תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מיינדפולנס – מה זה אומר ואיך זה עובד?

מיינדפולנס – מה זה אומר ואיך זה עובד?

צוות בטיפולנט

מיינדפולנס (קשיבות) הוא תרגול של מודעות לרגע הנוכחי, תוך שימת דגש על פתיחות לחוויה ללא שיפוט במונחים של טוב או רע. המודעות הינה לחוויה החושית תוך חקירה של היבטיה השונים ב"כאן ועכשיו". תרגול מיינדפולנס משפיע על התפיסה שלנו את המציאות ואת האופן שבו אנו חווים את העולם. הגעה למצב תודעתי זה יכולה לאפשר תחושה של שחרור ושלווה פנימית.

למה כדאי לתרגל מיינדפולנס?

מקורו של התרגול הינו בבודהיזם במזרח, אולם בעשרות השנים האחרונות אנשים בעולם המערבי מגלים את נפלאות המיינפדולנס. אף חוקרים בתחום הפסיכולוגיה, הרפואה ומדעי המוח מגלים עניין הולך וגובר בתחום זה וכיום, ישנם מחקרים רבים אשר תומכים בתועלת שאפשר להפיק מהתרגול. בין היתר נמצא שתרגול מיינדפולנס יעיל בהפחתת מתח וחרדה, בטיפול בדיכאון, בהפרעות בוויסות הרגשי, בקשיי שינה ובבעיות נוספות. לנוכח ההכרה בתועלת שבתרגול, מתפתחות כיום תוכניות רבות לתרגול מיינדפולנס בבתי-ספר, בבתי-חולים בחברות היי-טק ובארגונים נוספים.

איך עושים את זה?

היופי שבמיינדפולנס הוא שכל אחד יכול לבצע את התרגול בעצמו. למעשה, זהו תרגול של ריכוז ברגע הנוכחי, בניסיון לא לאפשר למחשבות לנדוד אל העבר או אל העתיד. במהלך התרגול מתמקדים בעוגן מסוים (למשל בנשימה), תוך חקירה של החוויה החושית ברגע הנוכחי. למרות שזה נשמע פשוט, כשמנסים לעשות זאת מגלים שזה לא כל כך קל, משום שהמוח שלנו רגיל לנדוד ו"ללכת לאיבוד" במחשבות. ההנחיה היא להחזיר את הקשב והמודעות לעוגן שבחרנו בכל פעם שמבחינים שהדעת הוסחה על ידי גירוי מסוים. בנוסף להיבט של הריכוז, חשוב מאוד ההיבט של חוסר השיפוטיות. כלומר, לא לבקר את עצמנו על כך שהתודעה שלנו נודדת ושאנחנו לא מצליחים בתרגול, וגם להימנע משיפוט כלפי רגשות או חוויות שונות שעולות. היבט זה הוא שמאפשר חווית קבלה של החוויה ופיתוח איכויות של רגישות וחמלה.

מיינדפולנס – לא פתרון קסם

בגלל הפשטות של הטכניקה אפשר אולי לחשוב שמיינדפולנס הוא פתרון קסם לכל בעיה, אך זה אינו המצב. אמנם התרגול עצמו פשוט, אך נדרשים אימון, התמדה ועקביות על מנת להרגיש ולתחזק את התוצאות המיטיבות. כיום, נהוג להתייחס לתרגול מיינדפולנס כמו ל"חדר כושר עבור המוח". כמו שנדרשת התמדה ועבודה קשה באימון גופני בחדר כושר על מנת להפיק מהתועלת שיש לאימון זה להציע, כך גם עם מיינדפולנס.

בנוסף, חשוב להבין שתרגול מיינדפולנס הוא לא תמיד כיף. כשמתנסים בתרגול ומביאים את החוויה אל הרגע הנוכחי, יכולים לפגוש רגשות לא נעימים כמו: שעמום, חוסר שקט, עייפות, מתח, עצבנות, עצבות ועוד. פעמים רבות אף עולה ספק בתרגול עצמו. מחשבות כמו "איך הדבר הזה שאני עושה עכשיו אמור לעזור לי לפתור את הבעיות שלי?" עלולות להופיע ולשבש את מהלך התרגול. חשוב לזכור, כי התועלת שבתרגול היא לא מיידית (למרות שלפעמים יכולה להופיע תחושה טובה של רגיעה, בזמן או אחרי התרגול) אלא לאורך זמן והיא מתבטאת בהפחתת רמות המתח ובהגברת תחושת החופש והשלווה בחיי היום יום.

איך להתחיל לתרגל?

כיום, קיימות אפשרויות שונות להיחשף לטכניקת תרגול המיינדפולנס. ישנם חומרים רבים בנושא באינטרנט, סרטוני יו טיוב עם הוראות למדיטציית מיינדפולנס מודרכת וספרים בנושא, שמאפשרים היכרות והתנסות ראשונית עם התחום. עם זאת, אם אתם באמת רוצים להכניס את התרגול לחיי היום יום ולהתמיד בו, כדאי שתמצאו מסגרת תומכת ומלווה כגון: מדריך או קבוצה. מסגרת זו תאפשר לכם תמיכה ומענה על שאלות שיתעוררו תוך כדי התרגול וחקירת חוויותיכם ותקל על הכניסה של הכלי החדש לשגרת היום יום שלכם.

מקורות

מתי ליבליך (עורכת) מיינדפולנס: להיות כאן ועכשיו: תרגול, הגות ויישומים, בן שמן: כתר, 2018.

Kabat-Zinn, J. (1990). Full catastrophe living: Using the wisdom of your body and mind to face stress, pain, and illness. New York: Delacour.

תחומי מומחיות:
מיינדפולנס

אנשי מקצוע בתחום

מיינדפולנס

עוד מאמרים שיעניינו אותך