תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מיניות במהלך טיפולי פוריות

מיניות במהלך טיפולי פוריות

צוות בטיפולנט

זוגות המצויים במהלכם של טיפולי פוריות מעידים פעמים רבות על כך שבתקופה זו מרבית משאביהם הפיסיים, הכספיים והרגשיים ממוקדים בהשגת ההיריון. נטייה זו היא טבעית ומובנת אך לא פעם מחירה הוא הזנחה של היבטי חיים אחרים ובהם גם הזוגיות ובאופן ספציפי - המיניות. בכבה זו נתאר מה עובר על כל אחד מבני הזוג בהקשר המיני וכיצד שומרים על המיניות גם במהלך טיפולי פוריות ממושכים.

מיניות במהלך טיפולי פוריות - מה קורה לאישה?

נשים המצויות בטיפולי פוריות מתמודדות לא רק עם המתח הנפשי הנלווה לתהליך אלא גם עם ההשפעות ההורמונליות הנלוות לטיפולי הפוריות. נשים שונות מגיבות באופן שונה לטיפולים ההורמונליים, אך רבות מהן חוות תחושות פיסיות בלתי נעימות הכוללות כאבי בטן, תחושת נפיחות, חולשה ועייפות ותחושה פיסית כללית בלתי נעימה. באופן טבעי, תחושות אלו מלוות פעמים רבות גם בהיעדר עניין מיני - ובפרט כאשר הן מתווספות לתחושות של מתח, חרדה, שחיקה מטיפולים ממושכים וכן הלאה.

כמו כן, נשים רבות המתמודדות עם בעיות פריון חוות לא פעם תחושות קשות של כישלון, אשמה ופגיעה בדימוין העצמי כנשים. אמירות כ"כולן מצליחות להיכנס להריון ורק אצלי משהו דפוק" או "מה אני שווה אם אני לא מצליחה לעשות דבר בסיסי כמו להיכנס להיריון" הן אמירות שכיחות, אשר משקפות את עוצמת הטלטלה הנלווית לקשיי הפריון. פגיעה זו בדימוי העצמי משפיעה לא פעם גם על יכולתה של האישה ליהנות מנשיותה ומיניותה. כמובן, במקרים בהם הטיפולים ההורמונליים מלווים גם בפגיעה בדימוי העצמי הגופני (למשל סביב השמנה או נפיחות) הפגיעה בדימוי העצמי הגופני ובמיניות עשויה להתרחב.

מיניות במהלך טיפולי פוריות - מה קורה לגבר?

טיפולי פוריות מקושרים פעמים רבות לנשים אך בפועל גם גברים, ולכן גם מיניותם של גברים, מושפעים מתהליכים אלו. הטיפולים שעוברים גברים הסובלים מבעיות פוריות אינם פולשניים כטיפולים שעוברות נשים הנזקקות לטיפולי פוריות, אך כרוכים פעמים רבות במתן זרע בתנאי מעבדה. חוויה זו היא מלחיצה ובלתי נעימה עבור גברים רבים, ולא פעם מיתרגמת גם לירידה בחשק המיני ולקשיים בתפקוד המיני. כך, למשל, חלק מהגברים חווים לחץ רב סביב הצורך במתן זרע בנקודות זמן ספציפיות ומתוכננות מראש ולחץ זה מוביל לעתים לתחושות כלליות של מתח וחרדה סביב התפקוד המיני. גם כאשר הגבר עצמו אינו עובר טיפולי פוריות, הדרישה למתן זרע או לקיום יחסי מין בזמנים ספציפיים פוגעת בספונטניות ובהנאה המינית ועלולה להוביל לירידה בחשק המיני. מעבר לכך, חשוב לזכור כי גם גברים חשופים להשפעות הרגשיות הנלוות לטיפולי פוריות, וחווים את החרדה, המתח, השחיקה והתסכול הנלווים להמתנה המתמשכת להריון.

מיניות במהלך טיפולי פוריות - מה קורה לזוג ואיך מתמודדים?

על רקע הקשיים איתם עשויים להתמודד נשים וגברים המצויים בתהליך של טיפולי פוריות, לא מפתיע כי היחידה הזוגית פגיעה אף היא לטלטלות בהקשר זה. קשייו של כל אחד מבני הזוג מצטרפים לפגיעה בספונטניות של יחסי המין, וזוגות רבים מתארים כיצד המיניות המהנה והמספקת שהכירו הפכה במהלך הטיפולים ל"עוד מטלה ביומן". מעבר לכך, זוגות רבים מתמודדים במהלך טיפולי הפוריות עם לחצים כלליים, פגיעה במצב הרוח, ירידה בעניין ובאנרגיות לבילויים משותפים ולעתים אף עם תחושות של כעס, תסכול ואכזבה זה מזו. היבטים אלו פוגעים באיכות הקשר הזוגי, באינטימיות ובהנאה מהזוגיות ובהתאם, מובילים פעמים רבות גם לירידה בחשק המיני ובאינטימיות הרגשית הדרושה ליחסי מין מהנים.

על אף קשיים אלו, חשוב לזכור כי המיניות אינה אבודה וניתן לפעול באופן אקטיבי כדי לשמר אותה. אז איך עושים את זה?

• שומרים על אינטימיות רגשית - אחד הדברים החשובים ביותר שתוכלו לעשות כדי לשמור על המיניות שלכם הוא לשמור על איכות הקשר הזוגי ועל האינטימיות הרגשית: דברו זה עם זה על חוויותיכם הרגשיות, שתפו אחד את השני וגלו עניין אמיתי זה בחייו של זה. סביר להניח שככל שהאינטימיות הרגשית תישמר, כך גם הפגיעה במיניות תצטמצם.

• דברו ישירות - מרגישים שינוי או קושי בתחום המיני? דברו ישירות. התייחסות ישירה וניסיון כנה להבין איפה נמצא הפרטנר שלכם עדיפים על פני ניחושים ("היא לא נמשכת אלי יותר?"), היעלבות או הנחות מוקדמות, ויאפשרו לכם לגלות יותר אמפתיה וסבלנות או לשנות התנהגויות שמפריעות לפרטנר/ית בתקופה זו.

• לא ללחוץ - בן או בת הזוג לא מעוניינים ביחסי מין או מתקשים לתפקד? אל תלחצו וגלו אמפתיה. אתם מתמודדים עם מספיק לחצים ומתחים וחשוב לא להפוך גם את התפקוד המיני למקור לחץ.

• השקיעו בעצמכם - צאו לבלות, פנו זמן לפעילויות זוגיות משותפות ואל תזניחו קשרים חברתיים. כל אלו הם מקורות להנאה, חוויות חיוביות, הסחת דעת וזמן איכות זוגי אשר יכולים בסופו של דבר להיתרגם לתחושות חיוביות יותר ולהקלה במתח, ולכן גם לשיפור המצב התחום המיני.

• אל תוותרו על מגע - גם אם המיניות שלכם אינה בשיאה כרגע, אל תוותרו אל מגעים אינטימיים ותומכים: לטפו, חבקו, החזיקו ידיים וצרו כל מגע אחר שישמר את האינטימיות הגופנית.

• המשיכו לחזר ולהחמיא - אם אתם נמצאים בטיפולי פוריות ממושכים, יש סיכוי סביר שבן/בת הזוג שלכם אינם מרגישים במיטבם והדימוי העצמי שלהם אינו מרקיע שחקים. לכן, דווקא בתקופה זו חשוב להחמיא, לחזר ולהזכיר לצד השני שהוא עדיין מושך ואטרקטיבי, מבחינה מינית ובכלל.

• צאו לחופשה - חופשה היא גם זמן טוב להירגעות מהמתחים היומיומיים אבל גם זמן טוב למיניות ספונטנית שאינה "מכוונת מטרה". נסו לקח לעצמכם חופשה זוגית רגועה וייתכן שתופתעו מהמידה בה היא יכולה להשפיע לטובה על הקשר הרגשי והמיני שלכם.

• פנו לטיפול - כפי שאתם בוודאי כבר יודעים היטב, תקופת טיפולי הפוריות עשויה להיות תקופה קשה לכל אחד מכם ולכם כזוג. לכן, במידה ואתם מתמודדים עם קשיים בהיבט זה שקלו פנייה אל טיפול פסיכולוגי פרטני, טיפול זוגי או טיפול מיני, בהתאם לקשיים הרלוונטיים. גם אם אתם מרגישים שהמיניות אינה מוקד הקושי המרכזי, סביר להניח שהיא תושפע לטובה מהטיפול הפרטני או הזוגי כתוצאה מהשיפור במצב הרגשי ו/או הזוגי.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול תומך בטיפולי פוריות

עוד מאמרים שיעניינו אותך