תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

דיכאון אחרי לידה בקרב נשים וגברים

דיכאון אחרי לידה בקרב נשים וגברים

צוות בטיפולנט

על אף שלידה יכולה להיות חוויה מרגשת ביותר, הפרעות נפשיות רציניות עשויות להתעורר בשבועות ובחודשים הראשונים שלאחר הלידה, וזה לא נדיר. דיכאון אחרי לידה מופיע בערך באחת מכל עשר לידות. למרבה הצער, מחצית מהנשים שסובלות מדיכאון אחרי לידה לא מאובחנות, ורובן לא מקבלות טיפול אפקטיבי. במקביל, אף על פי שמדובר בנושא פחות מדובר – גם גברים עשויים לחוות משבר או דיכאון אחרי לידה של בת הזוג שלהם.

מה הן תחושות נורמטיביות לאחר לידה?

עצבות קלה בימים שלאחר הלידה מתרחשת בקרב כ-75% מהנשים. נשים עשויות למצוא את עצמן פורצות בבכי בגלל מחשבות פעוטות, או אפילו בלי טריגר ניתן לזיהוי כלל. זה עשוי להיגרם עקב התנודות הדרמטיות בהורמונים שמתרחשות לאחר הלידה, אשר לרוב מתאזנות מעצמן בימים העוקבים.

בנוסף, נשים עשויות לחוש חרדה, טינה רגעית או חוסר בהירות מחשבתית. תחושות כאלו עשויות להיגרם בעיקר בגלל חוסר בשינה והסטרס שנלווה לטיפול בתינוק שזה עתה נולד. במצבים רגילים, התחושות האלו הן זמניות ועשויות להיות משולבות בתחושות של פליאה ואושר. באופן דומה, גם אבות טריים עשויים לחוש חוסר נחת, חרדה או בלבול עקב הסיטואציה המציפה והמחסור בשעות השינה.

מה הן תחושות שעשויות לרמוז על מצוקה רגשית לאחר הלידה?

דיכאון אחרי לידה הוא דיכאון שמתחיל בשבועות או החודשים שלאחר הלידה, ולעיתים במהלך ההיריון עצמו. לא מדובר בעצבות שנמשכת מספר ימים, אלא במצב עיקש ומתמשך. בגלל שרבים מהסימפטומים של דיכאון אחרי לידה חופפים עם תופעות רגילות שנשים חוות לאחר הריון – כמו חוסר באנרגיה וקושי להתרכז – רבים מהמקרים אינם מאובחנים כהלכה. אבל כשהסימפטומים הללו מתקיימים לצד מצב רוח דיכאוני, חוסר הנאה וחוסר עניין, וכשהם נמשכים מספר שבועות, זה סימן שיש צורך לפנות לעזרה.

דיכאון אחרי לידה בקרב גברים

מחקרים שהתבצעו בשנים האחרונות מצביעים על כך שגם אבות עשויים לחוות דיכאון אחרי לידה, והיקף התופעה אינו רחוק מהיקף התופעה בקרב נשים. הסיבות לדיכאון אחרי לידה בקרב גברים עשויות להיות קשורות לסטרס, חוסר בשינה, דאגות כלכליות ושינוי באופי הקשר בין בני הזוג. כמו כן, מחקרים מצאו קורלציה בין דיכאון בקרב אימהות לדיכאון בקרב אבות, כך שהם עשויים להיות מושפעים אחד מהשנייה.

עם זאת, גברים עשויים לפתח דיכאון אחרי לידה בשלב מאוחר יותר מאשר נשים, במהלך כשנה לאחר הלידה. כמו כן, המופע של הדיכאון הוא שונה בקרב גברים, והם נוטים יותר להימנעות רגשית, התמכרויות והתפרצויות זעם כסימפטומים של אותו הדיכאון.

טיפול בדיכאון אחרי לידה

בלי טיפול נכון, דיכאון יכול להימשך חודשים ואף שנים. דיכאון מסב סבל רב להורים וגם מקשה עליהם לתקשר ולהתחבר לתינוקם, באופן שמשפיע לרעה על התפתחותו של התינוק. לכן, אם אתם או הסביבה שלכם חושבים שיש בעיה, שווה לשקול לפנות לטיפול.

אפשרויות הטיפול הנפוצות כיום כוללות פסיכותרפיה ותרופות אנטי דיכאוניות. פסיכותרפיה יכולה להיות אפקטיבית מאוד, בפרט טיפולים קוגניטיביים-התנהגותיים וטיפולים דינמיים. גם טיפול תרופתי הוא יעיל, אך יש לזכור שהשפעת התרופות לוקחת כשלושה שבועות. פעמים רבות, שילוב בין פסיכותרפיה לטיפול תרופתי הוא האופציה היעילה ביותר.

מקורות

תרגום ועריכת כתבות מאתר Psychology today

www.psychologytoday.com/us/blog/heal-the-mind-heal-the-body/201807/do-fathers-get-depressed-after-childbirth

www.psychologytoday.com/us/blog/call/201903/post-partum-depression-what-it-is-and-how-it-is-treated

אנשי מקצוע בתחום

דיכאון

עוד מאמרים שיעניינו אותך