תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך יודעים אם יש לי דיכאון קל?

איך יודעים אם יש לי דיכאון קל?

צוות בטיפולנט

נסיבות חיים ואירועים רבים בחיינו מלווים בפגיעה במצב הרוח: פרידות, פיטורים, כישלונות, אכזבות ואפילו גורמים גופניים כעייפות מתמשכת, רעב או שינויים הורמונליים. מצבים אלו מלווים לעיתים בפגיעה במצב ברוח ובדפוסי התנהגות "דיכאוניים" כחוסר תיאבון, הסתגרות ותחושה כללית שלילית. ובכל זאת, מצבי דיכאון קליני ודיכאון קל מובחנים באופן מהותי ממצבי רוח ירודים חולפים ונקודתיים. תוכל לזהות כי אתה מתמודד עם דיכאון אם אתה חווה במשך שבועיים לפחות מצב רוח ירוד המתקיים כמעט כל יום ולאורך כל היום, ובו זמנית חווה מגוון סימפטומים שביניהם ירידה בעניין בקשרים ותחומי פעילות, שינויים לא מכוונים בדפוסי האכילה והשינה, עייפות וחוסר אנרגיות, תחושת אשמה וחוסר ערך, ירידה בחשק המיני, ירידה ביכולת הריכוז, מחשבות על מוות, עצבנות ותחושות ייאוש ופסימיות.

שיטות טיפול בדיכאון קל

במידה ואתה מתמודד עם דיכאון קל או עם דיכאון פסיכוטי, מומלץ לפנות לטיפול בדיכאון בהקדם, מאחר ומצבי דיכאון המתקיימים לאורך זמן נוטים ליצור "מעגל קסמים שלילי" בו הדיכאון משמר את תחושות חוסר הערך והייאוש אשר מעצימים את הדיכאון וחוזר חלילה. כמו כן, דיכאון מלווה בחלק מהמקרים בפגיעה בתפקוד הלימודי/תעסוקתי/בין אישי וכך פוגע בהיבטי חיים נרחבים ומעצים תחושות עצמיות שליליות.

לאור שכיחותם של מצבי דיכאון וחרדה בחברה המערבית המודרנית, פותחו מגוון שיטות טיפוליות להתמודדות עם דיכאון. כיום מחקרים מצביעים על כך ששילוב בין טיפול בדיכאון באמצעות תרופות נוגדות דיכאון לבין טיפול פסיכולוגי הוא הטיפול היעיל ביותר מאחר והוא מביא הן להקלה סימפטומטית מהירה יחסית והן לרכישת מיומנויות יעילות להתמודדות עם הגורמים הרגשיים והבין אישיים אשר תרמו לפריצת ושימור הדיכאון. כך, למשל, טיפול קוגניטיבי התנהגותי בדיכאון מסייע בזיהוי ונטרול דפוסי חשיבה בלתי רציונליים והרסניים ("אני כזה אפס אם אני עוד לא נשוי", "בחיים אני לא אתקדם כמו אחי"), וטיפול פסיכודינמי מסייע בעיבוד חוויות עבר אשר הביאו לתחושות קשות של בדידות וחוסר ערך.

שיטות אלו לטיפול בדיכאון וחרדה מסייעות למרבית האנשים המתמודדים עם דיכאון. עם זאת, במצבי דיכאון קשים בהם האדם סובל ממצוקה נפשית עזה ו/או מפגיעה תפקודית משמעותית, ובמקרים בהם הטיפולים הסטנדרטיים אינם מועילים דיים, ניתן להיעזר בשיטות טיפול אינטנסיביות יותר. בין שיטות אלו ניתן לפנות אל טיפול בנזעי חשמל (ECT) אשר מביא להקלה משמעותית בסימפטומים ולאשפוז פסיכיאטרי אשר מספק הגנה פיסית, מסגרת טיפולית מקיפה והפחתה בעומס איתו האדם מתמודד בחיי היום יום.

תחומי מומחיות:
דיכאון

אנשי מקצוע בתחום

דיכאון

עוד מאמרים שיעניינו אותך