תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

חלומות ילדים: מה תוכל ללמוד על ילדיך מחלומותיהם?

חלומות ילדים: מה תוכל ללמוד על ילדיך מחלומותיהם?

צוות בטיפולנט

נעמה בת הארבע חולמת לפחות פעם בשבוע על מפלצות מרושעות אשר גורמות לה להגיע אל מיטת הוריה בבהלה; איתי בן השמונה מרבה לחלום חלומות בהם בני כיתתו מתנכלים לו; עינב בת השבע מספרת לאמה בהנאה כיצד היא עפה בחלומותיה, וזיו בן ה-10 חולם שוב ושוב על תאונת הדרכים שעבר לפני כחודש. מה ניתן ללמוד מחלומות אלו על עולמם הפנימי של נעמה, איתי, עינב וזיו? האם מדובר בחלומות נורמטיביים או כאלו המעידים על בעיה? ובכלל - מה תפקידם של חלומות הילדים?

הילד החולם: מה הוא מספר לנו?

התופעה המורכבת של החלימה, אשר ריתקה כבר את העמים הקדומים, הפכה לפני עשרות שנים למושא מחקר מרכזי בתחום הפסיכולוגיה. דפוסי שינה וחלימה נחקרו במעבדות, אך לא פחות מכך עוררו תכניהם ותפקידם הפסיכולוגי של החלומות את התעניינותם של פסיכולוגים אשר ראו בהם אמצעי להבנת תהליכים נפשיים. בדומה לחלומות של מבוגרים, חלומותיהם של ילדים משמשים אותם לעיבוד רשמים והתרחשויות מחיי היום יום, ולעיבוד רגשי של תכנים אשר לא תמיד ניתן להתמודד עמם בעירות. החלומות, בהיותם בלתי נשלטים ומוסווים ומאחר ופעמים רבות אין זוכרים אותם, מאפשרים לילד לבטא גם רגשות וכמיהות הנתפסים כבלתי לגיטימיים. כך, לדוגמא, ילד המקנא באחותו התינוקת עשוי לחלום כיצד הוא מנצח בתחרות איגרוף את כל ילדי הכיתה, וכך לתת ביטוי הן לסיטואציית התחרות בה הוא נמצא והן לתוקפנות שהיא מעוררת בו.

ילדים חולמים כבר מימי חייהם הראשונים, אך לאורך השנים חלים שינויים משמעותיים באופי החלומות וטיב זכירתם. עם השנים הולכת ומשתפרת היכולת לזכור חלומות, והחלומות הולכים ונעשים יותר מורכבים וריאליסטיים. כמו כן, מופיעים בחלומות יותר דיאלוגים, אינטראקציות בין אישיות ופעולות אקטיביות, ופחות דמויות פאסיביות ותכנים של קורבנות. בנוסף, חלומותיהם של ילדים צעירים קונקרטיים ונאמנים יותר לאירועים שהתרחשו בחייהם (חלום על הליכה לבריכה, למשל), ועם השנים הולכת וגדלה הנטייה להסתמך על תהליכים נפשיים.

השינוי במורכבות החלומות הוא טבעי ומתרחש בהתאם לבשילה ולהתפתחותו הקוגניטיבית ההולכת וגדלה של הילד. במקביל, מספר מחקרים מצביעים על גורמים משותפים בחלומותיהם של ילדים המשתייכים לקבוצות ספיציפיות: בנים נוטים לחלום חלומות הכוללים תכנים תוקפניים יותר מבנות, וחומרת התוקפנות בחלומותיהם גבוהה יותר; ילדים אשר חוו אובדן של אדם קרוב זוכרים את חלומותיהם יותר מילדים שלא חוו אובדן; חלומותיהם של ילדים עם הפרעות קשב וריכוז נוטים להיות בעלי גוון שלילי יותר, לכלול יותר תכנים של 'תאונות' ואגרסיביות כלפי החולם ולהסתיים באופן שלילי.

כיצד משוחחים עם ילדים על חלומותיהם?

למרות תהליכי החלימה המשותפים לילדים המשתייכים לקבוצות גיל, מגדר ואוכלוסיה מסוימות, מהווה החלום גם מקור ידע על עולמו הפנימי הייחודי של הילד. בעוד שאנו כאנשים בוגרים מנסים פעמים רבות לפרש לעצמנו ולברר את משמעויות החלום, ילדים צעירים יסתפקו בדרך כלל בדיווח על החלום. עם זאת, שיחה רגישה (ולא תחקיר!) על החלום עשויה לחשוף בפנינו התמודדויות וחוויות העומדות בפני ילדנו.

כאשר ילד צעיר מספר על חלום, כדאי לסייע לו קודם כל להבחין בין החלום למציאות. אין צורך לעשות זאת באופן פורמלי, אלא לסמן בעדינות את ההבדל: "נורא נעים לחלום שאבא כבר חזר מהמילואים"; "בחלום מופיעות מפלצות מפחידות שאין במציאות". כמו כן, כדאי לעודד את הילד לספר יותר על החלום ולהצטרף לחוויה הרגשית שמאחוריו: "באמת מפחיד לעמוד מול כיתה שלמה ולא לדעת את התשובה"; "היה לך מאוד חשוב לך לנצח". במידה ויש חשש כי הילד מספר דרך החלום על חוויה שלילית ממשית שהוא מתמודד עמה, חשוב לשאול אותו ישירות על הנושא.

מי מפחד מחלומות רעים?

בכי באמצע הלילה ונחיתה במיטת ההורים לאחר מפגש עם אריה כועס במיוחד אינם אירועים חריגים בגילאים הצעירים. חלומות על מפלצות הם שכיחים ונורמטיביים, מאחר וילדים עד גיל שמונה, פחות או יותר, מתקשים להציב גבול ברור בין החלום למציאות - רבים מהם ממשיכים לפחד גם לאחר שהתעוררו מהחלום. במצבים אלו יש להציע לילד הרגעה וניחומים, ולסייע לו בזיהוי הגבול בין החלום למציאות.

סוג נוסף של חלומות רעים מתקיים אצל כ-2% מהילדים וגורם בהלה למרבית ההורים: הילד צועק מתוך שינה ובניגוד למצבי שינה אחרים בהם ניתן להעירו, אינו מגיב לנסיונות להעירו או להרגיע אותו. הילד ירגע מעצמו תוך מספר דקות, ולא יזכור דבר לאחר היקיצה. כאשר תופעה זו חוזרת ונשנה ניתן לאבחן 'הפרעת ביעותי לילה'. על אף שההפרעה אינה מסוכנת ואינה מביאה למצוקה אצל הילד עצמו, חשוב להתייעץ עם איש מקצוע במידה והיא מופיעה.

סוג נוסף של חלומות רעים הוא חלומות המופיעים לאחר שהילד חווה אירוע טראומטי, ובהם הוא משחזר את האירוע שעבר או את החוויה הרגשית שנלוותה לו (למשל, ילד יכול לחלום אחרי תאונה כי הוא נופל מצוק או שאחד מבני משפחתו נהרג, גם אם הדבר לא קרה בפועל). למרות אי הנעימות הכרוכה בחלומות אלו, יש לבדוק את התפקיד שהם ממלאים: פעמים רבות מאפשרים החלומות עיבוד של האירוע הטראומטי אשר מאפשר לילד, עם הזמן, להשיג תחושה טובה יותר של שליטה ויכולת התמודדות. לעומת זאת, כאשר החלומות חוזרים לאורך זמן, גורמים למצוקה ו/או מתקיימים במקביל לסימפטומים כאי שקט, עצב, פלשבקים או מחשבות חוזרות על האירוע, המנעות מגירויים המזכירים את האירוע (למשל סירוב לנסוע במכונית) וכן הלאה - מומלץ לפנות למסגרת של טיפול בילדים לצורך אבחון פסיכולוגי כדי לבדוק את האפשרות שהם מתקיימים כחלק ממכלול הסימפטומים של פוסט טראומה (PTSD).

מקורות

Children's Dreams and Nightmares: Emerging Trends in Research, Siegel, Alan B., Dreaming. Vol 15(3), Sep 2005, 147-154

Influence of gender and age in aggressive dream content of Spanish children and adolescents, Oberst, Ursula; Charles, Cristian; Chamarro, Ander, Dreaming. Vol 15(3), Sep 2005, 170-177

Children's dreams during the grief process, Cooper, Catherine A., Professional School Counseling. Vol 3(2), Dec 1999, 137-140

Dream recall and dream content in children with attention deficit/hyperactivity disorder, Schredl, Michael; Sartorius, Heiko, Child Psychiatry and Human Development. Vol 41(2), Apr 2010, 230-238

תחומי מומחיות:
פירוש חלומות

אנשי מקצוע בתחום

פירוש חלומות

עוד מאמרים שיעניינו אותך