תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

כיצד משפיע דיכאון על המיניות?

כיצד משפיע דיכאון על המיניות?

צוות בטיפולנט

כאשר אנו חושבים על דיכאון, אנו חושבים על התסמינים הבולטים והמוכרים הנלווים לו: הפגיעה הדרמטית במצב הרוח, תחושת הייאוש והפסימיות, הירידה בעניין ובהנאה מפעילויות ותחומי עניין שפעם עמדו בלב היום יום שלנו. אחד הסימפטומים השכיחים הנלווים למצבי דיכאון אך אינם זוכים לתשומת לב רבה הוא התחום המיני, ובכתבה זו נתמקד באופן בו מצבי דיכאון משפיעים על המיניות.

איזה מין דיכאון? השפעת דיכאון על המיניות

החשק המיני האנושי הוא תופעה מורכבת אשר קשורה במגוון גורמים ביולוגיים ופסיכולוגיים. בניגוד לשאר בעלי החיים, החשק המיני של בני האדם אינו קשור רק במנגנונים פיסיולוגיים ותגובות הורמונליות אלא גם בהיבטים רגשיים. כך, למשל, רמת העוררות והחשק המיני מושפעת פעמים רבות מהיבטים כחידוש וריגוש, קרבה ואינטימיות וכן הלאה. בהתאם, גם מצב הרוח שלנו משפיע לא פעם על המידה בה אנו חשים מיניים ומעוררים מינית.

שלא במפתיע, רבים מהאנשים המתמודדים עם דיכאון מדווחים גם על אובדן או ירידה משמעותית ברמת החשק המיני. גברים נוטים לדווח על ירידה בחשק המיני ועל קשיים בהשגת ושימור זקפה, ונשים מדווחות על היעדר עניין מיני ועל קושי בהגעה לאורגזמה. הסיבה לכך קשורה הן בסימפטומים דיכאוניים כמיעוט אנרגיות, עייפות ותחושה כללית של עצב וכאב נפשי, והן בחוויה הפסיכולוגית של הדיכאון אשר כרוכה פעמים רבות בפגיעה בדימוי העצמי ובתחושת חוסר ערך. כמו כן, מרבית המצבים של דיכאון מתמשך משפיעים על קשריו הבין אישיים של האדם הלוקה בדיכאון וכחלק מכך גם על יכולתו לחשוק ביחסי מין וליהנות מהם.

השפעותיהם של מצבי דיכאון על התחום הבין אישי הן במקרים רבים מרחיקות לכת. האדם התמודד עם דיכאון נוטה להיות שקוע בעצמו ובכאבו, ובהתאם לכך, יכולתו להשקיע וליהנות מקשרים בין אישיים פוחתת באופן משמעותי. במצבים אלו נוצר פעמים רבות מעגל קסמים אכזרי בו האדם המדוכא מרחיק מעליו אנשים, ובפרט את בני הזוג, דווקא בתקופה בה הוא זקוק לתמיכתם יותר מכל, כאשר ההתרחקות ההדדית מגבירה את תחושת הניכור, האשמה והייאוש ("לא פלא שאני מדוכא, אף אחד לא רוצה בקרבתי"). עם הצטמצמות האינטימיות, הביטחון והנינוחות בקשר הבין אישי - לא מפתיע כי איתם מצטמצמים גם החשק והעניין המיני.

אז מה עושים?

• מסבירים. מבהירים לבן או בת הזוג את מקור הירידה בעניין המיני ומדגישים כי מקורה אינו בירידה באהבה או במשיכה אליו.

• נוגעים. גם אם אינכם יכולים ליהנות כרגע מיחסי מין, ליטוף, חיבוק וכל דרך אחרת להבעת קרבה וחום גופניים הם בעלי ערך רב ומחזקים את הקשר הזוגי ואת תחושתו של האדם הדיכאוני כי יש לו מערכת תמיכה איתנה גם בשעה קשה.

• זזים. פעילות גופנית, גם אם מדובר בפעילות גופנית מתונה בלבד כהליכה, תורמת לשיפור מצב הרוח ובו זמנית גם לשיפור התחושה הגופנית ותחושתו של האדם לגבי גופו.

• תומכים. תמיכה סביבתית היא אחד הגורמים המשפיעים על היכולת להתמודד עם דיכאון ולהתגבר עליו. לכן, אם אתם עצמכם מתמודדים עם דיכאון כדאי לשתף את האנשים בסביבתכם ואם הפרטנר הוא שמתמודד עם דיכאון, חשוב לתמוך, להביע הבנה ואכפתיות והלעביר מסר ברור של תמיכה ורצון לסייע.

• מטפלים. לא קל להשתחרר לבד ממצבי דיכאון ולכן כדאי להיעזר בטיפול פסיכולוגי ובמידת הצורך גם בטיפול תרופתי אשר יסייעו בהתמודדות עם הדיכאון וכחלק מכך גם עם הירידה בחשק המיני.

ומה לא עושים?

• מאשימים. האשמת הפרטנר בכך שמיעוט יחסי מין נובע מאובדן עניין בך לא רק שאינה נכונה בדרך כלל, אלא גם מגבירה את הסיכוי לכך שבן הזוג יחוש מותקף ולא מובן ויסתגר עוד יותר במצב הדיכאוני.

• לוחצים. הפעלת לחץ על קיום יחסי מין יוצרת אשמה, מרחיקה ובאופן כללי מכניסה לקשר הזוגי קונפליקטים ולחצים אשר מכבידים ומקשים על בן הזוג המדוכא ממילא.

תחומי מומחיות:
דיכאון ,טיפול מיני ,מיניות

אנשי מקצוע בתחום

טיפול מיני

עוד מאמרים שיעניינו אותך