תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

שוקל לפנות לטיפול? כדאי שתקרא את זה

שוקל לפנות לטיפול? כדאי שתקרא את זה

צוות בטיפולנט

אם הגעת לכאן, סביר להניח כי גם אתה שוקל לפנות אל טיפול פסיכולוגי. בכתבה זו ריכזנו עבורך את כל המידע הנוגע לטיפול פסיכולוגי: מהו טיפול פסיכולוגי, באילו מצבים כדאי לפנות אל טיפול פסיכולוגי, איך טיפול פסיכולוגי עובד ומהן שיטות הטיפול המרכזיות, ואיך תבחר את הטיפול המתאים לך.

מהו טיפול פסיכולוגי?

טיפול פסיכולוגי, המכונה גם טיפול נפשי או פסיכותרפיה, הוא שם כולל למגוון רחב של התערבויות המבוססות על שיחה אשר מכוונת לשיפור מצבו הרגשי של המטופל, קידום מטרותיו האישיות וסיוע בהתמודדות עם מגוון נסיבות חיים, אירועים ומצבים רגשיים. טיפול פסיכולוגי מתמקד בזיהוי והבנת גורמים מודעים ובלתי מודעים לקשייו של המטופל, ועיבודם באופן שיאפשר למטופל לא רק להרגיש טוב יותר, אלא גם לפתח כישורים ומיומנויות אשר יסייעו לו בהתמודדות הנוכחית ובהתמודדויות עתידיות בהיבט הרגשי, ההתנהגותי והבין אישי.

טיפול - מתי כדאי לפנות?

ההחלטה לפנות אל טיפול פסיכולוגי מעוררת לא פעם שאלות והתלבטויות רבות: האם הבעיות שלי באמת מצריכות טיפול, או שהזמן יעשה את שלו? האם פנייה אל טיפול פסיכולוגי משמעה שאני חלש ולא מסוגל להתמודד לבד? האם טיפול ישנה אותי? ואיך בכלל שיחה עם אדם אחר יכולה לעזור לי למצוא בן זוג או להסתדר עם הבוס? ואכן, ההחלטה לפנות אל טיפול פסיכולוגי היא החלטה אישית אשר קשורה לא רק בכמות ה"אובייקטיבית" של מצוקה ובעיות מהן האדם סובל, אלא גם מהערכתו של האדם לגבי יכולתו להתמודד באופן עצמאי עם הקשיים, ממידת האמון בתהליך של טיפול ומהמידה בה האדם חש סקרן לגבי האפשרות להבין יותר לעומק את קשייו ולגבי האפשרות לערוך שינוי של ממש בחייו.

לצד זאת, מומלץ לשקול פנייה אל טיפול פסיכולוגי במצבים הבאים:

מצוקה רגשית הפוגעת באיכות החיים - לאורך החיים כולנו מתמודדים עם אירועים בלתי נעימים ועם תקופות קשות יותר. עם זאת, כאשר מתקיימת מצוקה רגשית מתמשכת בעוצמה גבוהה אשר פוגעת ביכולת לתפקד, ליהנות מהחיים וליצור תחושת משמעות ועניין - כדאי לפנות אל טיפול פסיכולוגי. בהתאם, טיפול פסיכולוגי מתאים לבעיות רגשיות שביניהן דיכאון, הפרעות חרדה, אובססיות, טראומה והפרעות אכילה, אך גם לתחושות מצוקה בלתי מוגדרות המלוות בסבל ומצוקה רגשית.

פגיעה בתפקוד - טיפול פסיכולוגי יכול לסייע כאשר הקשיים הרגשיים מביאים לפגיעה בתפקוד התעסוקתי, הלימודי, המשפחתי או הזוגי. כך, למשל, כדאי לפנות אל טיפול כאשר סימפטומים של דיכאון מונעים הגעה סדירה לעבודה, כאשר חרדת בחינות פוגעת בהישגים האקדמיים, וכאשר חוויות עבר קשות מקשרים קודמים מונעות יצירת קשר זוגי והקמת משפחה, ומביאות לקשיים בתפקוד המיני.

בעיות התנהגותיות - סימפטומים התנהגותיים רבים, שביניהם התמכרויות, התפרצויות זעם או אכילה רגשית, נובעים מקשיים רגשיים בלתי מודעים. בהתאם, במקרים אלו מומלץ לפנות אל טיפול פסיכולוגי שיאפשר הבנה של מקורן הלא מודע של הבעיות ההתנהגותיות ויסייע ברכישת מיומנויות לשליטה בהתנהגות הבעייתית.

קשיים בתחום החברתי והבין אישי - כמעט כל היבט בחיינו מצריך מיומנויות בין אישיות ויכולות חברתיות: החל מיצירת קשרים חברתיים, דרך ביסוס קשרי עבודה טובים ונעימים עם בוסים וקולגות ועד לבניית ושימור קשר זוגי מוצלח. בהתאם, אנשים רבים מגיעים אל טיפול פסיכולוגי על רקע קונפליקטים בין אישיים (עם בן הזוג, החמות או הבוסים), קשיים ביצירת קשר זוגי, בדידות או חרדה חברתית.

התמודדות עם משברי חיים - גם אנשים בעלי כוחות, יכולות ומערכות תמיכה רחבות מתמודדים לעיתים עם אירועי חיים קשים במיוחד ועם משברי חיים. אובדן, גירושין, התפרצות מחלה, הולדת ילד עם צרכים מיוחדים, משברי גיל וכן הלאה הם כולם אירועים קשים ומערערים, ופנייה אל טיפול פסיכולוגי יכולה לסייע בהתמודדות איתם.

תחושת תקיעות ורצון בצמיחה אישית - אנשים רבים מקשרים טיפול פסיכולוגי לבעיות רגשיות קשות אך בפועל, טיפול פסיכולוגי מתאים מאוד גם לאנשים נורמטיביים לגמרי אשר מעוניינים לקדם ולשפר תחומי חיים מסוימים. כך, למשל, טיפול פסיכולוגי מתאים לאנשים אשר מרגישים כי הם אינם ממצים את הפוטנציאל שלהם וכי חייהם אינם משמעותיים ומספקים, ולאנשים אשר חשים כי הם יכולים לחיות חיים טובים ומספקים יותר.

טיפול פסיכולוגי לילדים ונוער

כמובן, לא רק אנשים בוגרים מתמודדים עם קשיים רגשיים ובהתאם, טיפול פסיכולוגי יכול לסייע גם לילדים ובני נוער. בדומה לגורמים המביאים אנשים בוגרים לפנות אל טיפול, מומלץ להפנות אל טיפול פסיכולוגי ילדים ומתבגרים המתמודדים עם מצוקה רגשית (חרדה, דיכאון, הפרעות אכילה), בעיות התנהגות וחוסר גבולות, קושי ביצירת קשרים חברתיים, וקשיים רגשיים הפוגעים ביכולתו של הילד לממש את הפוטנציאל שלו בתחום הלימודי והחברתי (דימוי עצמי נמוך, אימפולסיביות, ביישנות). גם טיפול בילדים ונוער מבוסס על הבנת הגורמים המודעים והבלתי מודעים לקשיים הרגשיים/התנהגותיים, כאשר טכניקות הטיפול כוללות גם שיחה וגם טכניקות המותאמות לגילו של הילד כמשחק, ציור, הצגות וכן הלאה. כמו כן, טיפול בילדים ונוער ילווה במרבית המקרים במפגשי הדרכת הורים אשר מספקים הכוונה וכלים להתמודדות עם קשיי הילד וסיוע לו באופן שיקל עליו ויקדם את התמודדותו.

טיפול - איך זה עובד?

"אבל איך זה יעזור שנדבר על זה?" היא אחת השאלות הנפוצות ביותר העולות סביב פנייה אל טיפול פסיכולוגי. שאלה זו מעסיקה מזה עשרות שנים גם חוקרים ותיאורטיקנים בתחום הפסיכולוגיה, והתשובה עדין שנויה במחלוקת. חלק מהגישות המסבירות את יעילותו של טיפול פסיכולוגי מדגישות את עלייתם למודעות של הגורמים הלא מודעים לסימפטומים הרגשיים, ויש המדגישים דווקא את הקשר הטיפולי הנרקם בין המטפל למטופל כגורם מרפא המספק חוויה מתקנת לחוויות עבר שליליות בקשרים קודמים. בדומה, בעוד שחלק מהגישות מדגישות את חשיבות שינוי דפוסי החשיבה וההתנהגות הבלתי יעילים המשמרים את הקשים הרגשיים, גישות טיפול אחרות מדגישות דווקא את עיבודן של חוויות עבר אשר הותירו משקעים המתבטאים בסימפטומים רגשיים.

על אף שהמנגנון הגורם ליעילותו של טיפול פסיכולוגי אינו ידוע ומוסכם במלואו, שתי מסקנות מרכזיות עולות מאלפי המחקרים שנערכו על יעילות הפסיכותרפיה, ומקובלות על מרבית החוקרים והתיאוריטיקנים:

1. טיפול פסיכולוגי יעיל ומביא לשיפור במצבם של מרבית הפונים לטיפול.

2. איכות הקשר הטיפולי בין המטפל למטופל, המתבטאת בחיבור רגשי ובהסכמה של המטפל והמטופל על מטרות הטיפול ועל הדרך להשיגן, היא אחד הגורמים התורמים ביותר ליעילות הטיפול - מעבר לגישה הספציפית בה המטפל עובד.

שיטות טיפול

ניתוחים מקיפים ושיטתיים של אלפי המחקרים אשר עוסקים ביעילותו של טיפול פסיכולוגי מצביעים על כך שבמרבית המקרים אין הבדל ביעילותן של שיטות טיפול שונות. עם זאת, אנשים שונים מתחברים ומעדיפים שיטות טיפול מסוימות. כיום קיים מגוון עצום של שיטות פסיכותרפיה וטיפול, אך ניתן לזהות מספר זרמי טיפול מרכזיים.

טיפול פסיכודינאמי - טיפול פסיכודינאמי הוא שיטת פסיכותרפיה מוכרת ונפוצה אשר מתבססת על ההנחה כי סימפטומים רגשיים והתנהגותיים מופיעים על רקע גורמים לא מודעים הקשורים באירועי עבר ובפרט בחוויות בין אישיות מוקדמות. בהתאם, פסיכותרפיה בשיטת טיפול פסיכודינאמית תתמקד בחשיפת הגורמים הלא מודעים ובעיבוד של חוויות העבר ודפוסי היחסים אשר גורמים למצוקה הנוכחית. פסיכותרפיה בגישת טיפול זאת מתאימה הן להתמודדות עם דיכאון, חרדה, הפרעות אכילה וכד', הן להתמודדות עם קשיים בין אישיים (קושי במציאת ושימור זוגיות טובה, קונפליקטים, קשיים חברתיים) והן להתמודדות עם קשיים רגשיים שביניהם דימוי עצמי נמוך, פרפקציוניזם, אכילה רגשית, תחושת ריקנות וכן הלאה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי - טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא גישת טיפול המבוססת על ההנחה כי סימפטומים רגשיים נוצרים ומשתמרים עקב דפוסי חשיבה והתנהגות בלתי רציונליים. כך, למשל, טיפול קוגניטיבי התנהגותי יצא מהנחה כי סימפטומים של דיכאון או חרדה נובעים מעיוותי חשיבה ("אם היא לא רוצה אותי, בחיים כבר לא אתחתן ואקים משפחה", "אם אני לא מסיים את התואר כמצטיין דיקאן, אין בכלל טעם") ומפתרונות התנהגותיים לא יעילים כהימנעות ("אני אעשה מעצמי צחוק. עדיף שפשוט אשתוק"). בהתאם, פסיכותרפיה בגישת טיפול קוגניטיבית התנהגותית תתמקד בזיהוי ונטרול דפוסי חשיבה והתנהגות בלתי יעילים, הרחבת השליטה ויכולת ההתמודדות עם סיטואציות וחוויות רגשיות שונות ורכישת אסטרטגיות ומיומנויות התמודדות יעילות יותר. טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול יעיל למגוון בעיות חרדה (הפרעה אובססיבית קומפולסיבית, חרדת בחינות, פחד קהל, חרדה חברתית), דיכאון, התפרצויות זעם, אימפולסיביות ועוד.

טיפול באמנויות - טיפול באמנויות הוא שם כולל לשיטות טיפול אשר עושות שימוש באמצעים אמנותיים (אמנות פלסטית, תנועה, מוסיקה, דרמה) במטרה לעבדן ולדון בקשיים רגשיים שונים. טיפול באמנויות מתאים לאנשים המתחברים לתחומים אלו וחשים כי הם מתבטאים דרכם באופן הטוב ביותר, לילדים ובני נוער ולאנשים אשר שיחה מילולית אינה המדיום הנוח והאידיאלי עבורם.

שיטות טיפול לקשיים ספציפיים - כיום קיים מגוון רחב של שיטות טיפול המותאמות להפרעות או קשיים ספציפיים. כך, למשל, טיפול דיאלקטי התנהגותי הוא טיפול המתאים באופן ספציפי לבעלי הפרעת אישיות גבולית ולטיפול במחשבות אובדניות ופגיעה עצמית, פסיכותרפיה בין אישית היא שיטת טיפול המתמקדת בעבודה על ההיבטים הבין אישיים הקשורים במצבי דיכאון, טיפול באמצעות חשיפה ממושכת (PE) ו- EMDR הם שיטות טיפול המיועד, וסכמה תרפיה היא שיטת טיפול המציעה טיפול לבעלי הפרעות אישיות ולאנשים המתמודדים עם קשיים בין אישיים משמעותיים.

איך לבחור טיפול שמתאים לי?

גם אם כבר קיבלת את ההחלטה לפנות אל טיפול פסיכולוגי, ייתכן שאתה מתלבט באיזו שיטת טיפול לבחור. כאמור, המחקר מצביע על כך שאין שיטת טיפול העדיפה באופן מובהק על שיטת טיפול אחרת, ולכן כדאי לשאול את עצמך מספר שאלות שיסייעו בבחירת שיטת טיפול מתאימה:

מי פונה לטיפול? האם אתה מחפש טיפול אשר יסייע לך בהתמודדות עם קשיים אישיים, זוגיים או משפחתיים? בהתאם לכך, יש לבחור בטיפול פרטני, זוגי, משפחתי או שילוב בין מספר שיטות טיפול. למשל, טיפול יעיל במיוחד בהפרעות אכילה של מתבגרים כולל שילוב בין טיפול פרטני לבין טיפול משפחתי או הדרכת הורים, ופעמים רבות טיפול זוגי הופך אפקטיבי יותר כאשר אחד מבני הזוג או שניהם נמצאים במקביל לטיפול הזוגי בטיפול פרטני המאפשר להם להתמודד עם קשיים אישיים כהתפרצויות זעם, חוויות עבר שליליות מקשרים קודמים, חרדת נטישה, תלותיות וכן הלאה.

טיפול קצר או ממושך? האם אתה מעוניין בטיפול נקודתי בסימפטום ספציפי או בעבודה מעמיקה או מקיפה יותר? טיפול קצר מועד (בשיטת טיפול דינאמית או קוגניטיבית התנהגותית) יכול לסייע סביב התמודדות עם בעיה ספציפית (פחד קהל, חרדת בחינות וכד'), ואילו טיפול ארוך טווח יכול לסייע הן בהתמודדות עם הסימפטום הספציפי והן בהתמודדות עם הגורמים העומדים בבסיסו. למשל, טיפול ארוך טווח יוכל לסייע לא רק בהפחתת סימפטומים של חרדה חברתית, אלא גם בחיזוק הדימוי והביטחון העצמי ובשיפור היכולת ליצור קשרים בין אישיים משמעותיים, אשר פעמים רבות קשורים בהתעוררותה של חרדה חברתית.

טיפול מובנה או בלתי מובנה? טיפול בלתי מובנה הוא טיפול בו המטופל מעלה תכנים באופן חופשי והמטפל מגיב אליהם, כך ששיטת טיפול בלתי מובנה מאפשרת בדרך כלל עבודה עם היבטים נפשיים ורגשיים פחות מודעים. טיפול מובנה, לעומת זאת, מלווה בתוכנית טיפולית ברורה יותר, אשר פעמים רבות כוללת גם הכוונה אקטיבית של המטפל ומתן "שיעורי בית" ומטלות איתן המטופל צריך להתמודד בין מפגשי הטיפול.

טיפול בשיחה או לא בשיחה? האם אתה רואה את עצמך כאדם שנוח לו להתבטא בשיח מילולי ישיר? אם כן, מרבית שיטות הטיפול יתאימו לך אך אם לא, כדאי לבדוק האם טיפול באמנויות הוא שיטת טיפול מתאימה יותר עבורך.

מי רשאי להציע שירותי טיפול?

לצד מגוון שיטות הטיפול הפסיכולוגיות שהתפתחו, קמו גם מגוון שיטות התערבות אלטרנטיביות שביניהן אימון, שיטות טיפול רוחניות-מזרחיות (דיקור, רייקי) ועוד. מצב זה, לצד העובדה שבארץ אין חקיקה המגבילה את העיסוק בתחומים של טיפול או פסיכותרפיה, מביאים לכך שגם אנשים ללא השכלה והכשרה מתאימות מציעים טיפול במגוון קשיים רגשיים. לכן, חשוב לזכור כי שיטות התערבות אלטרנטיביות יכולות להוות פתרון הולם ומוצלח למגוון אתגרים, קשיים או בעיות רפואיות - אך לא לקשיים רגשיים.

לקבלת שירותי טיפול נפשי הולמים מומלץ לפנות, אם כן, רק לאנשי מקצוע אשר הוכשרו לכך: פסיכולוגים קליניים, פסיכולוגים חינוכיים או ארגוניים המציעים שירותי טיפול בתחום התמחותם, פסיכיאטרים, מטפלים באמנויות ועובדים סוציאליים אשר התמחו במתן טיפול פרטני (למשל, בוגרי בתי ספר לפסיכותרפיה).

טיפול - לאן פונים?

טיפול פסיכולוגי ניתן לקבל אצל אנשי מקצוע המציעים את שירותיהם בקליניקה פרטית או במכוני טיפול פרטיים. המעוניינים בקבלת טיפול מוזל או ללא תשלום יכולים לפנות למרפאות ציבוריות לבריאות הנפש, לקופות החולים, או לגופים המציעים לעובדים/לומדים בהם שירותי טיפול מוזלים (אוניברסיטאות, למשל). במידת הצורך ניתן לפנות גם למוסדות המתמחים במתן שירותי טיפול ספציפיים כתחנות טיפול וגמילה מהתמכרויות, תחנות לטיפול באלימות במשפחה וכן הלאה.

איך לבחור מטפל שמתאים לי?

הפנייה ראשונית אל מטפל ניתן לקבל דרך המלצות, התרשמות מאתר האינטרנט של המטפל או הפנייה דרך מכון פרטי או וקד הפניות המציע שירותי התאמה בין מטפלים למטופלים (למוקד ההפניות של בטיפולנט לחצו כאן). עם זאת, מעבר להפניה הראשונית הדרך לבחירת המטפל המתאים היא דרך התנסות אישית מאחר וכאמור, החיבור האישי הספציפי בין המטפל למטופל ממלא תפקיד קריטי ביותר בהצלחת הטיפול. עם מפגשי הטיפול הראשונים כדאי לבדוק האם אתה חש כי המטפל קשוב ומתעניין, מצליח להתמקד בדברים החשובים לך ומעורר בך תחושת נוחות ואמון. בהמשך, כדאי לשים לב האם אתה מרגיש כי המטפל מבין לעומק את קשייך וכי הטיפול מתמקד בדברים שמפריעים לך. אם התשובה לשאלות אלו חיובית, כנראה שבחרת מטפל שמתאים לך. בהקשר זה חשוב מאוד לשים לב לתחושה האישית ולא לתת להמלצות של אחרים לבלבל אותך- מטפל שיכול להתאים מאוד לחבר שהמליץ עליו אינו בהכרח המטפל האידיאלי בשבילך.

במידה ואחרי מספר שבועות של טיפול אתה חש כי הטיפול אינו מתקדם ואינו ממוקד דיו בקשייך, או במידה ויש לך ספקות לגבי יעילות הטיפול או החיבור בינך לבין המטפל- חשוב מאוד להעלות תחושות אלו בפני המטפל. שיתוף כנה בתחושה זאת, והדיאלוג הנפתח בעקבותיו, יסייעו לך להכיר בחוסר ההתאמה או לחלופין- יסייעו לך ולמטפל להבין טוב יותר את צרכיך ולהבנות את הטיפול באופן מותאם יותר לצרכיך.

טיפול פסיכולוגי או תרופתי?

ההבחנה והבחירה בין טיפול פסיכולוגי לבין טיפול תרופתי היא מקור לבלבול רב בקרב אנשים המעוניינים לפנות אל טיפול נפשי: האם טיפול פסיכולוגי עדיף על טיפול תרופתי, או להיפך? האם פסיכולוג יכול לרשום טיפול תרופתי? ובכלל, איך בוחרים בין טיפול תרופתי לבין טיפול פסיכולוגי?

כאשר מנסים לבחור בין שיטות טיפול אלו חשוב לקחת בחשבון שתי נקודות מרכזיות. ראשית, חשוב לדעת כי רק פסיכיאטר יכול לרשום טיפול תרופתי. פסיכולוג, פסיכותרפיסט או כל אדם אחר המציע טיפול נפשי יכולים רק להמליץ, על סמך התרשמותם ממצב המטופל, על התייעצות עם פסיכיאטר לגבי טיפול תרופתי, אך לא להציע טיפול תרופתי בעצמם. שנית, כדאי לדעת כי מחקרים רבים אשר בחנו את יעילות הטיפול בבעיות רגשיות נפוצות כדיכאון או חרדה מצביעים על כך ששילוב בין טיפול תרופתי לבין טיפול פסיכולוגי הוא בדרך כלל שיטת הטיפול היעילה ביותר. זאת, מאחר והפרעות רגשיות רבות פורצות על רקע שילוב בין גורמים ביולוגיים (למשל, חוסר ויסות בסרוטונין המגביר את הפגיעות להופעת דיכאון או חרדה) לבין גורמים פסיכו-סוציאליים (תכונות אישיות, נסיבות חיים וכד').

אז מתי בכל זאת כדאי לשלב טיפול תרופתי בטיפול הפסיכולוגי?

מצוקה נפשית קשה - במקרים של מצוקה נפשית קשה כדאי לשלב בין טיפול פסיכולוגי לבין טיפול תרופתי כדי להביא להקלה מהירה יותר ולמנוע מצב בו נוצר מעגל שלילי בו המצוקה מביאה לפגיעה נוספת בחייו של האדם אשר מחמירה את המצוקה וכן הלאה (למשל, דיכאון קשה המביא לעימותים זוגיים המחמירים תחושות של אשמה, חוסר ערך ודיכאון).

סכנה אובדנית - מחשבות, תכנונים או ניסיונות אובדניים הם אינדיקציה משמעותית ביותר לצורך בשילוב טיפול תרופתי עם טיפול פסיכולוגי. אובדנות מעידה בדרך כלל על מצוקה נפשית קשה ועל תחושות ייאוש וחוסר אמון באפשרות לשינוי, ולכן קריטי ביותר לטפל במצוקה בהקדם.

פגיעה בתפקוד - כאשר המצוקה הרגשית מביאה לפגיעה בתפקוד התעסוקתי, הלימודי, היומיומי והבין אישי כדאי לשקול פנייה אל טיפול תרופתי. זאת, כדי למנוע את אותם "מעלי קסמים שליליים" אשר ממירים את המצוקה הרגשית ומקשים על ההתמודדות עם המצוקה הרגשית הראשונית.

התקדמות איטית או תקיעות בטיפול הפסיכולוגי - במקרים מסוימים הטיפול הפסיכולוגי עשוי להתקדם בקצב איטי ביותר עקב מאפייני המטופל (חוסר אמון, סגירות) ו/או עקב חומרת הסימפטומים (למשל, דיכאון קליני המלווה בייאוש עז עד כדי חוסר יכולת להשתמש בתהליך הטיפולי). במקרים אלו, הוספת טיפול תרופתי לטיפול הפסיכולוגי יכולה להביא להקלה מהירה יותר ואף לאפשר למטופל להשתמש באופן יעיל יותר בטיפול הפסיכולוגי.

מה עושים כשהטיפול לא עוזר?

טיפול פסיכולוגי אמור להביא להקלה והתקדמות מסוימים כבר לאחר מספר חודשי טיפול. במידה ולא חלה התקדמות ו/או במצבים של ספקות לגבי יעילות הטיפול יש מספר אלטרנטיבות:

  • העלאת הנושא בפני המטפל - כאמור, דיון כנה בספקות ובחששות יכולים להביא לזיהוי מדויק יותר של הצרכים הטיפוליים ולשיפור ההתאמה בטכניקה הטיפולית. כמו כן, במסגרת דיאלוג מסוג זה ניתן לזהות גורמים לא מודעים המונעים מהמטופל להתקדם ובכך לצמצם את השפעתם השלילית (למשל, פחד מביקורת המונע מהמטופל למסור למטפל את מלוא האינפורמציה הרלוונטית או חשש שהתקדמות בטיפול תביא לשינויי חיים דרמטיים כגירושין מבן זוג מתעלל).
  • העלאת תדירות המפגשים - פגישה חד שבועית אינה מספיקה לכל המטופלים, וחלק מהמטופלים זקוקים למפגשים רבים יותר כדי לעבד חוויות טראומטיות, ליצור קשר של ממש עם המטפל או לאפשר לעצמם להיחשף. במקרים אלו, העלאת תדירות המפגשים מביאה לא פעם להתקדמות משמעותית ביותר.
  • הוספת שיטת טיפול - שילוב בין שיטות טיפול (פרטני וקבוצתי, פרטני ותרופתי, זוגי ופרטני, טיפול דינאמי לצד התערבות התנהגותית) עשויה להיות הפתרון הטיפולי המתאים לאנשים החשים כי תהליך הטיפול אינו יעיל דיו.
  • החלפת מטפל/שיטת טיפול - פעמים רבות דיון בתקיעות בטיפול או בחוסר יעילותו של התהליך הטיפולי מביאים בסופו של דבר להתקדמות, אך חשוב לזכור כי לא כל מטפל יכול לסייע לכל מטופל בכל נקודת זמן. האופציה לפנות אל שיטת טיפול אחרת או אל מטפל אחר תמיד קיימת, וכדאי לשקול אותה במידה וכל הניסיונות לשיפור התהליך הטיפולי נכשלו.

היכנסו לקריאה נוספת לגבי מה לעשות כשהטיפול הפסיכולוגי לא עוזר

אנשי מקצוע בתחום

טיפול פסיכולוגי

עוד מאמרים שיעניינו אותך