תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

על הפסיכולוגיה של החלפת מקומות עבודה

על הפסיכולוגיה של החלפת מקומות עבודה

צוות בטיפולנט

גיא, כלכלן צעיר ומוכשר מוצא עצמו מפוטר שוב ושוב ממקומות עבודה למרות הישגים מקצועיים מורכבים. שגית מתארת החלפה מהירה של מקומות עבודה עקב תחושה מהירה של מיצוי ושעמום. אבנר מתקשה להסתדר עם הממונים עליו ומרבה לעזוב מקומות עבודה ב"טריקת דלת".

הקשיים המתוארים בדוגמאות אינם קשיים נדירים: לא מעט אנשים פונים אל טיפול פסיכולוגי על רקע תחלופה גבוהה של מקומות עבודה וקושי להתמיד במקום עבודה יחיד, ובכתבה זו נסקור את הגורמים המרכזיים לקשיים אלו.

תרבות ללא נחת: גורמים תרבותיים לתחלופת מקומות עבודה

היום אנו מתקשים להאמין שהורינו (ובוודאי הסבים והסבתות שלנו) שמחו להישאר באותו מקום עבודה במשך עשרות שנים. התרבות של ימינו היא תרבות של תנועה דינמית ושל דרישה תמידית לעניין וגרייה והחלפת מקום העבודה לאחר מספר שנים הפכה נפוצה ביותר על רקע הרצון לשינוי ואתגר. גם הדגש הרב שמושם היום על התפתחות הקריירה ומימוש הפוטנציאל האישי תורמים לרצון לחדש, להתנסות ולפתח תחומי ידע ומומחיות נוספים. כאשר מוסיפים לנטיות אלו חוסר יציבות כלכלית גלובלית ועלייה ביוקר המחייה - גדלים גם הסיכוי להחלפת מקומות עבודה על רקע פיטורים וצורך בשיפור תנאי ההעסקה.
על אף שהגורמים התרבותיים תורמים להתרחבות הלגיטימיות של המעבר בין מקומות העבודה, תחלופה גבוהה במיוחד בין מקומות עבודה קשורה פעמים רבות גם לגורמים רגשיים ובין אישיים.

"זה לא אתם, זה אני": קושי להתמסר למקום העבודה

היום, כאשר תפקיד הקריירה בחיינו ממלא תפקיד רגשי (תחושת סיפוק, ערך, אתגר) ואינו מהווה מקור פרנסה בלבד, בחירה והישארות במקום עבודה לאורך זמן רב היא בעלת משמעות רבה. "התיישבות" במקום עבודה משמעה התמסרות לתפקיד ולצוות המלוות במרבית המקרים גם בתחושה כללית של מחויבות והתמסרות למקום העבודה. אנשים המתמודדים עם קשיים בהיבט של התמסרות, התמסדות ובניית קשרים מחייבים עשויים להתקשות להתמסר גם למקום עבודתם ולהרבות בהחלפת מקומות עבודה. בהתאם, פעמים רבות אנשים המרבים להחליף מקומות עבודה ירבו להחליף גם מערכות יחסים זוגיות וחברתיות.

"זה לא אני, זה אתם": פיטורים חוזרים

פיטורים ממקום עבודה היא חוויה לא נעימה, אך התמודדות עם פיטורים חוזרים יכולה להיות חוויה קשה במיוחד. במרבית המקרים פיטורים חוזרים ממקומות עבודה שונים נובעים מדפוסי התנהגות ותקשורת שהאדם אינו מודע אליהם. דפוסים אלו מגוונים ועשויים לכלול התנהגות בין אישית תוקפנית, קושי בהשתלבות בעבודת צוות, וקושי בקבלת סמכות, מיומנויות בין אישיות לקויות, היעדר אסרטיביות וביטחון המונעים מהאדם להביא לידי ביטוי את כישוריו, נטייה להרס עצמי ובחירת מקצוע שגויה אשר אינה מתאימה לאדם. כאמור, במרבית המקרים האדם לא יהיה מודע לעוצמת השפעתה של התנהגותו על המשך או הפסקת העסקתו, ופעמים רבות התחושה תהיה של חוסר מזל ("תמיד אני נופל על בוסים גרועים") ושל חוסר אונים ("מה אני יכול לעשות, הם אלה שפיטרו אותי").

100 במקצועיות, אפס בחברותיות: קשיים בין אישיים

חלק ניכר משעות היום שלנו עוברות עלינו בעבודה ובהתאם, מקום העבודה מהווה פעמים רבות מסגרת חברתית מרכזית. בהתאם, מיומנויות בין אישיות לקויות עשויות להפוך גם עובד מצטיין המסופק מההיבטים המקצועיים של התפקיד בו הוא עוסק לעובד בודד, ממורמר ומתוסכל - ומכאן, כמובן, הדרך לפיטורים או להתפטרות קצרה. כל אדם עשוי למצוא עצמו מתקשה להשתלב בסביבת עבודה מסוימת אך חלק מהאנשים המרבים להחליף מקומות עבודה יעשו זאת על רקע קשייהם להשתלב במקומות עבודה רבים. לעיתים, הקושי בהשתלבות החברתית יוסווה תחת תחושת חוסר שביעות רצון מקצועית/מתנאי ההעסקה אך במקרים אלו התבוננות רגישה תחשוף תחושות קשות של בדידות, חוסר סיפוק בתחום הבין אישי ולעיתים אף תחושה חריפה של מצוקה וחוסר ערך על רקע דחייה חברתית. כאשר תחלופת מקומות העבודה קשורה בקושי ביצירת קשרים חברתיים-קולגיאליים תקינים, בדרך כלל יתקיימו קשיים בין אישיים גם בהיבטי חיים אחרים בחייו של האדם.

"מי בכלל רוצה להישאר פה?!" בחירות מקצועיות שגויות

תחלופה גבוהה של מקומות עבודה יכולה להתקיים גם על רקע של בחירה מקצועית שגויה. פסיכולוגים תעסוקתיים מזהים כיום כי בחירת מקצוע מושפעת מהיבטים רגשיים ואישיותיים ולא רק משיקולים פרקטיים וכלכליים. בהתאם, כאשר אדם בוחר במקצוע אשר אינו עונה על צרכיו הרגשיים אישיותיים, עשוי להתפתח דפוס של החלפת מקומות עבודה בתדירות גבוהה מתוך תחושה ש"אם רק הייתי מוצא מקום עבודה טוב באמת - הכל היה מסתדר". כך, למשל, אדם אשר בוחר בחירה מקצועית המתאימה לכישוריו האינטלקטואלים ולציפיותיו הכלכליות, אך מנוגדת לצורך שלו בקרבה רגשית ומגע תמידי עם אנשים, עשוי למצוא עצמו עוזב שוב ושוב משרות היי-טק מכניסות מתוך תחושה מעורפלת (וחוזרת) ש"גם הפעם זה לא בדיוק זה".

100% משרה: איך מנהלים חיים תעסוקתיים יציבים?

כפי שניתן לראות, תחלופה גבוהה שך מקוות עבודה היא במרביתה מקרים תוצאה של גורמים רגשיים ובין אישיים שונים. חלק מהאנשים נהנים מסגנון חיים זה ונהנים מהגיוון והחידוש, אך כאשר המעברים הרבים בין מקומות העבודה מלווים בתחושת תסכול וחוסר סיפוק, כדאי להקדיש תשומת לב לגורמים לתחלופה הגבוהה. ייעוץ קריירה יכול לסייע בזיהוי הכישורים, הקשיים והצרכים בתחום התעסוקתי ולספק תובנה לגבי הקושי ביצירת דפוס תעסוקתי יציב. מאחר ופעמים רבות תחלופה גבוהה של מקומות עבודה קשורה בגורמים רגשיים לא מודעים, טיפול פסיכולוגי יכול להוות דרך התמודדות יעילה ביותר מאחר והוא מסייע בזיהוי מוקדי הקושי ומקנה אסטרטגיות התמודדות יעילות.

במקביל או מחוץ לקבלת סיוע מקצועי מומלץ גם לבקש פידבק מקולגות ומכרים קרובים: לעיתים האנשים הסובבים אותנו יכולים לספק לא מעט מידע ותובנות לגבי אותם גורמים רגשיים שנמצאים ב"נקודות העיוורות" שלנו והשפעתם חומקת ממודעותנו.

אנשי מקצוע בתחום

ייעוץ בהסבת מקצוע

עוד מאמרים שיעניינו אותך