חיפוש

Dealing with anxiety - התמודדות עם חרדה

הפרעות חרדה הן הפרעות נפוצות אשר מתבטאות במצוקה עזה או המנעות מגירויים הנחווים כמאיימים למרות שאינם מהווים סכנה בפועל. הפרעות חרדה מביאות לא פעם לפגיעה תפקודית משמעותית ונוטות להתקבע ולהתרחב כאשר אינן מטופלות בזמן. בכתבה זו נציע התמודדות עם חרדה בשלושה שלבים.

התמודדות עם חרדה-צעד ראשון: זיהוי ואבחון

התמודדות עם חרדה מצריכה, בשלב הראשון, הכרה בכך שמדובר במצב של חרדה ולא של פחד רציונלי המותאם לאיום ממשי במציאות. הפרעות החרדה המרכזיות הן:

התקף חרדה : התקפים חוזרים וקצרים של פחד עז המלווים סימפטומים גופניים (סחרחורת, כאבי בטן וראש, בחילה, רעד, הזעה) ובתחושות קטסטרופליות כ"אני עומד למות/להשתגע", "זה בטוח התקף לב", "זה לא יגמר לעולם".

פוביה ספיציפית : פחד עז ומוגזם מסיטואציה (דיבור מול קהל, טיסות, גבהים) או אובייקט (חיה, דם)

הפרעה טורדנית-כפייתית (OCD) : הפרעה המתבטאת במחשבות אובססיביות המעוררות חרדה מגורמים שונים (מחלות, לכלוך, פגיעה באדם אחר) המלוות בפעולות כפייתיות המרגיעות לזמן קצר את החרדה. למשל, מחשבות אובססיביות על זיהום שיביא למחלה קטלנית יכולות להביא לשטיפת ידיים אובססיבית.

הפרעת חרדה מוכללת : הפרעת חרדה המתבטאת בדאגנות מתמשכת בתחומי חיים שונים: מחלות, תאונות, מצב בריאותי וכלכלי וכן הלאה. ייתכן ואתם עצמכם תחושו כי הדאגנות שלכם מוצדקת ומותאמת למצב, אך בני משפחתכם יתלוננו על הדאגניות וה"נדנודים" שלכם.

חרדה חברתית : חרדה עזה מפני סיטואציות חברתיות אשר תתבטא למשל באמצעות ביישנות קיצונית, קושי בדיבור בסיטואציות חברתיות, מבוכה בחברת אנשים ותחושה כללית של ערך עצמי ירוד.

פוסט טראומה : הפרעה המופיעה בעקבות אירוע טראומטי (תאונה, תקיפה מינית, פיגוע) ומתבטאת בזכרונות חוזרים של האירוע (פלשבקים, סיוטים, מחשבות), המנעות מגירויים המזכירים את הטראומה ותחושות של חרדה, דריכות, עצבנות ועצב.

התמודדות עם חרדה - צעד שני: טיפים

אחרי שזיהית כי אתה סובל מסימפטומים של חרדה, מגיע שלב של התמודדות עם חרדה וגורמים מעוררים חרדה באופן ישיר:

לשתף אנשים קרובים: אחד הגורמים המקשים על התמודדות עם חרדה הוא הבושה וחוסר הרצון לשתף בקשיים מתוך חשש "שיחשבו שאני משוגע". עם זאת, שיתוף אנשים קרובים יכול להביא להקלה, לתחושת נורמליזציה (יש סיכו סיבר שתגלה שאתה לא היחיד שסבל במהלך חייו מחרדה...) ולקבלת תמיכה.

להמנע מהמנעות: אחת הנטיות המאפיינות מצבי חרדה ופוגעות באפשרות של התמודדות עם חרדה באופן טבעי ויעיל היא הנטייה (המובנת) להמנע מהגורם או הסיטואציה מעוררי החרדה. אלא שנטייה זו מגבירה את הסיכוי לשימור החרדה מאחר והיא מונעת צבירת חוויות חיוביות של התמודדות ומשמרת את התחושה הגורם המאיים אכן בלתי ניתן להתמודדות. כדאי לבנות סולם הדרגתי של הסיטואציות מעוררות החרדה ולהתחיל להיחשף אליהן באופן הדרגתי. בשלבים הראשונים של ההתמודדות ניתן לבקש מקרובים ללוות אתכם עד שתחושו בשלים להתמודד לבד עם גורם הפחד.

לחשוב על זה: חרדה אינה תגובה למצב סכנה אמיתי אלא חוויה רגשית המתעוררת בעקבות פירוש שגוי של המצב (למשל: "הכלב הזה בטוח ינשך אותי", "כולם יצחקו עלי", "אני אכשל" וכן הלאה). נסו לזהות מחשבות לא רציונליות ומוגזמות ולהזכיר לעצמכם שאלו רק מחשבות- ולא פירוש נכון של המצב.

ללמוד טכניקות הרפיה עצמית: טכניקות הרפיה, יוגה או דמיון מודרך מסייעות לנטרל מצבי חרדה ויאפשרו לכם לחוש כשירים ובעלי יכולות גבוהות יותר להתמודד עם החרדה.

התמודדות עם חרדה- צעד שלישי: פנייה לטיפול בחרדה

התמודדות עם חרדה אינה משימה פשוטה. באופן טבעי ומולד אנו נוטים להמנע ממצבים אותם אנו חווים כמסוכנים והמחשבה על התמודדות עם חרדה באופן ישיר יכולה להרתיע ולעורר התנגדות. לכן, התמודדות עם חרדה מצריכה פעמים רבות סיוע של איש מקצוע, לרוב פסיכולוגי קליני או פסיכיאטר מומחה. התמודדות עם חרדה באמצעות פסיכותרפיה למשל באמצעות טיפול קוגניטיבי התנהגותי יכולה להתמקד בזיהוי מוקדי החרדה, נטרול המחשבות וההתנהגויות המשמרות ומעצימות אותה, הקניית מיומנויות ויסות והרגעה עצמית והכוונה לטכניקת חשיפה הדרגתית למוקדי החרדה. כמובן, התמודדות עם חרדה בטיפול מותאמת לסוג הפרעת החרדה ממנה סובל המטופל: הפרעות חרדה פוסט טראומטיות, למשל, מערבות חזרה על הסיפור הטראומטי במטרה לעבד אותו ולעמעם את עוצמת הרגשות הנלווים לו, וחרדה חברתית תלווה גם בחיזוק מיומנויות חברתיות אשר מגבירות את החרדה מפני סיטואציות חברתיות. טיפול אפשרי נוסף הנו טיפול תרופתי באמצעות תרופות נגד חרדה אשר ניתנות במסגרת ייעוץ פסיכיאטרי תקופתי. מומלץ לשקול תרופות בייחוד כאשר המצוקה יותר חריפה, ופוגעת בתפקוד היום יומי.

התמודדות עם דיכאון וחרדה

התמודדות עם חרדה הופכת למורכבת יותר כאשר היא מלווה בסימפטומים של דיכאון. מצב זה הוא שכיח ביותר מאחר וחרדה ודיכאון יוצרים ומשמרים זה את זה לא פעם: אדם הסובל מחרדה עשוי לחוות בושה, רגשות אשמה וירידה בתפקוד אשר מביאה לדיכאון שבתורו מעצים את החרדה מפני העתיד ואת תחושת חוסר האונים, וחוזר חלילה. במקרים של התמודדות עם חרדה ודיכאון בו זמנית גם כוחות ההתמודדות מוחלשים ולכן מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי בהקדם האפשרי, בייחוד לאנשי מקצוע מומחי דיכאון או מומחי חרדה

למאמרים בתחום טיפול בחרדות

למידע על טיפול בחרדות בחיפה , טיפול בחרדות במרכז , טיפול בחרדות בצפון , טיפול בחרדות בירושלים , טיפול בחרדות בתל אביב


תחומי מומחיות:
חרדה