחה גם את האנשים המשמעותיים בחיי הילד כיצד להגיב להתנהגויות שונות, כדי לשמור עד כמה שאפשר על אחידות במתן החיזוקים ולכן גם ביכולת של הילד להפנים את דפוס ההתנהגות המצופה ממנו.

עקרון מרכזי נוסף של שיטת ABA הוא הכללת הלמידה בין מצבים שונים, תוך שמירה על עלייה הדרגתית במורכבות המשימה. כך, למשל, המיומנויות הראשוניות נרכשות בביתו של הילד המהווה סביבה בטוחה עבורו, כאשר המטפל משתדל לספק לילד סביבת לימוד שקטה ככל האפשר ולמנוע חדירה של גירויים אשר עלולים להקשות על הילד ולפגוע בתהליך הלמידה. עם הזמן, כאשר הילד רוכש שליטה טובה במיומנות הנדרשת, נעשים ניסיונות להכליל את דפוס התנהגות גם לסיטואציות נוספות. למשל, רק לאחר שהילד לומד לבקש ממטפליו משחק בחדר הטיפולים, המטפלים יסייעו לו להכליל יכולת זו ולבקש דברים בהם הוא רוצה גם מאחיו, בגן המשחקים וכן הלאה.

שיטת ABA- יתרונות וחסרונות

שיטת ABA זכתה לאורך השנים הן לשבחים והן לביקורת.

תומכי של שיטת ABA מצביעים על יעילותה בהרחבת רפרטואר דפוסי התקשורת וההתנהגות היעילים של הילד, ועל האופן בו הרחבה זו מאפשרת לו להיות עצמאי יותר, לחוות יותר הצלחות, להשתלב חברתית באופן מוצלח יותר ולהימנע מהתנהגויות אשר יביאו לתגובות שליליות.

לעומת זאת, המתנגדים טוענים כי שיטת ABA אמנם משפרת מיומנויות שונות של הילד, אך באופן מלאכותי ומכאני המותאם למצבים והנחיות ספציפיות, הבא על חשבון פיתוח יכולת עמוקה יותר להתמצא בסיטואציות חברתיות שונות. כמו כן, יש הטוענים כי שיטת ABA מתמקדת בפן התנהגותי באופן שבא על חשבון התמקדות בקשיים הרגשיים-בין אישיים של הילד.

חסרון נוסף של שיטת ABA הוא האינטנסיביות והמשאבים הרבים שהיא מצריכה, אם כי יש לציין כי שיטות טיפוליות חלופיות (למשל שיטת DIR) גם הן דורשות השקעה ומשאבים רבים.


תחומי מומחיות:
אספרגר ,הפרעות קשר-PDD