תפריט נגישות
חיפוש

צבע אדום: המצב הבטחוני מעורר חרדה - כיצד מתמודדים?

צבע אדום: המצב הבטחוני מעורר חרדה - כיצד מתמודדים?

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

האזעקות שנשמעות ללא הרף, רעשי הרקטות והיירוטים, הכוננות הגבוהה והדריכות לקראת פגיעה אפשרית – אלה מעוררים באופן טבעי פחד ולחץ ברובנו (אם לא בכולנו). ההסלמה במצב הבטחוני עלולה לעורר אצל אנשים רבים חרדה של ממש: תחושות גופניות לא נעימות כמו דפיקות לב מואצות, קושי לנשום, הזעה מוגברת - לצד ביטויים נפשיים נוספים, כמו תחושת אי-שקט ומחשבות לא-נעימות שחוזרות על עצמן מבלי לתת מנוחה, ותהיות קשות של "מה יקרה אם...?". התחושות האלה מסמלות את הקושי ואת חוסר האונים שמסב המצב הביטחוני, גם אם אתם מתגוררים ביישוב בסכנת פגיעה, וגם אם לא. כיצד מזהים חרדה? כיצד מבחינים בסימפטומים אצלכם ואצל הסובבים? התחושות עלולות להוביל למצוקה רבה ולהשפיע על התפקוד בצורה עוצמתית וקשה, אם כך - כיצד מטפלים?

אין בית ספר? חשבו על שגרה אלטרנטיבית

תחת ההסלמה הבטחונית, לא מעט יישובים מפסיקים באחת את השגרה היומיומית; ביישובים בטווח הירי מופסקים הלימודים, כך שהילדים ולעתים ההורים נשארים בבית. גם באיזורים אחרים בארץ, שגרת היומיום לעתים מושפעת עמוקות ואנשים בוחרים, למשל, שלא לשלוח את ילדיהם לבית הספר מתוך דאגה לשלומם ורצון לשמור עליהם. הימנעות הכרחית כזו עלולה לעורר חרדה - שבזמנה תעורר עוד הימנעות. כך שכדאי ועדיף לנסות ולקיים שגרה בהתאם למגבלות הבטחוניות, בבית או מחוץ לו, שתקל על ההתמודדות עם הלחץ ותמנע חרדה נוספת. "שגרה אלטרנטיבית" תאפשר לחזק את תחושת המסוגלות ואת יכולות התפקוד גם תחת אווירת החירום, ותחזק חוויה של נורמליות.

התרחקו מהטלויזיה

אתם ודאי מכירם את זה. כשהמצב הביטחוני סוער, כולם נצמדים למסכים (לטלויזיה, לאינטרנט, לרשתות החברתיות, מי ומה שיתן פיסת אינפורמציה ועדיף ב"לייב"). בין אם מדובר באנשים שגרים בטווח הירי המיידי והרחב, ובין אם לא. כך למשל, יש כאלה שמתקינים אפליקציות ייעודיות שמתריעות על אזעקה במקום כלשהו בארץ, בעוד אחרים לא מפספסים אף מבזק. נכון, חשוב להתעדכן. אך עם זאת, צפייה ממושכת ותדירה בחדשות עלולה דווקא להגביר את תחושות הלחץ והחרדה, וכן את תחושת הדריכות שנלווית לה. מה עושים? מאזנים: נסו להגביל את מידת ההתעדכנות שאתם מאפשרים לעצמכם – כבו התרעות בטלפון עבור אזעקות "צבע אדום" שאין לכם צורך מיידי בהן, ונסו להקשיב לחדשות בנקודות זמן קבועות מראש, כמו באחת ממהדורות הערב או הבוקר. איזון הוא המפתח; שמרו על עצמכם והתעדכנו במיידיות בהתאם למיקום הגיאוגרפי שלכם מה מתרחש, אך גם שמרו על רווחתכם הנפשית, הקלו על הלחץ.

מטפלים בחרדה

מחשבה בונה, מחשבה הורסת

החדשות הטובות הן שבכל הנוגע להתמודדות הזו, קיימות מספר אפשרויות להקלה מיידית על תחושות החרדה. ראשית, ברגעים בהם אתם חשים את החרדה מתגנבת, נשמו עמוק. הדבר אמנם נשמע כקלישאה, אך תרגול היכולת לנשום נשימות ארוכות ועמוקות יאפשר לכם להרפות את הגוף ולחוש פחות מתוחים. עם זאת, מדובר ביכולת אשר לוקח זמן לרכוש, ולכן אפשרות אחרת היא לעסוק בפעילות כלשהי שמרגיעה אתכם בדרך כלל – להקשיב לשיר אהוב, ללטף את הכלב, להשקות את העציצים, לעשות ספורט, דמיון מודרך או מדיטציה. כל דבר. באופן כללי, בתקופה של מתיחות ביטחונית, כמו בכל תקופה מלחיצה, מותר (וכדאי) לעשות יותר את מה שגורם לכם לחוש רגועים. נסו שלא לאפשר למחשבות מטרידות לשאוב ולשכנע אתכם שהגרוע מכל מתקרב; אם עולה מחשבה שכזו, הישארו איתה לרגע ואל תתעלמו ממנה; אבל זכרו שהיא מייצגת את המציאות כמו כל מחשבה אחרת – אחרי הכל, זוהי רק מחשבה.

אתם לא לבד

אל תשארו לבד עם התחושות – יותר מכך, סביר שרבים עוד חשים כמותכם. הרשו לעצמכם ולסובבים אתכם, ובעיקר לילדים ומתבגרים, לחוות את כל טווח הרגשות המתעורר גם בכם אל מול המצב המורכב. נסו להיעזר ולהיתמך האחד בשני; חרדה "אוהבת" השתקה, היא נוטה לשגשג ולהחריף כשלא ניתנים לה ביטוי או לגיטימציה, וזהו משא כבד לשאת. ולכן, אם אתם חשים שתחושות הפחד והלחץ משפיעות על התפקוד שלכם או של ילדיכם, אל תהססו לפנות למטפל מומחה - פסיכולוג או פסיכותרפיסט - שיוכל לסייע לכם, ובעיקר, להרגיע.

מאמרים נוספים חרדה

לאן פונים?

מרכזי חוסן בדרום יתנו מענה נפשי לתושבי האיזור. המרכזים פעילים בשדרות, אשקלון, מועצה איזורית אשכול ובמקומות נוספים. את הרשימה המלאה ניתן למצוא באתר משרד הבריאות: www.health.gov.il/NewsAndEvents/SpokemanMesseges/Pages/09082018.aspx

קו הסיוע של נט"ל - נפגעי טראומה על רקע לאומי: www.natal.org.il/about/help-line

ניתן לפנות למוקדי קופות החולים השונות לקבלת סיוע נפשי טלפוני ראשוני:

www.kolzchut.org.il/he/מוקדים_לסיוע_נפשי_מטעם_קופות_החולים_לנפגעי_טראומה_וחרדה_בעקבות_המצב_הבטחוני

וכן לשפ"חים (שירות פסיכולוגי חינוכי) המקומיים לקבלת טיפול פסיכולוגי וסיוע בהתמודדות עם המתח והחרדות המתעוררים נוכח המצב: cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Shefi/gapim/psychology/tachanot

אנשי מקצוע בתחום

חרדה

עוד מאמרים שיעניינו אותך