איך לזהות התקף חרדה?

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

התקף חרדה, המכונה גם התקף פאניקה, מתייחס למצב בו מתעוררת חוויה של פחד עוצמתי אשר אינה קשורה לסכנה ממשית ומידית. במרבית המקרים התקף חרדה ילווה גם בתסמינים פיסיים כדפיקות לב מואצות, הזעה, סחרחורת, כאבי בטן/שלשולים, כאבי ראש, רעד ולעיתים אף התעלפות. רבים מהאנשים אשר חוו התקף חרדה ידווחו כי ההתקף לווה בפחד עז ממוות או התקף לב ו/או בתחושה שהם משתגעים. חשוב להדגיש כי ניתן לאבחן כי מדובר במצב של התקף חרדה רק אם נשללו גורמים פיסיולוגיים העשויים להסביר את הסימפטומים.

התקף חרדה או הפרעת חרדה עלול להיות חוויה מפחידה ביותר, אך בפועל מדובר בבעיית חרדה שכיחה מאוד הנובעת משילוב בין גורמים ביולוגיים מולדים המגבירים את הפגיעות לחרדה, לבין גורמים פסיכו-סוציאליים. כך, למשל, התקף חרדה עשוי להופיע במקביל להתמודדות עם אובדן, אבטלה או פגיעה קשה בדימוי העצמי.

שיטות טיפול אפשריות בהתקף חרדה


התקף חרדה ודיכאון מלווה פעמים רבות במצוקה, בפחד עז מפני הישנות ההתקף ולעיתים גם הימנעות ממקומות או סיטואציות המזכירים את ההתקף. כדי למנוע מצב בו הפחד מפני התקפי חרדה מביא לפגיעה באיכות החיים, מומלץ לטפל בהתקפים בהקדם האפשרי במידה וההתקפים חוזרים על עצמם. התקף חרדה ניתן לטיפול בשיטות שונות.

טיפול פסיכולוגי - טיפול פסיכולוגי יכול לסייע בהתמודדות עם התקפי חרדה באמצעות זיהוי הגורמים להתקפים והקניית מיומנויות התמודדות עם חרדה. טיפול דינמי במקרים של התקפי חרדה יתמקדו בזיהוי גורמי העומק לפחדים וינטרלו אותם באמצעות הרחבת המודעות והתובנה של המטופל לגורמים הרגשיים והבין אישיים להתקפים. טיפול קוגניטיבי התנהגותי יתמקד בזיהוי ונטרול דפוסי חשיבה והתנהגות בלתי יעילים המגבירים את הסיכוי להופעת התקף חרדה.

טכניקות הרגעה עצמית- מדיטציה, דמיון מודרך, יוגה ועוד הן טכניקות המסייעות בוויסות העצמי והרגשי במצבי חרדה. רכישת מיומנויות אלו מאפשר לשכך את החרדה כאשר היא מתחילה להתעורר.

טיפול תרופתי- התקף חרדה מהווה פעמים רבות חלק מקבוצת הפרעות החרדה בהן ניתן לטפל באמצעות טיפול תרופתי אנטי חרדתי. הטיפול בחרדות מביא לירידה בעוצמות החרדה וכאשר הוא ניתן במקביל לטיפול פסיכולוגי המקנה מיומנויות התמודדות - השפעתו משמעותית במיוחד.

למידע נוסף על: חרדהטיפול בחרדות, הפרעת חרדהדיכאון וחרדה

תחומי מומחיות:
חרדה