גודל גופן  

אביבה בר יעקב

אני פסיכולוגית קלינית בכירה, מדריכה מוסמכת בפסיכותרפיה ואנליטיקאית יונגיאנית....

הצטרפות לאינדקס
אנשי מקצוע

Error!

No banners matched the query


SELECT b.* FROM cms_module_banners_in_category_manager bc, cms_module_banners b WHERE bc.cat_id = 59 and bc.status = 'active' and ( bc.max_impressions = 0 or bc.max_impressions > ( select sum(impressions) from cms_module_banners_hits_and_impressions bhi where bhi.cat_id = 59 and bhi.banner_id = bc.banner_id ) ) and ( bc.never_expire = 1 or ( ( bc.from_date = '0000-00-00' and bc.to_date = '0000-00-00' ) or ( bc.from_date != '0000-00-00' and bc.to_date = '0000-00-00' and bc.from_date <= curdate() ) or ( bc.from_date = '0000-00-00' and bc.to_date != '0000-00-00' and bc.to_date >= curdate() ) or ( curdate() between bc.from_date and bc.to_date ) ) ) and bc.banner_id = b.banner_id ORDER BY RAND() LIMIT 0,1
Banner

יונג קרל גוסטב - Jung Carl Gustav

בסרטו המפורסם "חלומות", מציג הבמאי היפני אקירה קורוסאווה 8 אפיזודות ליריות, מופשטות וצבעוניות, המבוססות על חלומותיו שלו עצמו. מבט על הסרט דרך משקפיים יונגיאניים מאפשר לצופה להרחיב את מבטו על סדרת החלומות הללו, כמייצגים לא רק את הזכרונות והחוויות שאסף הבמאי במהלך חייו, אלא גם את ההקשרים התרבותיים הספציפיים שבתוכם הוא גדל וחי (למשל, השועל כסמל לקרבת האלוהים לאדם) וכן סמלים אוניברסליים המשותפים לכלל בני האנוש (למשל, המיתוס על גירוש גן העדן). ארכיטיפים רבים אותם ציין יונג כמרכזיים בתרבות האנושית כגון הילד, האיש הזקן ואמא אדמה, מקבלים גם הם מקום מרכזי בסרט מיוחד זה.











רקע

קרל גוסטב יונג (1875-1961) נולד בעיירה קטנה על גדות אגם בשוויץ, כבן בכור להוריו. אחותו היחידה נולדה כשהיה בן 9, ועד גיל בית הספר העביר את רוב זמנו לבדו, בהתבוננות על יופי הטבע שמסביבו, ששימש עבורו מקור נחמה לבדידותו. אביו היה כומר, וכך גם 8 מדודיו, מה שהוביל אותו להתעניין מגיל צעיר באלמנטים תיאולוגיים-רוחניים ובתורת הנסתר.

יונג החל את לימודיו במסלול מדעי החיים, עבר לרפואה ובגיל 27 החל לעבוד כפסיכיאטר בהנחייתו של בלויילר, מי שנחשב לאחד הפסיכיאטרים הגדולים בזמנו. עוד לפני כן החלה התעניינותו בכתביו של אבי תורת הפסיכואנליזה זיגמונד פרויד, ובמיוחד ברעיון על עולם לא-מודע הרוחש ומבעבע מתחת לפני השטח ובפירוש חלומות. הוא התחיל בחליפת מכתבים עמו, עד שבשנת 1906 נפגשו השניים בוינה והאגדה מספרת שהם ישבו ושוחחו במשך 13 שעות ברצף. פרויד ביקש לאתר כיורשו רופא אינטליגנט, עם קשרים בעולם הרפואה וללא רקע יהודי (מפאת חששו מאנטישמיות), ויונג התאים במדויק למשבצת. כך, מינה אותו פרויד ב-1910 לנשיאה הראשון של האגודה הפסיכואנליטית הבינלאומית. יונג המשיך לחקור ולהעמיק בעולם הלא-מודע, תוך התמקדות בסמלים ובמיתוסים היסטוריים, שלטענתו מופיעים בחלומות ובסיפורים לאורך כל ההיסטוריה האנושית. בשנת 1912 הוא פרסם את הפירות הראשונים של מחקרו בספר "שינויים וסמלים של הליבידו", בו ערער על כמה מהנחות היסוד הבסיסיות ביותר של פרויד, כגון הבלעדיות של האנרגיה הליבידינלית ושל התסביך האדיפלי בתהליך ההתפתחות הפסיכולוגית. בשנים הראשונות הצליחה החברה האנליטית המסורתית "לבלוע" את רעיונותיו המיסטיים יוצאי הדופן, אך ב-1913 התגלע הקרע בינו לבין פרויד, הן במישור האישי והן במישור המקצועי, ויונג נאלץ לעזוב את תפקידו. מהלך זה היה קשה ביותר עבור יונג, הוא שקע בתהליך ממושך של אנליזה עצמית וניתוח מדוקדק של חלומותיו שלו, נכנס לדיכאון קשה והסתגר תקופה ארוכה בתוך עצמו. בסיומה של תקופה זו, בשנת 1916, הוא הביא לעולם את הפסיכולוגיה האנליטית, כפי שמוצגת בכתביו החל מהספר "האני והלא מודע".

גישה תיאורטית

המילה השלישית בספרו של יונג "האני והלא מודע" הינה 'פרויד', וכאמור, בסיסה של התיאוריה של יונג הינה התנגדות למספר תפיסות שהעמיד פרויד במרכז התיאוריה הפסיכואנליטית המסורתית. סלע המחלוקת העיקרי היה סביב התייחסותו של פרויד אל הלא מודע כעל מבנה נפשי שצופן בחובו לא רק את הזכרונות האישיים שעברו הדחקה, אלא גם תכנים נפשיים שמעולם לא הגיעו אל סף התודעה. על פי תפיסתו של פרויד, כל חלום מהווה בבסיסו שאיפה למימושה של תשוקה מינית אסורה ואילו יונג ראה בו גם דברים אחרים, כגון תמונות ודימויים המתקשרים למיתוסים ולאגדות המלווים את האנושות משחר קיומה. לאחר חקירה מדוקדקת של חלומותיהם של מטופליו וחלומותיו שלו עצמו, יונג הגיע למסקנה שישנם דפוסי חשיבה לא מודעים שלא ניתן להסבירם על פי ההיסטוריה ההתפתחותית האישית של כל מטופל בנפרד, אלא שיש הקשר רחב יותר, המחבר בין כל בני האנוש. כך, עורכת הפסיכולוגיה האנליטית של יונג חלוקה מחדש של רמות הנפש שהציג פרויד, ל-3 מבנים מובחנים: האני, המהווה את החלק המודע והפעיל של האישיות וכולל את כל התפיסות, המחשבות והרגשות המודעות לאדם ברגע נתון; הלא-מודע האישי, המהווה מעין שילוב של הלא-מודע והסמוך-למודע של פרויד, וכולל את כל התכנים המודחקים והנשכחים של האדם מתוך ההתנסות שלו עצמו. ולבסוף, הלא מודע הקולקטיבי, ששורשיו נעוצים בעברו של המין האנושי כולו ותכניו מועברים בתורשה לאורך האבולוציה. את אותם המיתוסים המשותפים לכל התרבויות האנושיות ולכל אורך ההיסטוריה כינה יונג ארכיטיפים, והוא הגדיר מספר ארכיטיפים מרכזיים:

  • אנימה ואנימוס: שני היסודות הקיימים בגברים ונשים, כאשר האנימה מייצגת את החלק הנשי באישיותו של הגבר, והאנימוס את הצד הגברי באישיותה של האישה.
  • הפרסונה: הצד באישיותנו אותו אנו מראים לעולם, דגם שלנו הפועל כפי שהחברה מצפה מאיתנו.
  • הצל: ארכיטיפ זה מייצג את החלקים באישיותנו שאינם מותאמים לדרישות החברה ולכן רוב חיינו אנו מנסים להסתיר ולהדחיק אותם.
  • העצמי: זהו הארכיטיפ המרכזי והמשמעותי ביותר, והוא מייצג את הנטייה של כל אדם לגדילה, לשיפור עצמי ולהגעה למושלמות אישית.

ארכיטיפים מרכזיים נוספים הם האדם הזקן, הגיבור, הילד, אמא אדמה ועוד.

התפתחות על פי יונג

בכל הנוגע להתפתחות האישיות, יונג פרץ את הדרך לאמונה, שלאחר מכן נעשתה בולטת בתורותיהם של רבים (כאריק אריקסון ואברהם מאסלו), שתהליך ההתפתחות לא נעצר בשלב הילדות המוקדמת, אלא ממשיך לאורך כל החיים. הוא חילק תהליך זה לארבע תקופות מרכזיות: הילדות, הנעורים, אמצע החיים והזיקנה, כאשר כל שלב מתאפיין באנרגיות ובאידיאלים משלו. הילדות מאופיינת באנרגיה ליבידינלית ההכרחית להמשך הקיום; הנעורים והבגרות המוקדמות, מאופיינות בחיים תוססים ומלאי ברק אך עם תלות משמעותית בזולת; אמצע החיים, שהוא השלב המשמעותי ביותר על פי יונג, מאופיין בשיאו של תהליך האינדיבידואציה באמצעות אינטגרציה של החלקים המנוגדים של האישיות (אנימה-אנימוס, אור-צל), מבלי להדגיש את האחד על חשבון האחר; והזקנה, המאופיינת בהמשך האינדיבידואציה אך גם בדעיכה בלתי נמנעת.

בריאות ופתולוגיה על פי יונג

יונג גרס כי הגורם העיקרי לפתולוגיה הינו חוסר איזון בין החלקים השונים של הנפש. למשל, מי שמאפשר לפרסונה להשתלט כליל על זהותו, מקריב את האינדיבידואליות שלו בשביל החברה ועלול לסבול מתחושה של זהות פגומה וחוסר קיום ממשי. בניגוד לכך, האדם שישתעבד לחלוטין לצל עלול למצוא את עצמו בשוליים של החברה, מנודה ממגע אנושי. על מנת להגיע לאיזון ולהרמוניה פנימית, עלינו לשאוף להתפתחות מלאה של כל הניגודים הקיימים בתוכנו. כך, לדוגמא, הגבר מצופה להכיר את החלקים הנשיים (האנימה) שבתוכו והאישה את החלקים הגבריים (האנימוס) שבתוכה, כאשר תהליך זה מגיע לרוב רק בשלב אמצע החיים.

סוגי אופי פסיכולוגיים – שני המימדים המרכזיים של האישיות

בעבודתו התיאורטית שם פרויד דגש רב על האופן בו בנויה הנפש האנושית וניסח מודלים נפשיים המציעים תיאור של מבנה זה (המודל הטופוגרפי, הסטרוקטורלי). יונג, כאמור, חילק את מבנה הנפש באופן שונה אך בנוסף לכך, הציע כי ניתן לסווג את בני האדם על סמך שני ממדי אישיות המרכיבים שמונה טיפוסי אישיות:

מוחצנות מופנמות: אחרי שהודח בידי פרויד מהחברה הפסיכואנליטית, החל יונג לתהות לגבי המקור לחילוקי הדעות הקשים בינו לבין מורו.  הוא צפה מהצד בסכסוך שנתגלע בין פרויד לבין הפסיכואנליטיקאי אלפרד אדלר שנתיים קודם לכן, על רקע התעקשותו של פרויד להגדיר את המיניות כדבר הבלעדי המניע את התנהגותו של האדם, בניגוד לדעתו של אדלר, שראה את הצורך בשליטה כגורם המרכזי. הוא שם לב, שהדגש ששם פרויד הוא על הנסיון להשיג סיפוק מהעולם שבחוץ, בעוד שאדלר התמקד בעולם הפנימי והתגובה של האדם לאירועים חיצוניים. לפיכך, לאחר התבוננות מעמיקה על נסיונו ועל נסיונם של מטופליו, הוא קבע כי כל אחד מאיתנו נולד עם נטייה ראשונית שנוגעת ליעד שבו אנחנו משקיעים את האנרגיה שלנו - חיצוני או פנימי. זוהי החלוקה לטיפוסים אקסטרוורטיים (מוחצנים) מול טיפוסים אינטרוורטיים (מופנמים). אנשים הנוטים למוחצנות הם אלו שעיקר השקעת האנרגיה שלהם היא בעולם שבחוץ והתנהגותם מושפעת במידה רבה מהאובייקטים ומבני אדם שסביבם. לעומתם, אלו הנוטים למופנמות משקיעים את עיקר האנרגיה שלהם פנימה. הגורמים המניעים את פעולתם הם סובייקטיביים, והם מעניקים משמעות לסביבה החיצונית ולאירועים המתרחשים סביבם באמצעות התבוננות עצמית התלויה במידה מועטה בלבד בקודים המוסריים של החברה בה הם חיים. בהכללה גסה ניתן לומר שהטיפוסים האקסטרוורטיים הם הפעילים, הידידותיים והנמרצים יותר, ואילו האינטרוורטיים הם מסוגרים יותר בתוך עולמם הפנימי ומעדיפים את חברת עצמם על חברת זולתם.

חשיבה/הרגשה/תחושה/אינטואיציה

מימד האישיות השני שניסח יונג כולל 4 פעולות שבהן אנחנו עושים שימוש במגענו עם העולם: חשיבה, הרגשה, תחושה ואינטואיציה. החשיבה מתארת את הפונקציה הרציונלית של הנסיון להבין את העולם באמצעות לוגיקה והגיון; ההרגשה מייצגת פונקציה רציונלית נוספת, המספקת לאדם מידע על ערכם הסובייקטיבי של הדברים על פי הערך שהוא עצמו נותן לאירועים: טוב/רע, נעים/לא נעים, בעל ערך/חסר ערך וכו'. התחושה מייצגת פונקציה אי-רציונלית, וטיבה התייחסות ראשונית לחוויות שאנו קולטים מהעולם באמצעות איברי החישה שלנו, ללא פרשנות נוספת. האינטואיציה היא פונקציה אי-רציונלית נוספת, שמייצגת את ההתייחסות הקדם-הכרתית לחוויות היומיומיות, כולל ניחושים ותחושות בטן. בדומה למימד הראשון, גם על פני המימד הזה טען יונג שניתן לחלק את כלל בני האדם על פני הנטייה המובהקת שלהם לאחד מארבע סגנונות ההתמודדות הללו עם העולם.

שילוב ממדי האישיות

שתי העמדות של האישיות משתלבות עם ארבעת סוגי התפקודים הפסיכולוגיים ואלו יוצרים שמונה טיפוסי אישיות מובחנים: המוחצן-החושב, המוחצן-הרגשי, המוחצן-התחושתי, המוחצן-האינטואיטיבי, המופנם-החושב, המופנם-הרגשי,  המופנם-התחושתי והמופנם-האינטואיטיבי. ניתן להדגים שניים מהטיפוסים הללו על-ידי אפיונו של יונג מול אפיונו של פרויד: יונג יכול להיחשב כטיפוס מופנם-אינטואיטיבי, כלומר, אדם מיסטי, חולמני ויצירתי שמעדיף להתעמק במשמעות חייו ובעולמו הפנימי על פני התעסקות במציאות הממשית. פרויד, לעומת זאת, נתפס בידי יונג כטיפוס מוחצן-חושב, כלומר, אדם נוקשה וקריר המרוכז בלמידת עובדות פרקטיות על העולם האובייקטיבי. אחרי שמבינים את הניגודים החדים בין שני הטיפוסים הללו, קל יותר להבין את פשר הקרע בין שני התיאורטיקנים הדגולים.

טיפול יונגיאני

הטיפול היונגיאני מבוסס על העקרונות של הטיפול הפסיכואנליטי. עם זאת, בעוד שהפסיכואנליטיקאי הפרוידיאני יתמקד אך ורק בכוחות הלא מודעים שפועלים בתוך האדם העצמו, הרי שהמטפל יונגיאני יוסיף על כך גם תבניות פעולה בעלות כוח משלהן, המוטבעות במין האנושי כולו. שיטה מרכזית הינה פירוש חלומות, כאשר הטיפול מכוון ליצירת איזון בין מרכיבי האישיות של המטופל לבין הארכיטיפים הטבועים בתוכו. מטרותיו של הטיפול המבוסס על העקרונות של קרל יונג הינן להתגבר על הפחד מהלא מודע, למנוע מהפרסונה להשתלט על האישיות, להכיר את הצל שנמצא בתוכנו ובסופו של דבר לאזור אומץ על מנת להגיע להגשמה עצמית מלאה, דרך אינטגרציה בין החלקים השונים והמנוגדים הפועלים בתוכנו.

לקריאה נוספת

  • קישורים נוספים באתר: זיגמונד פרויד, אלפרד אדלר, אריק אריקסון, אברהם מאסלו, פירוש חלומות, הלא מודע הקולקטיבי.
  • מכתביו המפורסמים של קרל גוסטב יונג:
    1. האני והלא מודע / הוצאת דביר 1973.
    2. הפסיכולוגיה של הלא מודע / הוצאת דביר 1975.
    3. על החלומות / הוצאת דביר 1982.
    4. זכרונות, חלומות ומחשבות / הוצאת רמות 1993.
    5. פסיכולוגיה ודת / הוצאת רסלינג 2005.
ביבליוגרפיה
  1. ביטמן, א. ואחרים (1992). אישיות: תיאוריה ומחקר. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה.
  2. יונג, ק. ג. (1973). האני והלא מודע. תל-אביב: דביר.
  3. סטור, א. (1998). יונג. תל-אביב: דביר.
  4. רוברטסון, ר. (2004). יונג: מדריך לפסיכולוגיה היונגיאנית. תל-אביב: משכל.
  5. שריג, ר. חלומות וסרטים. תורת החלומות והחלימה: כתב עת מקוון. זמין בכתובת:http://www.hebpsy.net/community.asp?id=103&cat=article&articleid=1622
  6. Jung, C. G. (1989). Memories, Dreams, Reflections. New York: Vintage Books.
מושגים קשורים
זולתעצמי‏ , העצמי התלת-קוטבי‏ , מחלות חסר סביבתיות‏ , פסיכולוגיית העצמי‏ , טיפול דינאמי ממוקד על-פי מייקל באלינט‏ , וויניקוט דונלד‏ , חרדת סירוס‏ , עיבוי‏ , פרויד זיגמונד‏ , טיפול דינאמי קצר מועד

ראה מטפלים בתחום

נעם ישראלי
איש/ת המקצוע הציג/ה לאתר שדות תעודות המעידות על לימודים ו/או על הסמכה ע"י רישוי ממשלתי ו/או תעודות המעידות על הסמכה ע"י איגודים מקצועיים מתאימים בנוגע למקצועו/ה. ליתר פירוט ראה/י בתקנון במלואו

נעם ישראלי
איזור בארץ: תל אביב וגוש דן, השרון
שפה: עברית, אנגלית

מטפל משפחתי וזוגי מוסמך. פסיכולוג ייעוצי ופסיכותרפיסט קיומי, עובד בגישה...
לפרטים נוספים

עדי לידר ברבינג
איש/ת המקצוע הציג/ה לאתר שדות תעודות המעידות על לימודים ו/או על הסמכה ע"י רישוי ממשלתי ו/או תעודות המעידות על הסמכה ע"י איגודים מקצועיים מתאימים בנוגע למקצועו/ה. ליתר פירוט ראה/י בתקנון במלואו

עדי לידר ברבינג
איזור בארץ: מרכז, תל אביב וגוש דן, השרון
שפה: עברית

טיפול זה לגלות את הדרך לדברים שאנחנו מבקשים.. רבות נכתב על הצורך "לזרום" עם...
לפרטים נוספים

אפרת שנף
איש/ת המקצוע הציג/ה לאתר שדות תעודות המעידות על לימודים ו/או על הסמכה ע"י רישוי ממשלתי ו/או תעודות המעידות על הסמכה ע"י איגודים מקצועיים מתאימים בנוגע למקצועו/ה. ליתר פירוט ראה/י בתקנון במלואו

אפרת שנף
איזור בארץ: תל אביב וגוש דן
שפה: עברית

לפרטים נוספים

ענת תנעמי שפרינצק
איש/ת המקצוע הציג/ה לאתר שדות תעודות המעידות על לימודים ו/או על הסמכה ע"י רישוי ממשלתי ו/או תעודות המעידות על הסמכה ע"י איגודים מקצועיים מתאימים בנוגע למקצועו/ה. ליתר פירוט ראה/י בתקנון במלואו

ענת תנעמי שפרינצק
איזור בארץ: מרכז, תל אביב וגוש דן, השרון
שפה: עברית, אנגלית

פסיכולוגית קלינית, מומחית בטיפול נפשי במתבגרים, בבוגרים צעירים ובמבוגרים. מטפלת...
לפרטים נוספים