תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

חרדה: איך נזהה? כיצד נטפל?

חרדה: איך נזהה? כיצד נטפל?

צוות בטיפולנט

לכולנו ישנם דברים המעוררים בנו חרדה, והרי שמדובר באחד מהרגשות האנושיים הבסיסיים ביותר. תחושה של פחד היא אמנם חוויה נפשית ופיזית לא נעימה, אך תפקידה בחיינו הינו משמעותי ביותר ונוגע ליכולת ההישרדות שלנו. הפחד מסייע לנו לזהות איומים וסכנות בסביבה, ולהיערך במהרה להתמודדות יעילה עמם. עם זאת, תגובות פחד שאינן מופיעות לנוכח סכנה ממשית ומידית, כפי שקורה במצבים של הפרעות חרדה, כלל אינן מסייעות לנו, אלא מביאות למצוקה רבה ואף לפגיעה בתפקוד התקין שלנו. במצבים מסוימים, החרדה הופכת עזה במיוחד, והיא עשויה להיות מלווה בהתקף חרדה של ממש.

איך נראה התקף חרדה?

התקף חרדה מתייחס לחוויה של התעוררות פחד עוצמתי ומאיים במיוחד, המגיע לשיאו בתוך כמה דקות ומסתיים, לכל המאוחר, לאחר 20-30 דקות. תחושת הפחד האינטנסיבית מלווה בחלק מהסימפטומים הבאים, המשתנים מאדם לאדם:

* דופק מואץ

* הזעה

* תחושה של קוצר נשימה או מחנק

* כאב או חוסר נוחות בחזה

* בחילה או כאבי בטן

* סחרחורת או עילפון

* תחושה של קור או חום המתפשט בגוף

* תחושה של עקצוצים או נימול בגפיים

* תחושה של ניתוק מהמציאות או שהעצמי מרוחק מהמציאות

* פחד מאובדן שליטה, או תחושה כי אני "עומד להשתגע"

* פחד למות

התקפי חרדה עשויים להופיע ללא כל סיבת נראית לעין, או לחילופין, להתרחש בתגובה לגירוי מפחיד, לאחר אירוע טראומתי, ובמהלך בתקופות לחוצות במיוחד. התקף חרדה עלול להיות חוויה מפחידה מאוד, אך חשוב לדעת כי מדובר בדבר שכיח למדי, אשר חולף תוך זמן קצר ללא כל צורך בהתערבות רפואית. עם זאת, במידה והתקפי החזרה מופיעים בתדירות גבוהה ו/או פוגעים בתפקוד היומיומי, מומלץ מאוד לפנות לגורם מקצועי לקבלת עזרה.

מי יכול לעזור לי בהתמודדות עם חרדה?

בכדי לקבל סיוע להתמודדות מיטיבה עם החרדה, כדאי לפנות לפסיכולוג מומחה ו/או לפסיכיאטר. מטפל מיומן יוכל להתאים לכם את הטיפול המומלץ ביותר מתוך מגוון רחב של שיטות הטיפול בחרדה, התואם את הקשיים עמם אתם מתמודדים ואת המטרות שלשמן פניתם לעזרה.

טיפול בחרדות - צעד אחר צעד

למדו קצת על הפרעות חרדה: להבין כיצד חרדה "עובדת" הוא המפתח להתגברות על כלל הפרעות החרדה. קראו על סוגים שונים של חרדות, והשוו את החוויה שלכם למתואר. הכוונה אינה לאבחן את עצמכם – אלא להבין קצת יותר מול מה אתם מתמודדים, כך שתוכלו לתאר באופן מדויק יותר את הקשיים שלכם כאשר תפנו לאיש מקצוע בהמשך.

התייעצו עם רופא המשפחה: חשוב לשלול את קיומן של הפרעות פיזיולוגיות שונות, בעיקר עבור אלה המתמודדים עם התקפי חרדה הכוללים סימפטומים גופניים משמעותיים. רופא המשפחה יוכל לסייע לכם לוודא כי לא מדובר בתופעות לוואי של תרופות אותן אתם נוטלים, או לחילופין, בעיה רפואית כזו או אחרת.

גלו עניין בשיטות הטיפול להפרעת חרדה: כיום ישנו מגוון רחב של שיטות טיפול יעילות מאוד להפרעות חרדה, הכוללות טיפול שיחתי מסוגים שונים (פסיכותרפיה) וכן טיפול תרופתי. חשוב שתכירו את שיטות טיפול שונות, בכדי להגיע לפגישה עם המטפל/ת מוכנים וממוקדים יותר.

מצאו מטפל מוסמך: אם החלטתם לפנות לעזרה מקצועית, חשוב שתדעו לבחור מטפל/ת טובים. נסו לחפש איש מקצוע המתמחה בשיטת הטיפול שנראית מתאימה לצרכים שלכם, המקבל באזור מגוריכם או בקרבת מקום העבודה. אם אינכם בטוחים מהי הכשרתו, אל תהססו לשאול בשיחת הטלפון הראשונית מהן ההתמחויות שלו. מאחר ואף פעם לא מזיק לקבל גם המלצה אישית על מטפל/ת ספציפי, אל תהססו לברר עם הסובבים אתכם; תופעתו לגלות כי רבים פנו בעבר לעזרה ויוכלו לסייע לכם במציאת המטפל המתאים.

>לשאלות ניתן להעזר בצוות המומחים שלנו בפורום פסיכולוגיה.

אנשי מקצוע בתחום

חרדה

עוד מאמרים שיעניינו אותך