תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

סיגריות? זה מגעיל אותך. גמילה מעישון באמצעות היפנוזה

סיגריות? זה מגעיל אותך. גמילה מעישון באמצעות היפנוזה

צוות בטיפולנט

סביר להניח שאינך מודע לכך, אך אתה סובל מהפרעה נפשית. לא מדובר בדיכאון או חרדה אלא באותו הרגל שמלווה אותך כבר שנים: העישון. ב-DSM, המדריך הפסיכיאטרי האמריקאי הרשמי, מוגדרים תלות בניקוטין ותסמיני הגמילה המופיעים עם הפסקת העישון כחלק מה"הפרעות תלויות הניקוטין". סכנות העישון ואחוזי הגמילה העצמית הנמוכים הביאו להתפתחות שיטות טיפוליות לגמילה וביניהן ההיפנוזה.

שיטות גמילה מעישון

כמה פעמים כבר הבטחת לעצמך ש"ביום הולדת 30 זאת הסיגריה האחרונה שלך"/ מרגע שנולד הילד אין יותר סיגריות"/ "ממחר מתחילים להוריד בהדרגה"? וכמה פעמים הפרת את ההבטחות האלו, שנתת לעצמך או לסביבה?

נזקי הניקוטין והשפעותיו ארוכות הטווח ידועות מזה שנים וגורמים למעשנים רבים לנסות שוב ושוב להפסיקו. אך כפי שוודאי ידוע גם לך - גמילה מעישון אינה תהליך פשוט: העישון, בניגוד להתמכרויות לסמים ואלכוהול, הוא התמכרות מקובלת חברתית אשר בדרך כלל אינה מביאה לפגיעה או מצוקה בטווח המיידי. גם התסמינים הנלווים להפסקת העישון (עצבנות, חרדה, עלייה במשקל, קשיי ריכוז, נדודי שינה) מקשים מאוד על הפסקת העישון. בהתאם, למרות שיטות הטיפול הרבות שפותחו לגמילה מעישון, רק כ-5% מהמעשנים אכן מצליחים להגמל בכוחות עצמם, בעוד שכ-75% מהמעשנים דיווחו על ניסיונות גמילה.

שתי שיטות הגמילה הטיפוליות אשר יעילותן הוכחה במחקרים הן התערבויות פסיכולוגיות והתערבויות תרופתיות, ובמקביל הוכחה גם תרומת התמיכה הסביבתית לתהליך:

טיפולים פסיכולוגיים: טיפולים התנהגותיים נמצאו כיעילים ביותר לגמילה מעישון. טיפולים אלו כוללים טכניקות שונות כזיהוי סיטואציות המהוות טריגר לעישון ונטרולן, יצירת התניה שלילית לעישון באמצעות "עישון יתר" עד בחילה, בניית מערכת חיזוקים ו"עונשים" על עישון ועוד.

טיפולים פסיכו-פרמקולוגיים: טיפולים אלו מבוססים על מתן תחליפי ניקוטין באמצעות תרסיס, מדבקה, מסטיק וכד'. תחליפים אלו מפחיתים את תסמיני הגמילה המופיעים עם הפסקת העישון ובכך מקלים על הגמילה. טיפולים אלו יעילים יותר כאשר הם משולבים עם טכניקות טיפוליות התנהגותיות. גם טיפולים בתרופות אנטי דכאוניות מסוימות נמצאו כיעילים לגמילה מעישון.

תמיכה: באופן לא מפתיע, נמצא כי תמיכה מהסביבה משפרת את סיכויי הגמילה מעישון: השתתפות בקבוצה טיפולית במקביל לטיפול הפרטני מגדילה את סיכויי הגמילה (אם כי היא פחות יעילה לכשעצמה), ותמיכה של בן זוג קבוע תורמת אף היא לתהליך: בן הזוג מונחה כיצד לתמוך ולסייע בהתרחקות מ"טריגרים" לעישון.

שיטת הטיפול הנחשבת ליעילה ביותר היא שילוב בין טיפול תרופתי לטיפול קבוצתי ואחריה - טיפול התנהגותי. שיטה נוספת אשר יעילותה לגמילה מעישון הוכחה היא ההיפנוזה.

"תעשה שאני אשנא סיגריות": היפנוזה לגמילה מעישון

ההיפנוזה היא אחד הטיפולים המלווים ביותר מיתוסים, חששות ותהיות: האם המהפנט יכול לגרום למהופנט להתנהג בכל דרך שיורה לו? האם אפשר להתקע בטראנס ההיפנוטי? ולענייננו - האם היפנוזה יכולה להעלים את החשק שלך לסיגריה עם הקפה שאחרי האוכל?

היפנוזה היא מצב תודעתי בו מושהית תשומת הלב לסביבה החיצונית במקביל לקשב רב לדברי המהפנט. במהלך הטראנס ההיפנוטי האדם פתוח יותר לסוגסטיה (רעיונות, הצעות) ודבריו של המהפנט יכולים להשפיע עליו באופן אפקטיבי יותר. בהתאם, מטפלים המורשים להשתמש בהיפנוזה נעזרים בה כדי לסייע למטופלים להתמודד עם חרדות, כאבים והרגלים שליליים.

הגמילה מעישון באמצעות היפנוזה מבוססת על כניסה לטראנס היפנוטי שבמהלכו מציע המטפל תכנים סוגסטיביים המדגישים את היתרונות שבהפסקת העישון, או מכוונים ליצירת טעם רע או בחילה כאשר המטופל מעשן.

למרות התקווה לגמילה ללא מאמץ באמצעות היפנוזה, מצביעים מחקרים על כך שהיפנוזה לבדה אינה יעילה דיה במניעת עישון. עם זאת, שילובה עם טכניקות טיפוליות התנהגותיות או תרופתיות מביאה לתוצאות טובות יותר מאשר שימוש בכל אחת מן הטכניקות בנפרד. ככלל, נוטים מטפלים להמליץ על שילוב בין טכניקות המפחיתות את הדחף לעשן (היפנוזה, תחליפי ניקוטין) לבין טכניקות המקנות למטופלים הבנה של נזקי העישון, מוטיבציה להפסיקו וטכניקות לשליטה בהרגלים שליליים.

לקבלת מידע נוסף אודות טכניקת ההיפנוזה

מקורות

Synopsis of Psychiatry, Kaplan & Kaplan, Tenth edition, 2007

Pharmacotherapies for smoking cessation: A meta-analysis of randomized controlled trials, Eisenberg, Mark J.; Filion, Kristian B.; Yavin, Daniel; Bélisle, Patrick; Mottillo, Salvatore; Joseph, Lawrence; Gervais, André; O'Loughlin, Jennifer; Paradis, Gilles; Rinfret, Stephane; Pilote, Louise, Canadian Medical Association Journal. Vol 179(2), Jul 2008, 135-144

תחומי מומחיות:
היפנוזה ,התמכרויות

אנשי מקצוע בתחום

היפנוזה

עוד מאמרים שיעניינו אותך