תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

טיפול בסמים פסיכדליים: טריפ לריפוי?

טיפול בסמים פסיכדליים: טריפ לריפוי?

צוות בטיפולנט

סמים פסיכדליים נתפסו עד לא מזמן כחומרים מסוכנים שעלולים לשבש את המחשבה והתודעה באופן בלתי הפיך. השימוש בהם נקשר לחבר'ה צעירים, במסיבות או בטקסים אלטרנטיביים בטבע, שרצו להתנסות ולחוות, ולפעמים אף לא הצליחו לחזור לעצמם בצורה מלאה לאחר ההתנסות.

אכן, שימוש בלתי מבוקר בסמים הוא מסוכן ובוודאי לא מומלץ, אבל בעשור האחרון גובר העניין בחומרים אלה דווקא מכיוונים מדעיים ורפואיים, תוך התמקדות באיכויות הטיפוליות ואפילו מרפאות שלהם. למעשה, מחקרים עדכניים בנושא מצביעים על בשורה של ממש לסובלים מהפרעות נפשיות קשות ועמידות לטיפול. ב-2017 מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) הגדיר את ה-MDMA כטיפול "פורץ-דרך" בפוסט-טראומה וב-2019 את הפסילוסיבין כטיפול בדיכאון עמיד.

ממסיבות הטבע למעבדה

"פסיכדליים" הם למעשה קבוצה של סמים טבעיים וסינתטיים הכוללים חומרים פסיכו-אקטיביים המשפיעים על התודעה, ההכרה ודרכי החשיבה. חלק מהם היו ונמצאים עדיין בשימוש בתרבויות ובמסורות עתיקות לצורך טקסים דתיים ורוחניים ולטובת תהליכי ריפוי.

בעולם המערבי, מחקרים שעשו שימוש בחומרים פסיכדליים נערכו כבר בשנות ה-50 וה-60 והראו תוצאות מבטיחות. עם זאת, הפוטנציאל לא מומש סביב "השם הרע" שיצא להם תוך שנקשרו בעמדות אנטי ממסדיות ובפשיעה. בעשור האחרון, סביב ניסיון מתמשך לפתח טיפולים חדשים ומועילים, אנו עדים שוב למגמה המחזירה את הפסיכדליים אל לב הממסד הרפואי והפסיכיאטרי.

כיום, החומרים המובילים במחקר הם MDMA (החומר הפעיל ב"אקסטזי" או "מולי"), LSD (המוכר כ"אסיד"), פסילוסיבין (הנמצא בפטריות הזיה), קטמין ואיוואסקה (חליטת צמחים מהאמזונס). חומרים אלו מדגימים יעילות בטיפול בעיקר בהפרעת דחק פוסט-טראומטית ובדיכאון, אך גם בחרדה, הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית (OCD) התמכרויות ועוד.

מהו טיפול פסיכדלי?

טיפול פסיכדלי הוא בעצם טיפול פסיכותרפיה (מבוסס שיחה) המשלב שימוש בחומרים פסיכדליים. השימוש בחומרים מבוקר, ניתן לזמן קצר ותמיד נעשה בנוכחות מטפל או שני מטפלים. לרוב, התהליך הטיפולי כולל הכנה עם המטפל לקראת לקיחת החומר, מפגש הכולל שימוש בחומרים אשר נמשך כמה שעות, ולאחריו מספר מפגשים המוקדשים לעיבוד משותף של החוויה הפסיכדלית והתובנות שעלו בה.

הייחוד שבטיפול זה הוא בכך שהשימוש בחומרים פסיכדליים מכניס את המטופל למצב תודעתי שונה מהרגיל, המאפשר לו להסתכל על חוויותיו ועל עצמו באופן אחר. כך, נוצר "חלון הזדמנויות" ייחודי ועוצמתי לשינוי.

למשל, אצל אדם הסובל מפוסט-טראומה ומתקשה לחשוב על הזיכרונות הטראומטיים מבלי שיהיו מציפים מדי, שימוש ב-MDMA עשוי לסייע בעיבוד מיטיב של החוויה הקשה. מצב התודעה המיוחד שנוצר בהשפעת החומר, לעיתים מקנה גישה לחוויה ולהתבוננות באירועים טראומטיים מן העבר מבלי שרגשות קשים של פחד, אשמה, בושה והאשמה עצמית, הנלווים פעמים רבות לזיכרון, "יחסמו" את התהליך. דבר זה מתאפשר כיוון שההתנסות אינה נערכת לבד והמטופל מלווה על ידי אנשי מקצוע העוזרים לו להתמסר לחוויה ולהרגיש ביטחון בתהליך.

בהמשך, העיבוד המשותף של ההתנסות עם המטפל, גם מאפשר להגיע לתובנות חדשות לגבי אותן חוויות ולבנות נרטיב חדש וחיובי יותר.

סיכוי לריפוי?

האפקט המיטיב של טיפול בפסיכדליים כולל השפעות עצביות על המוח, ומחקרים מראים כי הישגי הטיפול עשויים להישמר לאורך זמן. יתרה מכך, עבור מצבים נפשיים מסוימים, הטיפול הפסיכדלי נמצא אפילו יעיל יותר מטיפול נפשי רגיל (פסיכותרפיה וטיפול תרופתי), לדוגמא בפוסט טראומה או בדיכאון עמיד (שאינו מגיב לתרופות).

יתרונותיו של הטיפול הפסיכדלי הם בכך שמדובר בתהליך טיפולי קצר באופן יחסי אשר יכול להוביל לשינוי משמעותי. בחלק מהמחקרים, משתתפים אף העידו על היעלמות תסמינים עד כדי כך שלא עמדו יותר בקריטריונים לאבחון ההפרעה הנפשית ממנה סבלו.

השאלה "האם הטיפול הפסיכדלי יכול להוביל במקרים מסוימים לריפוי?" נותרת פתוחה וגוף הידע המצוי בידינו כיום אינו מספק לכך תשובה חותכת וחד משמעית. בנוסף, חשוב לומר כי מחקרים שונים אמנם מראים כי החומרים אינם ממכרים ואינם מסוכנים לגוף, אם משתמשים בהם באופן מבוקר, אך נדרש מחקר נוסף על תופעות הלוואי של השימוש בהם, בין היתר לאנשים בעלי פרה-דספוזיציה (נטייה מוקדמת) לפסיכוזה.

ומה קורה בישראל?

נכון להיום, השימוש האישי בסמים פסיכדליים אינו חוקי בישראל ובמדינות רבות אחרות בעולם. עם זאת, כחלק מהעניין הגובר בחומרים אלה, יותר ויותר מדינות מאפשרות לעשות בהם שימוש במסגרת מחקר.

בישראל נעשו בשנים האחרונות מחקרים על השפעותיהם של קטמין, פסילוסיבין ו-MDMA לטיפול בדיכאון עמיד ובפוסט-טראומה. בית החולים "באר יעקב" למשל, לוקח חלק בניסוי עולמי לפסיכותרפיה בשילוב MDMA לסובלים מהפרעה פוסט-טראומטית חמורה. כמו כן, ממש לא מזמן נכנס לתקציב סל הבריאות תרסיס מבוסס קטמין לטיפול בדיכאון עמיד.

לסיכום, חומרים שנחשבו בעבר מוקצים ומסוכנים, נתפסים היום כמביאי בשורה לסובלים מהפרעות נפשיות קשות ועמידות לטיפול, בצורה של טיפול פסיכדלי. בשלב הנוכחי מרבית הטיפולים הפסיכדליים מתקיימים כחלק ממחקרים קליניים, אך נראה שלא רחוק היום שטיפול זה יהיה גם נגיש לקהל הרחב.

מקורות

https://www.psychologytoday.com/us/blog/hygieias-workshop/202103/what-is-the-future-psychedelic-treatments 

https://www.psychologytoday.com/us/blog/pathways-progress/202106/leveraging-the-power-psychedelic-assisted-therapy-in-ptsd 

https://www.psychologytoday.com/us/blog/hygieias-workshop/201908/the-psychedelic-repnaissance 

appi.ajp.2019.19010035 (psychiatryonline.org)

אנשי מקצוע בתחום

טיפול נפשי

עוד מאמרים שיעניינו אותך