תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

על ההיסטוריה של הפסיכולוגיה - חלק ב'

על ההיסטוריה של הפסיכולוגיה - חלק ב'

צוות בטיפולנט

מה זה פסיכולוגיה בעידן המודרני?

פסיכולוגיה, כתחום חקר וטיפול העומד בפני עצמו, השתנתה רבות לאורך השנים, והיא כיום מתמקדת במגוון היבטים - קוגניטיביים, התנהגותיים, רגשיים, פיזיולוגיים ואקזיסטנציאליסטיים, ובמפגש בין התורשה לסביבה, והתעצבות החוויה האנושית בין פנים לחוץ ובקונטקסט תרבותי. כפי שניתן להבין, התשובה למה זה פסיכולוגיה אינה חד ממדית, ולמעשה, פסיכולוגיה כענף טיפול ומחקר מסתעפת לתתי התמחויות, כאשר במרכזה עומדת החוויה האנושית על כל גווניה.

בחלק הקודם של המאמר – פסיכולוגיה לאורך השנים – חלק א' – התמקדנו בהפיכתה של הפסיכולוגיה לתחום מדעי וטיפולי עוד מימי הפסיכואנליזה. בחלק זה נתמקד במספר גישות העיקריות של טיפול פסיכולוגי הרווחות בעידן המודרני של ימינו, ונשים בצד לעת עתה את נושא המחקר בפסיכולוגיה, שהוא כמובן מגוון מאוד, ונקדיש לו תשומת לב בהזדמנות אחרת.

מה בין טיפול פסיכודינמי לטיפול פסיכואנליטי?

אחת מגישות הטיפול הנפוצות ביותר בעידן המודרני בחלקים רבים בעולם, בעיקר באירופה ובדרום אמריקה, היא הגישה הפסיכואנליטית והפסיכודינמית. למעשה, הגישה הפסיכודינמית נשענת על החשיבה הפסיכואנליטית, ועם זאת היא שונה מבחינת הפרקטיקה הטיפולית. בעוד שטיפול פסיכואנליטי הוא טיפול אינטנסיבי מבחינת התדירות שלו, שנעה בין 3-4 פגישות שבועיות, טיפול פסיכודינמי לרוב תחום לפגישה אחת שבועית או לכל היותר פעמיים בשבוע.

כמו כן, בטיפול פסיכואנליטי לרוב המטופל שכוב על ספה, כשהפסיכואנליטיקאי למראשותיו ואין ביניהם קשר עין. לעומת כך, בטיפול פסיכודינמי לרוב המטופל והמטפל יושבים זה מול זה בכורסאות. בשני הטיפולים יש התייחסות לקונפליקטים הלא מודעים של המטופל, חשיבות רבה לקשר של המטופל עם הוריו וילדותו, ועבודה עם היחסים הטיפוליים כפי שהם נוצרים ב"כאן ועכשיו" דרך יחסי העברה והעברה נגדית.

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי: מה שאתה חושב משפיע על איך שאתה מרגיש ומתנהג

הגישה הקוגניטיבית-התנהגותית (CBT) הפכה להיות פופלארית מאוד בעשרות שנים האחרונות, במיוחד על רקע ריבוי מחקרים אמפיריים שמצביעים על כך שהיא יעילה מאוד בהתמודדות עם חרדה, דיכאון, הפרעה אובססיבית קומפולסיבית (OCD), פוסט טראומה ועוד. במהותה, הגישה מתייחסת לקשר בין דפוסי חשיבה, רגש והתנהגות. ישנם סוגים שונים של טיפולים המשתייכים לגלים שונים בגישה זו. בעוד, הגל הראשון הדגיש התערבויות התנהגותיות, הגל השני הוסיף עבודה קוגניטיבית דרך אתגור מחשבות, והגל השלישי מתמקד בעבודה מטה-קוגניטיבית. טיפול קוגניטיבי-התנהגותי הוא לרוב קצר מועד, ומכוון לשיפור סימפטומטי דרך שינוי הרגלי חשיבה והתנהגות. דוגמאות לסוגי טיפולים מהגל השלישי הם DBT ו-ACT.

חשיבות רגשות בטיפול

בשנים האחרונות התפתחו גם סוגי טיפולים שמתייחסים להתפתחות של פתולוגיות על רקע הימנעות מלחוש רגשות או קושי לתקשר אותם. אי לכך, בטיפולים אלה יש ניסיון לעורר או להגיע לחוויה רגשית בטיפול כדרך לסייע למטופל להכיר ברגשות הראשוניים שהוא לא היה במגע איתם, ובמקום זה התפתחו רגשות שניוניים והתנהגויות הנובעות מהן. דוגמאות לכך הן טיפול ממוקד רגשות שפיתח לזלי גרינברג, וטיפול זוגי ממוקד רגש שפיתחה סו ג'ונסון, ומשלב הבנות גם מתיאוריית ההתקשרות. טיפולים אלו נבחנו במחקרים ונמצאו יעילים.

גישות אקזיסטנציאליסטיות ונרטיביות

ישנן גישות טיפוליות נוספות כגון הגישה האקזיסטנציאליסטית שמתבססת על תיאוריות פילוסופיות, שמדגישות את טבע הקיום האנושי, הבדידות, האחריות וההתמודדות עם המוות המחוייבת המציאות. בטיפולים הנסמכים עם גישות אלו יש התייחסות ליכולת הבחירה של האדם, והאפשרות שלו לחיות חיים אותנטיים על אף ובשל מאפייני הקיום. אם כי יש ביניהם מן המשותף, גישות נרטיביות מסתמכות על תיאוריות פוסט-מודרניסטיות ועל היכולת של אדם להיות הגיבור של חייו, וליצור את סיפורו. כמו כן, ישנה התייחסות לאופן שהאדם ממשיג לעצמו את קשייו, החצנת בעיותיו, והמשגתן מחדש באופן אדפטיבי. הגישה הנרטיבית הומשגה על ידי וויט ואפסטון.

הגישה האינטגרטיבית: מה עוזר למטופל?

לצד גישות אלו, ישנה מגמה הולכת וגוברת של טיפול אינטגרטיבי מסוגים שונים, הנסמך על שילובים בין גישות וכלים טיפוליים שונים כדי להגביר את היעילות הטיפולית. האינטגרציה יכולה להיות מסוגים שונים כמו שימוש בכלי מתאים בהתאם להערכה הטיפולית, אינטגרציה תיאורטית או התייחסות לגורמים המיטיבים המשותפים בין גישות ושיטות. לרוב, בגישה האינטגרטיבית יש דגש רב על מחקרים נוירו-פסיכולוגיים ועל יעילות מחקרית. להרחבה מוזמנים לקרוא בסקירתו של יום העיון של פרופ' גולן שחר שפורסמה אצלנו בעבר.

מהי ההפרדה בין פסיכולוג לבין פסיכולוג ילדים?

במאמר זה התייחסנו בעיקר לסוגים השונים של גישות טיפוליות, אבל כמובן שיש חשיבות רבה מי המטופל. במידה והמטופל הוא ילד, מעבר לגישה של המטפל יהיה לו צורך להכיר כלים של עבודה עם ילדים, שהדיבור לעיתים איננו הכלי הנגיש לחוויה שלהם. פעמים רבות פסיכולוג ילדים יצטרך להכיר טיפול בארגז חול, לשלב משחקים שונים בתוך טיפול, לעבוד עם דמיון, להציע אפשרויות של יצירה אמנותית מסוגים שונים כחלק מהטיפול ולהיות גמיש יותר מבחינת הסטינג הטיפולי. פסיכולוג ילדים אם כך צריך להכיר גם את הגישות הטיפוליות הרווחות, להתמקצע בגישות שתואמות את תפיסת עולמו, וכן להמשיך להתפתח בכל הקשור לכלי טיפול בילדים.

לסיום

סקרנו מספר גישות עכשוויות ועיקריות בטיפול פסיכולוגי, עם זאת, כמובן שיש רבות אחרות שלא קיבלו מקום בסקירה לא ממצה זו, וביניהן גישות טיפול בינאישיות (IPT), גישות טיפול ממוקדות-גוף ולטיפול בטראומה כמו למשל SE, EMDR, עליהן נרחיב בחלק הבא.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול פסיכולוגי

עוד מאמרים שיעניינו אותך