תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

המתבגר חזר שיכור הביתה? 5 דברים שכדאי לעשות

המתבגר חזר שיכור הביתה? 5 דברים שכדאי לעשות

צוות בטיפולנט

שתיית אלכוהול היא אחת ההתנהגויות המקובלות והנפוצות בחברה האנושית, מזה אלפי שנים. שתייה לשוכרה היא חוקית, נפוצה ביותר וכמעט תמיד מופיעה בטלוויזיה, ברשת ובעולם השיווק כזוהרת ו"מגניבה". קל להבין, מתוך כך, מדוע בני נוער רבים מתנסים בשתייה סביב גילאי 12 ועד 18. בעבר במדינת ישראל שתייה, אלימות תחת השפעת אלכוהול והתמכרות לאלכוהול היו בעיות נדירות ביותר, אך בשני העשורים האחרונים שכיחות האירועים האלימים המתרחשים תחת השפעת אלכוהול, אחוזי בני הנוער הסובלים מהרעלת אלכוהול בכל שנה ולבסוף - שכיחות תופעת האלכוהוליזם, כל התופעות האלו הולכות וגדלות בכל שנה.

פעמים רבות הורים מעוניינים לשוחח עם בני הנוער שלהם על שתיית אלכוהול, אך לא בטוחים מה לומר בנושא, בשל הדואליות של תפיסת האלכוהול בחברה. הורים אחרים אינם מכירים את הנזק ששתיית אלכוהול, ובמיוחד שתייה לשוכרה, עלולה לגרום לילדים ולבני נוער.

מוחם וגופם של בני נוער, ויותר מהם - של ילדים, נמצאים עדיין בשלבי התפתחות. בשל כך, הם נוטים יותר להתנהגות מסוכנת והשפעתם של חומרים משני תודעה כאלכוהול וסמים עלולה לגרום לנזק משמעותי לטווח הארוך, בשל פגיעה בהתפתחותם של המוח ומבנים גופניים אחרים. כך למשל, צריכת אלכוהול מופרזת עלולה לגרום לילדים ולבני נוער ל:

• ליקויים בהתפתחות הזיכרון
• בעיות מוטוריות
• נזק מוחי רחב בשל הרעלת אלכוהול
• הופעת בעיות הורמונאליות ועיכוב ההתפתחות המינית
• עלייה בתוקפנות בקרב בנים

זאת ועוד, אובדן השליטה הכרוך בשתייה לשוכרה, הינו מהיר יותר ורחב יותר בקרב ילדים ובני נוער והינו גורם סיכון משמעותי, שכן הוא מוביל להתנהגויות מסוכנות ואלימות, כמו גם לחשיפה יתרה לסכנות רבות, שבמצב מודע ומפוכח הנערים ככל הנראה לא היו מגיעים אליהן.

אז מה עושים כאשר מגלים שהמתבגר השתכר? הכנו עבורכם 5 טיפים

1. הדבר הראשון והחשוב ביותר הוא לדאוג לבטחונו ולבריאותו. אם נודע לכם שהמתבגר השתכר ומבקשים מכם להגיע לאסוף אותו - צאו לאסוף אותו ולדאוג לבריאותו. כאשר הוא מגיע הביתה או שאתם מגיעים אליו - העריכו את מצבו ובמידת הצורך סעו לבית חולים. במידה שהמצב אינו חמור עד כדי כך, דאגו לכך שישתה מים ולא ירדם על הגב או הבטן, אלא רק על הצד. בזמן שהנער או הנערה שיכורים, הדבר החשוב ביותר שאתם יכולים לעשות הוא לדאוג לכך שהם בטוחים, שמצבם משתפר ולא מתדרדר. 

2. אל תקיימו שיחה על האירוע בזמן שהמתבגר שיכור. לא רק ששיחה כזאת איננה אפקטיבית, היא אפילו מזיקה. המתבגר לא באמת קשוב ויכול להבין כראוי, ייתכן שהוא אף לא יזכור את השיחה, והסיכויים לעימות גבוהים בהרבה במצב של שכרות. אך למעלה מכל זה - כרגע הילד שלכם זקוק לכך שתהיו שם בשביל לדאוג לכך שהוא מתפכח, שותה מים, הולך לישון בתנוחה שאינה מסוכנת ושמצבו אינו מחריף. כל השאר יכול לחכות ליום המחרת. כך אתם מעבירים מסר של דאגה, אכפתיות, אהבה ושמירה על הכללים. מסר זה הוכח כמצמצם התנהגויות שתיית אלכוהול, צריכת סמים וכן התנהגויות מסוכנות אחרות.

3. הגיע להסכמה הורית לפני קיום השיחה. אם כבר חיכיתם ל"יום שאחרי", קיבלתם הזדמנות נהדרת להחליט יחד מה אומרים ואיך. כאשר כל אחד מההורים מעביר מסר אחר, המתבגר שלכם ככל הנראה יצא מבולבל או יבחר את המסר שנעים וקל לו לשמוע. כך למשל, כאשר אחד ההורים מאמין ומעביר את המסר ששתייה לשוכרה היא "לא ביג דיל" או "משהו שאין בעיה איתו", הסבירות היא שהמתבגר ירגיש גם הוא כך, שכן אחד מההורים מגבה את התנהגותו.

4. התחילו את השיחה בבקשה לשמוע מה קרה. ובאופן כללי - הקפידו לתת למתבגר מרחב לדבר. הטפה בדרך כלל רק תרחיק אותו מהמסר, בעוד שאם תתנו למתבגר שלכם לקיים את רוב השיחה, ואתם רק תעבירו מסרים ברורים על גבולות ותקשיבו למתבגר - ישנה סבירות הרבה יותר גבוהה שהוא יצליח לשמוע ולהפנים את המסרים שלכם, ולמעשה יעשה את רוב עבודת השיחה בעצמו.

5. צרו חוזה פעולה לעתיד. לאחר שהקשבתם למתבגר שלכם והצבתם גבולות, הגיע הזמן ליצור חוזה ביניכם לבינו, המתייחס להתנהגויות שתיית אלכוהול, מותר, אסור ומסוכן בעת בילוי ואף לצריכת סמים. החוזה אינו הסכם שאתם "מכתיבים" לילד, או קובעים למענו. זהו הסכם שנוצר מתוך שיח ביניכם ההורים, לבין הילד שלכם, בו אתם מסבירים את הסכנות העומדות בפניו, והוא יוכל לספר מה הוא יעשה ולמה הוא זקוק מכם, על מנת להימנע מסכנות אלו ועל מנת שאתם תדעו שהוא בטוח. במידה והדברים שילדכם מציע אינם מספקים אתכם - הבהירו זאת ונסו למצוא יחד פתרונות נוספים לשמירה על בטחונו. בחוזה צריך להיות מצויין גם מה יקרה במידה והמתבגר יפר את ההסכם. ניתן ליצור חוזה בעל פה, או כזה כתוב, שעליו ההורים והמתבגר חותמים. לבסוף, לפני שבן הנוער יוצא לבילוי, הזכירו בעדינות את החוזה. הורים שאינם מצליחים ליצור עם המתבגר שלהם חוזה כזה, או קובעים למען המתבגר את החוזה בשל סירובו להשתף בבניית החוזה, עלולים למצוא את המתבגר שלהם מסרב לשתף פעולה עם ההסכם ש"הונחת" עליו. במצב כזה, בדרך כלל, כמה מפגשים ממוקדים בנושא עם מטפל משפחתי או מטפל בנוער המתמחה בהתמכרויות, יפתרו את הבעיה ויצליחו ליצור חוזה משפחתי בנושא.

לסיכום, כיום אנו יודעים ששתיית אלכוהול מרובה, ובמיוחד שתייה לשוכרה, עלולה להיות בעלת השפעה שלילית ואפילו הרסנית על התפתחותם של מתבגרים. מתוך כך, עלינו לקיים שיחות בנושא עם המתבגרים שלנו, להבהיר להם את הסכנות, ליצור חוזי פעולה, ולהיות שם בשבילם - הן בדאגה לבריאותם, הן בטיפול במידה והשתכרו וכן בהצבת גבולות ברורים. הורים שמתקשים לעשות זאת, יכולים לפנות לעזרה באמצעות כמה מפגשים ממוקדים של טיפול או הדרכת הורים במידה והילד אינו מוכן להגיע למפגשים. ניתן גם לפנות לקו החם של הרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול, הפעיל 24 שעות ביממה, בכל ימות השבוע:  1-700-500-508.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול במתבגרים

עוד מאמרים שיעניינו אותך