תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

לשלוט בטכנולוגיה בעצמנו: 7 טיפים להקטנת השימוש שלך בסמארטפון

לשלוט בטכנולוגיה בעצמנו: 7 טיפים להקטנת השימוש שלך בסמארטפון

צוות בטיפולנט

אין ספק כי הסלולרים החכמים הופכים את חיינו לקלים יותר, אך אנחנו לא תמיד מודעים למחיר שאנחנו משלמים על הנוחות הזו. לטכנולוגיה הניידת ישנה השפעה שלילית על הבריאות והאושר שלנו. כך, מחקרים שונים מצאו כי סמארטפונים יכולים להשפיע לרעה על שעות השינה שלנו, ליצור לחץ בחיינו, להפחית את התקשורת הבינאישית האינטימית שלנו ואף ליצור התמכרות ותלות משמעותית.

מחקרים בפסיכולוגיה מנסים למצוא את הדרך לעזור לכולנו לשלוט על הטכנולוגיה, למנוע את התוצאות השליליות שלה ולהגביר את ההשפעות המיטיבות. ריכזנו לכם 7 דרכים לשימוש נכון ומיטיב יותר בטכנולוגיה הנמצאת בכף ידינו.

1. קבלת החלטות – ככל שאנחנו נסמכים יותר על הסמארטפונים, קשה לנו יותר להתנתק. לכן, שווה לשקול על איזה פונקציות של המכשיר אפשר לוותר. האם אתם יכולים לכתוב ולשמור רשימות במחברת? האם אפשר להשתמש בשעון מעורר נפרד? קבלו החלטות מודעות בנוגע לאילו שימושים אתם באמת צריכים את הטלפון ועבור מה הוא מיותר.

2. אימון עצמי – נסו לעבוד בצורה עצמאית על שליטה עצמית והתאמנו בהפחתת הזמן והתלות בסמארטפון. התחילו בלא לבדוק את הטלפון דבר ראשון בבוקר. במהלך היום, בצורה הדרגתית, נסו לבדוק אותו בשכיחות נמוכה יותר – פעם ב-15 דקות בהתחלה, לאחר מכן כל 20 דקות, לאחר מכן רק כל 30. עם הזמן תתחילו להתייחס להתראות כהצעות ולא כדרישות, ותרגישו פחות לחוצים להישאר מחוברים.

3. הגדירו ציפיות – החברה בימינו דורשת מאיתנו להיות בקשר באופן קבוע. תחושת האחריות הנובעת מהצורך להיות במרחק שיחה, 24 שעות ביממה, מובילה לעול פסיכולוגי גדול משרובנו מבינים. נסו לבסס ציפיות בקרב משפחה וחברים כך שלא ידאגו או יפגעו אם אתם לא עונים להודעות או לאימיילים שלהם מיד. בנוגע להתנהלות מול העבודה, מכיוון שקשה יותר להתעלם מההודעות מהמנהל/ת שלך, כדאי לנהל איתו/ה שיחה כנה לגבי הציפיות שלו או שלה לגבי התקשורת שלכם לאחר שעות העבודה.

4. השתיקו את ההתראות – על מנת להפחית את הלחץ ואת השעבוד למכשיר, אפשר להשתיק את הטלפון כולו לפרק זמן מסוים או לכבות התראות שאינן נחוצות על מנת להפחית את הסחת הדעת ואת הלחץ להגיב. כך למשל, כבו את ההתרעות מהמייל או מהפייסבוק, במידה והן אינן מאפשרות לכם להתנתק מהסלולרי או מהעבודה.

5. הגנו על השינה שלכם – הימנעו מלהשתמש בסמרטפון בשעות המאוחרות של הלילה, אפילו לשם שימוש בשעון בלבד. קנו שעון מעורר והשתמשו בו. אם אתם חייבים להשתמש בו, לפחות הפחיתו את הבהירות של מסך התצוגה בשעות הלילה, שכן הבהירות של המסך יוצרת קשיי הירדמות ואיכות שינה נמוכה. כאשר הגיע הזמן לישון כבו את הטלפון והניחו אותו בחדר אחר.

6. היו פעילים – כאשר אתם לוקחים חלק באינטרקציה באתרי מידע, אל תשארו רק בצד הסופג והמקבל של האינטרקציה. פירסום אקטיבי של דעות או תמונות, יצירת תוכן והבעת דעה על פוסטים של אחרים נמצאה מקושרת לרווחה גופנית, נפשית וחברתית סובייקטיבית גבוהה יותר.

7. שימרו על חייכם – כמובן, אל תכתבו הודעות או אימיילים ואל תדברו בטלפון בזמן הנהיגה – בשנת 2014 יותר מ-3,000 אנשים נהרגו בגלל הסחת דעת בזמן הנסיעה בארה"ב. כאשר אתם נוהגים כבו את ההתראות והניחו את הטלפון במקום בו לא תוכלו להגיע אליו.

אז, אם אתם מרגישים כי הטכנולוגיה השתלטה על חייכם או על חייהם של האנשים בסביבתכם, אולי כדאי לקחת שליטה על השימוש בה, 7 הצעדים בכתבה הם דרך טובה להתחיל.

אנשי מקצוע בתחום

התמכרויות

עוד מאמרים שיעניינו אותך