תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מי מפחד מהחזרה לבית הספר?!

מי מפחד מהחזרה לבית הספר?!

צוות בטיפולנט

החזרה ללימודים מתקרבת ולא ברור מי יותר חושש ומתרגש – אתם או הסטודנט הצעיר. בעוד שילדי הגן העולים לכיתה א' זוכים למלוא תשומת הלב וההכנה, לא פעם נשכחים דווקא התלמידים ה"ותיקים", תלמידי היסודי אשר חוזרים לשנת לימודים נוספת. רב ההורים מניחים ובצדק, כי אחרי ההסתגלות לכיתה א' הילד יחזור בקלות למערכת הלימודית ואחרי הסתגלות והתכווננות מחודשת, ישתלב ויחזור לשגרה. אז למה בכל זאת אנחנו חוששים ומתרגשים? ולמי מההורים באמת יש סיבה לדאגה? בכתבה זו נביא מספר גורמים העשויים להקשות על החזרה ללימודים ונציע טיפים להתמודדות.

בעיה: "כל המשמעת נהרסה לו בחופש"

במהלך החופש בגדול נשברת לא רק השגרה היומיומית אלא גם, לא פעם, גם שגרת השמירה על משמעת: שעות השינה הקבועות הופכות ניתנות למיקוח, הקצבת הממתק ליום מתרחבת לרגל טיולים ובילויים וסופי שבוע אצל סבא וסבתא נוטים להשכיח רעיונות שעבדתם קשה כדי להטמיע, כמו סידור החדר והמתנה בתור. בהתאם, הורים רבים חוששים שהילד יתקשה לאמץ מחדש הרגלים של שעת שינה קבועה, הכנת שיעורים, הגבלת שעות הטלוויזיה ואפילו התנהגות נאותה.

פתרון:

ילדים, כפי שבוודאי שמתם לב, הם חדי הבחנה ומזהים בקלות רבה מתי ועם מי אפשר או אי אפשר להתנהג באיזו דרך. לכן, מרבית הילדים לא יתקשו "להיזכר" שבית הספר אינו הבית של הדודה בקיבוץ, ויסתגלו תוך זמן קצר ובאופן טבעי למסגרת הלימודית. יחד עם זאת, כדאי להקל על הילדים ולהכין אותם מראש לחזרה לבית הספר: בשבוע שלפני החזרה כדאי לחזור לשעות שינה קבועות, לתת לילד לבצע מטלות קטנות התואמות את גילו כדי להחזיר את תחושת האחריות האישית ולשתף את הילד בהכנות לקראת החזרה ללימודים – קניות, עטיפת ספרים, חזרה על חומר לימודי במידת הצורך וכן הלאה.

בעיה: "הוא לא רוצה לחזור ללמוד!!!"

ילדים רבים יצהירו על מוכנותם להמשיך את החופש הגדול לתמיד, פחות או יותר, אך חלק מהילדים מפגינים חששות בולטים וחוסר רצון אמיתי סביב החזרה ללימודים. במקרים קיצוניים תתפתח סרבנות בית ספר אך במקרים השכיחים יותר הילד ידבר ישירות על חוסר רצונו לשוב ללימודים, מצב רוחו יפגע והוא יפתח או יתלונן על סימפטומים גופניים ככאבי ראש ובטן.

פתרון:

ראשית, חשוב לברר עם הילד מדוע אינו רוצה ללכת לבית הספר, לשוחח איתו על פחדיו ולתת להם לגיטימציה. במקרים רבים הפחד ינבע מחוויה שלילית ספיציפית או מתמשכת הקשורה לקשיים בתחום הלימודי, החברתי או לקשר עם המורה. חשוב גם להביע אמונה ביכולתו של הילד לשנות ולהשתנות, תוך הדגשת שינויים מעשיים וללא ציפייה לשינויים ש"פשוט יקרו". אמירה כ"השנה כן יהיו לך חברים", למשל, בונה ציפיות לא ריאליות. לעומת זאת, מומלץ לחשוב עם הילד על פתרונות ולהסביר לו על פעולות שננקטו או ינקטו כדי להקל עליו. לדוגמא, אפשר לחשוב איתו יחד על בניית טבלת התנהגות שתסייע לו לזכור להתנהג יפה בבית הספר, ולהזכיר לו שהשיעורים הפרטיים שקיבל בקיץ יקלו עליו מבחינה לימודית במהלך השנה הקרבה.

בעיה: "אני לא רוצה שהוא יחזור ללמוד!!!"

החופש הגדול הוא תקופה עמוסה ומתישה עבור הורים רבים, אך עבור חלק מההורים שילדיהם חווים קשיים לימודיים, בעיות התנהגות או קשיים חברתיים בבית הספר, הוא עשוי להוות דווקא תקופה של חיזוק היחסים עם הילד. האתנחתא מהמריבות, האכזבות והאתגרים מאפשרת מפגש עם ההיבטים היותר מהנים של ההורות ושל הילד כך שהורים רבים חוששים מהחזרה לשגרה הלימודית.

פתרון:

החשש מהתרופפות היחסים במהלך שנת הלימודים הוא חשש מוצדק ובפרט כאשר מדובר בילדים עם קשיים בהשתלבות הבית ספרית. לכן, חשוב להיערך מראש לשימור חלק מיתרונות החופש הגדול גם בשגרה היומיומית: כדאי להקצות מראש זמני איכות עם הילד בהם עוסקים בפעילות מהנה משותפת ולא בלימודים, ולערוך חלוקת תפקידים יעילה בין ההורים במטרה למנוע חיכוכים מיותרים. למשל, אם אחד מכם מתחיל לצעוק רגע אחרי שחוברת החשבון נפתחת והשני לא יכול לסבול את הבלגן בחדר – תאמו מראש מי אחראי על אלו מהמשימות.

תחומי מומחיות:
הדרכת הורים

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך