חיפוש

וורקהוליק? זה מה שזה עושה לך

וורקהוליק? זה מה שזה עושה לך

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

חוזר מהעבודה בתשע בערב ורץ ללפ-טופ? הגוף נמצא עם הילד אבל הראש עדיין בעבודה? מרגיש/ה שהעבודה באה על חשבון החיים האישיים, הזוגיים או המשפחתיים שלך? אם ענית בחיוב, יש סיכוי סביב שגם את/ה חלק מהלוקים ב מה שמכונה וורקוהוליות: הקדשת זמן רב מדי לעבודה על חשבון החיים הפרטיים.

וורקוהוליות, ומה המחיר האמתי של השעות הנוספות

רבים מאיתנו חשים כי העבודה ממלאת מקום מרכזי מדי בחייהם ובאה על חשבון היבטי חיים אחרים, אך סקר שנערך בארה"ב מצביע על נתונים מדאיגים במיוחד לפיהם 25-30% מהאמריקאים עונים על ההגדרה של וורקוהוליות.
וורקוהוליות הוגדרה לאורך השנים בדרכים שונות, כאשר אחת ההגדרות המקובלות היא הגדרתו של(Selinger 2007) המגדיר וורקוהליות כ"נטייה לעסוק בעבודה על חשבון החיים האישיים והמשפחתיים, כאשר וורקוהוליות שונה מעבודה קשה בכך שהיא מאופיינת בצורך כפייתי (קומפולסיבי) לעבוד". בהתאם למאפיינים אלו, יש הרואים בדפוס של וורקוהוליות סוג של התמכרות (למשל, 2001, Shifron&Reysen).
וורקוהוליות מקושרת למגוון בעיות שביניהן שחיקה, לחץ תעסוקתי, תלונות על בעיות רפואיות, מחלות לב, קשיים רגשיים, פגיעות להתפתחות דיכאון או חרדה, היעדר לכידות משפחתית וקשיים זוגיים. כמו כן, וורקוהוליות של הורים נמצאה קשורה בסיכון מוגבר של הילדים לבעיות פיסיות ורגשיות ולעיתים גם להתפתחות דימוי עצמי נמוך. ממצאים אלו אינם מפתיעים. וורקוהוליות מלווה פעמים רבות בהשקעה נפשית עצומה במקום העבודה- דבר שהופך את הקריירה למלחיצה ומאמצת. בו זמנית, וורקוהוליות אינה מותירה פנאי פיסי ורגשי להשקעה נפשית בקשרים ותחומי עניין נוספים אשר הופכים להיות מאמצים ומתסכלים בתורם.

וורקוהוליות: למה זה קורה?

וורקוהוליות תלווה בדרך כלל במגוון הסברים רציונליים הקשורים בנסיבות חיצוניות: הבוס התובעני, יוקר המחייה, השאיפה לקידום, המשכנתא וכן הלאה. לגורמים אלו ישנה כמובן השפעה משמעותית על דפוס העבודה, אך לא כל אחד מאתנו מפתח וורקוהוליות.
וורקוהוליות מתפתחת במקרים רבים כהגנה מפני העולם שמחוץ לעבודה. אנשים רבים אשר מתמודדים עם קשיים זוגיים או משפחתיים, בדידות, בעיות התנהגות של ילדים וקשיים נוספים פונים אל העבודה כאל מקלט ומפתחים וורקוהוליות אשר מונעת מהם את המפגש המכאיב עם מציאות חייהם. כאשר הפנייה אל וורקוהוליות מתרחשת אצל אדם מוכשר, היא הופכת פעמים רבות למתגמלת ביותר כך שהעולם החיצוני נחווה כפחות ופחות בטוח בעוד שהעבודה וחווית ההצלחה שנלווית לה הופכת ליותר ויותר בטוחה ורצויה. במקרים אלו נוצר לא פעם מעגל קסמים שלילי בו הפנייה אל וורקוהוליות אינטנסיבית מעצימה את הקשיים שבעולם שמחוץ לעבודה באופן שמגביר את הפנייה לעבודה כמקום מקלט וחוזר חלילה. לדוגמה, כאשר הבעל ש"מעז" לוותר על ישיבה כדי לצאת לבילוי עם אשתו מוצא עצמו בשית יחסים נוקבת על כך שאינו משקיע בה מספיק- באופן פרדוקסלי נטייתו לברוח אל וורקוהוליות גדלה באופן שמתסכל את אשתו וחוזר חלילה...
גורם נוסף אשר עומד לא פעם בבסיס נטייה של וורקוהוליות הוא פרפקציוניזם. אנשים פרפקציוניסטים חשים לא פעם שעליהם לבצע את עבודתם באופן מושלם ומתקשים מאוד להאציל סמכויות ולתת אמון בעובדים אחרים. בהתאם, וורקוהוליות על רקע פרפקציוניזם תנבע פעמים רבות מהקושי להרפות ממטלות ופרוייקטים- גם על חשבון פגיעה בהיבטי חיים אחרים. בדומה, בעיות של דימוי עצמי נמוך עשויות למצוא את פתרונן, כביכול, באמצעות פנייה אל וורקוהוליות: כאשר מקום העבודה הוא היחיד שמספק תחושת ערך, שייכות ומשמעות- הדרך אל וורקוהוליות סלולה ומהירה, ומקום העבודה עשוי להפוך לתחליף לזוגיות, קשרים חברתיים או פיתוח תחומי עניין אחרים.

וורקוהוליות - איך נגמלים?

כפי שניתן לראות, וורקוהוליות מתפתחת במרבית המקרים על רקע גורמים אישיותיים ורגשיים ועל רקע גורמים הקשורים בנסיבות החיים הספציפיות בהן האדם מצוי (למשל, וורקוהוליות עשויה להופיע "פתאום" על רקע משבר זוגיות). למרות זאת, יש מה לעשות ויש דרך להיגמל ממצבי וורקוהוליות:

הבן את מקור הוורקוהוליות: נסה לזהות ממה אתה בורח, ואיזה תפקיד מקום העבודה ממלא בחייך. האם היא מקלה על תחושת בדידות? מהווה הסחת דעת מתחושות דיכאון או חרדה? מאפשרת לא להתמודד עם המצב הקשה בבית?

יצר חלופות: קבע "דייט" עם אישתך או זמן איכות עם הילדים, הירשם לחוג טניס או קבע יום בשבוע בו אתה מסיים את יום העבודה בשעה סבירה- לא משנה מה קורה במשרד ומה נשאר על שולחן העבודה. מחויבויות מחוץ לעבודה עשויות להזכיר לך מה אתה מפסיק עקב וורקוהוליות יתרה או לחלופין- לחדד את תשומת ליבך ואת המוטיבציה שלך לשינוי סביב חסכים וחסרים בחייך.

התחל להשקיע בקשרים בין אישיים: כבני אדם אנו יצורים חברתיים ולכן, יש סיכוי סביר שאם תשקיע בקשרים עם האנשים היקרים לך, תמצא את עצמך יותר ויותר מסופק בחייך האישיים ופחות ופחות נזקק לדפוס של וורקוהוליות.

פנה לעזרה: מאחר ודפוסי וורקוהוליות מבוססים בדרך כלל על גורמים רגשיים, לא תמיד קל להבין אותם ולהיפתר מהם. במקרים אלו ניתן לפנות אל טיפול נפשי שיסייע בהבנת הקשיים והתמודדות איתם באופן יעיל יותר.

שים לב: גם אם נטרול הדפוס של וורקוהליות ישפר את חייך (ואת חייהם של יקירך), יש סיכוי סביר שהבוס שלך לא יאהב את השינוי. לכן, כדאי להתכונן להערות או שאלות ולקחת בחשבון שגם לך וגם לסביבה שלך יקח זמן להתרגל לכך שאתה עובד סטנדרטי ולא וורקוהולי...

ביבליוגרפיה:

Workaholism: Addiction to work. Shifron, Rachel; Reysen, Rebekah R. The Journal of Individual Psychology, Vol 67(2), 2011, 136-146.

אנשי מקצוע בתחום

פסיכותרפיה

עוד מאמרים שיעניינו אותך