תפריט נגישות
חיפוש

איך לזהות דיכאון קליני?

איך לזהות דיכאון קליני?

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

דיכאון היא אחת ההפרעות הרגשיות הנפוצות ביותר של תקופתנו, אך לא תמיד קל לזהות אותה, להכיר בה ולהבחין בינה לבין מצב רוח ירוד שאינו נחשב למצב של דיכאון. ובכל זאת, איך מזהים דיכאון?

מהם התסמינים של דיכאון קליני?

כדי לבחון האם אתם מתמודדים עם דיכאון, תוכלו לשאול את עצמכם את השאלות הבאות, בהתייחס להרגשתכם בשבועיים האחרונים:

  • האם אתם סובלים ממצב רוח ירוד ומדוכא מרבית שעות היום, כמעט בכל יום?
  • האם איבדתם עניין והנאה בפעילויות אשר עניינו אותכם בעבר?
  • האם חלו שינויים לא מכוונים ברמת התיאבון שלכם או במשקל גופכם?
  • האם שמתם לב/העירו לכם שאתם זזים לאט או מהר יותר מבעבר?
  • האם אתם חשים עייפות מתמשכת וחוסר אנרגיות?
  • האם אתם חווים תחושות של אשמה וחוסר ערך?
  • האם חלה פגיעה בריכוז שלכם או ביכולתכם לחשוב באופן בהיר?
  • האם אתם מוצאים את עצמכם חושבים על מוות או שוקלים לבצע ניסיון התאבדות?

במידה ועניתם בחיוב על השאלה הראשונה, ועל 4 ומעלה שאלות נוספות, קיים סיכוי סביר שאתם מתמודדים עם דיכאון קל או דיכאון קליני (אם אתם מרגישים שהמצב שלכם חמור יותר, יכול להיות שהנכם סובלים מדיכאון פסיכוטי). היבטים נוספים אשר "מדליקים נורות אדומות" לגבי קיומו של דיכאון הם ירידה בחשק המיני, עצבנות, דאגנות מוגברת ועמדה פסימית לא אופיינית. חשוב לציין כי גם כאשר חוויות אלו מופיעות בעקבות אירוע קשה משמעותי (פרידה, פיטורים, כישלון, אובדן וכד'), עדיין יש להתייחס לסימפטומים באופן רציני ולבחון האם חל שיפור לאורך זמן, או שהם משתמרים ו/או מחמירים.אם אלה לא חולפים תוך זמן קצר, כדאי לפנות לקבלת טיפול בדיכאון. 

מהן דרכים של טיפול בדיכאון קליני?

במידה וזיהיתם כי קיים סיכוי סביר שאתם סובלים מדיכאון, מומלץ לפנות לטיפול בהקדם האפשרי. פנייה מוקדמת לטיפול חיונית למניעת התקבעות של המצב הדיכאוני וכניסה ל"מעגל קסמים שלילי" בו הדיכאון מביא לייאוש, פסימיות וחוסר כוחות להנעת שינוי אשר מזינים בתורם את הדיכאון, וחוזר חלילה. כיום קיימות שיטות רבות של טיפול בדיכאון כאשר המחקר מצביע על כך ששילוב בין טיפול תרופתי באמצעות נוגדי דיכאון לבין פסיכותרפיה מביא בדרך כלל לתוצאות הטובות ביותר. פסיכותרפיה היא שם למגוון של טיפולים שיחתיים, ובהקשר של דיכאון, מתמקדת בשני סוגים של טיפולים יעילים ומבוססים מחקרית:

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT): מדובר בשיטה של טיפול ממוקד מאוד וקצר-מועד (לרוב 8-16 פגישות), המדגיש את הקשר בין דפוסי חשיבה והתנהגות לבין היווצרות ושימור הדיכאון. טיפול מסוג זה יחתור לחזרה מהירה לתפקוד תקין ופעילויות יומיומיות מהנות.  

טיפול פסיכודינמי: מדובר בשיטה של טיפול בדיבור, במהלכו במהלכו חוקרים במשותף המטפל והמטופל את הגורמים הנפשיים ואירועי החיים שהובילו להתפרצות הדיכאון ולשימור שלו. טיפול דינמי מבקש ליצור שינוי עמוק במנגנונים הנפשיים של האדם, ומתמקד במקביל בעבר, בהווה ובעתיד של המטופל.

אנשי מקצוע בתחום

דיכאון

עוד מאמרים שיעניינו אותך