תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

לרגל יום המשפחה: כל מה שרציתם לדעת על הורות חד-מינית

לרגל יום המשפחה: כל מה שרציתם לדעת על הורות חד-מינית

צוות בטיפולנט

אמא, אבא, ילד, ילדה וכלב. ככה, פחות או יותר, מצייר ילד גן טיפוסי את משפחתו. אלא שבשנים האחרונות גדל מגוון הציורים וכולל גם 'משפחות חדשות' הכוללות הרכבים שונים, כמשפחות חד הוריות וחד מיניות. לרגל יום המשפחה אנו מבקשים להציג את מודל המשפחה החד מיני: הסטיגמות, העובדות והאתגרים.

לאורך מרבית ההיסטוריה האנושית, האפשרות להביא ילדים מחוץ למסגרת נישואין הטרוסקסואלית היתה מוגבלת ואף מסוכנת. נשים נזקקו להגנה ולפרנסה הגברית, ילדים שנולדו מחוץ לנישואין נחשבו לאזרחים סוג ב', ותפיסות חברתיות ודתיות הציגו את מוסד הנישואין כדרך הלגיטימית היחידה להורות. כיום, לעומת זאת, השינויים החברתיים והתפתחות הטכנולוגיה הרפואית מאפשרים לזוגות חד מיניים להפוך להורים באמצעות פרוצדורות כתרומת זרע, אימוץ ופונדקאות.

החברה המערבית של ימינו מאופיינת בפתיחות גבוהה יותר למבנים משפחתיים אלטרנטיביים, אך המודל החד מיני עדיין זוכה לביקורת קשה. ההתנגדות להורות חד מינית נובעת בדרך כלל מתפיסה דתית המקדשת את מוסד הנישואין ושוללת את לגיטימיות הלהט"ב, או מטעמים "פסיכולוגיים" המדגישים את טובת הילד ואת הצורך בהורים משני המינים לשם השלמת תהליך התפתחות נורמטיבי.

אך האם יש בסיס לטענות אלו? ב-40 השנים האחרונות נערכה כמות לא מבוטלת של מחקרים במטרה להתמודד עם סוגיה זו.

מגוון מחקרים שנערכו בארץ ובעולם מצביעים באופן חד משמעי על כך שילדים להורים חד מיניים אינם חשופים יותר מילדים לזוגות הטרוסקסואליים לקשיים רגשיים, בעיות חברתיות ופגיעה בתחושת הרווחה הכללית. כמו כן, ילדים לזוגות חד מיניים נהנים מרמת התפתחות רגשית גבוהה ומפתיחות רבה יותר לקבלת השונה. מאפיינים אלו מאפשרים להם להינות מיותר גמישות ופחות השפעות סטריאוטיפיות בבחירת פעילויות פנאי ותחומי עיסוק.

מפתיע? לטענת חוקרים רבים, אין סיבה להפתעה. התפתחותו ותפקודו של הילד בהיבטי החיים השונים, בלי קשר לנטייתם המינית של הוריו, מושפעת באופן המשמעותי ביותר מטיב יחסיו עם ההורים. קשר הורה-ילד יציב וקרוב מהווה את הבסיס ליכולתו של הילד להיות פנוי למטלות ההתפתחותיות השגרתיות, מהווה עבורו מודל ללמידת מיומנויות חברתיות ורגשיות ומסייע לו בביסוס האמון והיכולת ליצור קשרים רגשיים עם אנשים נוספים. לכן, התפתחותם של ילדים לזוגות חד מיניים אינה נפגעת כל עוד הם נהנים מהורות טובה. למעשה, העובדה שזוגות חד מיניים נאלצים להשקיע מחשבה ותכנון רבים בהבאת ילדים לעולם אף עומדת לזכותם של הילדים אשר הוריהם עברו תהליך משמעותי של הכנה ובחירה טרם ההחלטה להביאם לעולם.

סוגיה נוספת המטרידה רבים ממתנגדי ההורות החד מינית היא הטענה לפיה ילד זקוק להורים משני המינים כדי להתפתח באופן נורמטיבי מבחינה מינית ומגדרית. תיאוריות פסיכולוגיות קלאסיות אשר הדגישו את תפקידיהם והשפעותיהם המובחנים של האם והאב על התפתחות הילד אף הדגישו תפיסה זו. עם זאת, בפועל מצביעים מחקרים על כך שילדים לזוגות חד מיניים מפנימים תפקידים מיניים ומגדריים באמצעות הסביבה שמעבר לתא המשפחתי הקרוב, וכי הפנמה זו מספקת בכדי לאפשר להם התפתחות תקינה. כמו כן, למרות המיתוס השכיח - סיכויים של ילדים אלו להיות להט"בים בבגרותם אינו שונה מסיכוייהם של ילדים לזוגות הטרוסקסואליים.

אם כן, התשובה המחקרית לשאלת הלגיטימיות להורות חד מינית היא חד משמעית, מאחר והמחקר תומך באופן גורף בהתפתחותם הנורמטיבית של ילדים במסגרת זו. יחד עם זאת, משפחות חד מיניות עדיין מתמודדות עם אתגרים ייחודיים.

אתגרים אלו אינם נובעים מעצם קיומה של הורות חד מינית אלא ממעמדה בחברה. הורות חד מינית עדיין נתפסת כחריגה ושנויה במחלוקת, ותפיסה זו עשויה להשפיע על ילדים באופן ישיר ועקיף. השפעות ישירות נוגעות לביטויים הומופוביים אליהם נחשף הילד מחוץ לביתו, בין אם אלו מכוונים ישירות אליו ("אין לך אבא ולי יש!") ובין אם הם מחלחלים דרך מסרים כלליים יותר (למשל, העובדה שהמילה 'הומו' עדיין משמשת ילדים ומתבגרים כקללה וביטויי שנאה במצעד הגאווה). כמו כן, היעדר הלגיטימציה החברתית עשויה להערים קשיים ולהשפיע על יציבות התא המשפחתי החד מיני. לדוגמא, זוגות חד מיניים נהנים מהרבה פחות זכויות כלכליות וחוקיות מזוגות הטרוסקסואליים והיעדר תמיכה מהמשפחה המורחבת, איתה מתמודדים חלק מהזוגות, עלולה לפגוע בזוגיות, להפחית את מקורות הסיוע ולצמצם את המעגל המשפחתי של הילד.

בשורה התחתונה, הורות חד מינית אינה פוגעת ברווחת הילדים; הפגיעה ברווחת הילדים עלולה לנבוע דווקא מאותם גורמים עויינים המתנגדים להורות החד מינית ובכך עשויים להפוך את חייהם של ילדים להורים חד מיניים לכואבים ומתסכלים. לצד זאת, הורות חד מינית מעמידה בפני הילד אתגרים ייחודיים הקשורים בהכרה בכך שאחד מהוריו אינו הורה ביולוגי ובחוסר ההכרות עם ההורה הביולוגי השני ובהתמודדות הנובעת מהיותו חלק ממשפחה שאינה "מיין-סטרים". אתגרים אלו מצריכים רגישות רבה מצד ההורים, ונכונות לפנות לייעוץ מקצועי במידה ומתעוררים קשיים והתלבטויות.

לקריאה נוספת ורשימת אנשי מקצוע בתחום טיפול לקהילה הגאה

מקורות

הורות אחרת? על הדומה והשונה בהורות חד-מינית/ ד"ר אילן אבירם

Delinquency, victimization, and substance use among adolescents with female same-sex parents. Wainright, Jennifer L.; Patterson, Charlotte J. Journal of Family Psychology, Vol 20(3), Sep 2006, 526-530

Peer relations among adolescents with female same-sex parents, Wainright, Jennifer L.; Patterson, Charlotte J. Developmental Psychology, Vol 44(1), Jan 2008, 117-126

תחומי מומחיות:
טיפול לקהילה הגאה ,משפחה

אנשי מקצוע בתחום

טיפול לקהילה הגאה

עוד מאמרים שיעניינו אותך