תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

טכניקת NLP: מהגשמה עצמית ועד להתמודדות עם אובדן

טכניקת NLP: מהגשמה עצמית ועד להתמודדות עם אובדן

שיר-לי שני

סביר להניח שכבר בסביבות גיל שלוש נתקלת בשאלה המורכבת להפליא "מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול?". בין אם סירבת להשיב ובין אם נשבעת שתהיה כבאי או רופא, בוודאי נתקלת בשאלה זו פעמים נוספות לאורך חייך כאשר התבקשת לבחור מגמת לימוד בתיכון, תפקיד בצבא, תוכנית לימודים אקדמית, מקום עבודה וכן הלאה. גם אם באופן גלוי פחות, רובנו מתמודדים לא רק עם השאלה מה נרצה לעשות אלא גם עם שאלות הנוגעות לסוג האדם שנרצה להיות: איזה בן זוג אתה חולם להיות? איזה הורה? שיר-לי שני, מנחה בכירה ב-NLP, מסבירה על טכניקת ה-NLP (Neuro-Linguistic Programming) המכוונת להשגת שינוי סביב מטרות קונקרטיות או רגשיות ועל השימוש ב-NLP להתמודדות עם אובדן.

בין דמיון למציאות: מהו NLP?

אם אתה רוצה להבין כיצד פועלת טכניקת ה-NLP, תוכל להתחיל בדמיון של המאכל האהוב עליך: דמיין אותו עשוי באופן המועדף עליך, בטמפרטורה האידיאלית ובצורת ההגשה המתאימה לך ביותר. איך זה מרגיש? סביר להניח כי בלוטות הרוק שלך התעוררו לחיים.

באמצעות דוגמא קצרה זו מציגה שיר-לי שני את העקרון המרכזי העומד מאחורי ה-NLP" :NLP מכוון לסייע לאדם להגיע למטרות אותן הציב לעצמו. זאת, באמצעות עבודה עם הלא מודע המתבססת על עריכת שינוי פעילות הנוירונים במוח. כפי שניתן לראות בדוגמא של בלוטות הרוק המתעוררות לחיים בתגובה לדמיון של מאכל אהוב, המוח אינו יודע להבחין בין גירוי אמיתי למדומיין ומופעל גם דרך חוויה סובייקטיבית-דמיונית בלבד. עובדה זו, אשר נתמכת גם במחקרי הדמיה מוחית, עומדת בבסיס שיטת ה-NLP לפיה שינוי הלא מודע יוכל להביא לשינוי רגשי או התנהגותי. המודע הוא שמהווה מחסום בפני הגשמת מטרות - הוא זה שטוען ש'זה בלתי אפשרי', 'אני בחיים לא אצליח', ולכן אנו עובדים עם הלא מודע, דרך דמיון מודרך ובאמצעות קיום העבודה תוך הרפיה".

"NLP הוא תהליך קצר וממוקד, הכולל בדרך כלל 8-12 מפגשים", אומרת שיר-לי שני. "המפגשים מכוונים להשגת מטרות קונקרטיות או רגשיות אותן הציב האדם לעצמו. מטרות אלו יכולות להיות מציאת זוגיות, פתיחת עסק עצמאי, חיזוק הביטחון העצמי, התמודדות עם חרדות ועוד. בעוד שבאימון הקלאסי אנו בונים צעדים אשר יקדמו את האדם אל היעד, ב-NLP אנו מכוונים להשגת המשאבים האישיים החסרים להשגת היעד - אמונה בעצמי, תחושה של תמיכה מאנשים קרובים, ביטחון עצמי גבוה יותר וכן הלאה. אנו יוצאים מהנחה שכל אדם מחזיק בכל המשאבים להם הוא זקוק, ואנו מסייעים לו לגייס משאבים אלו ואת היכולת לזהות מה צריך לעשות כדי להגיע ליעד. בתהליך זה אנו מנחים לדמיין באופן חיובי את השינוי: איך אני אהיה כבן זוג קבוע? איך אהיה כמנהל צוות? השימוש בדמיון מביא לשינוי נוירולוגי-רגשי ומעלה באופן טבעי גם את הדרכים בהן יש לפעול להשגת השינוי. כדי לתחום את התהליך, מגדירים מראש 'עדות' - סימן חיצוני קונקרטי שיעיד על השגת המטרה או התקרבות אליה. העדות יכולה להיות מספר ק"ג שהורדתי, רווח כספי שהגדרתי מראש, מספר דייטים מסוים שאני רוצה להגיע אליו וכן הלאה".

התמודדות עם אובדן באמצעות NLP

על אף ש-NLP מוכרת בעיקר כטכניקה לקידום מטרות והגשמה עצמית, מתארת שיר-לי שני את אחד השימושים המעניינים שלה, הנוגעת להתמודדות עם אובדן: "למרות שהאסוציאציה הראשונית לאובדן היא מוות, אנו מתייחסים לכל דבר שהיה לי בחיים ואבד כאל אובדן - החל ממוות של אדם קרוב ועד לפרידה, פיטורין וכד'. הנחת הבסיס היא שכל חווית אובדן היא לגיטימית, ומשך, מורכבות ועוצמת האובדן נובעים ממשמעות הדבר שאבד להגדרה העצמית שלי. כלומר, אם מקום עבודה מסוים עמד במרכז החוויה שלי את עצמי כאדם בעל יכולות וערך, פיטורין יחוו כאובדן קשה ומכאיב, בעוד שפיטורין ממקום עבודה שהיה 'רק מקום עבודה' יחוו כאובדן דרמטי הרבה פחות".

"העקרון העומד מאחורי השימוש ב-NLP להתמודדות עם אובדן הוא פשוט", מסבירה שיר-לי שני. "בעוד שבעבר דיברו על שלבים לינאריים בהתמודדות עם אבל, היום אנו מכירים בתהליך ספירלי בו לאחר השוק הראשוני ישנם שינויים רגשיים ותנועה בין כעס, עצב, הצפה רגשית ועוד. NLP אינו מכוון להאצת התהליך, אך יוצא מהנחה כי תהליך האובדן הוא פנימי וכך גם ההשלמה איתו. מעבר למתן לגיטימציה ואמפתיה לכאב, אנו מכוונים להשגת סגירת מעגל (closer) של הקשר שאבד עם האדם או הדבר שאיבדנו; מכוונים ליכולת לעבד ולהשלים את הפרידה שפעמים רבות מגיעה באופן פתאומי. השימוש בדמיון מודרך מאפשר לדבר עם האדם שנפטר, לקבל ממנו חיבוק אחרון לפני הפרידה. מעבר לכך, יש דגש משמעותי על ההכרה בכך שלמרות האובדן, לא בהכרח איבדנו את הדברים שקיבלנו מאותו אדם/מקום, ויש לנו אפשרות להשיג אותם בעצמנו. כך, לדוגמא, אם מקום עבודה או אדם מילאו את תחושת הערך העצמי והשייכות שלנו לפני שאבדו, טכניקת ה-NLP תכוון להשגת התחושה כי מתנות אלו לא אבדו לנו. יותר מכך, דרך שימוש ב-NLP נלמד לתת לעצמנו את המתנות שקודם חשבנו שאפשר לקבל רק ממקור חיצוני".

היכנסו לקבלת מידע נוסף ומטפלים בתחום טכניקת NLP

על המטפלת - שיר-לי

מטפלת מוסמכת בדרגת רב-אמן(ית) ב-NLP. 

ליצירת קשר: 054-7916842, [email protected] 

תחומי מומחיות:
NLP

אנשי מקצוע בתחום

NLP

עוד מאמרים שיעניינו אותך