תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

10 טיפים להורים לילדים המתמודדים עם ADHD

10 טיפים להורים לילדים המתמודדים עם ADHD

צוות בטיפולנט

זה לא פשוט להורים לראות את ילדיהם מתמודדים עם קשיים, בטח כאשר הקשיים האלה מייצרים פער בינם לבין הסביבה שלהם. למרות שבכתבה הבאה לא נספק הדרכת הורים מקיפה, חשבנו לרכז עבורכם בכל זאת מספר טיפים שכדאי להורים לילדים המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD) ליישם.

1. שימו את הנושא על השולחן

גם ילדים צעירים יכולים להבין שיש ביניהם לבין הסביבה שוני מסוים. ההבנה של הסימפטומים שאיתם הם מתמודדים, כמו גם ההבנה שהסימפטומים הם חלק מתופעה רחבה יותר שיש לה שם, יכולה לייצר תחושת הקלה ולעזור להם לרכוש מיומנויות למידה טובות יותר. חשוב מכך, היא אולי תסייע להם להתמודד עם התחושה שהם "לא-יוצלחים" ועם הפחד שהקושי שהם חווים הוא באשמתם.

2. צרו שגרה

ילדים רבים עם ADHD מתקשים בבית יותר מאשר בבית הספר. מדוע? לרוב, מפני ששגרת היום בבית הספר ברורה וקבועה, מה שמסייע להם להישאר על המסלול. נסו לעשות את אותו הדבר בבית, ולייצר להם שגרה קבועה שיהיה להם קל לצפות ולעקוב אחריה. ניתן לעשות זאת באמצעות עוגנים כמו חוגים, ארוחות, זמן להכנת שיעורי בית וכדומה.

3. תכננו את השבוע יחד וצמצמו דחיינות

אחוז ניכר מן הילדים עם ADHD נוטים לדחיינות. מדוע? חלק מהעניין הוא שהם רוצים להימנע מהתמודדות עם משימות שנראות קשות. אבל, חלק נוסף הוא מפני שתחת הלחץ של דד-ליין, הם מצליחים להתרכז טוב יותר. כדי שלא ימצאו את עצמם כותבים עבודה בלילה שלפני מועד ההגשה, ילדים עם ADHD זקוקים לעזרה בתכנון זמן, ובפירוק משימות גדולות ומסובכות לתתי משימות ניתנות לביצוע.

לכן, נסו לשבת עם ילדיכם ולתכנן יחד משימות לכל השבוע. בהמשך, הקפידו לשבת איתם בסוף כל יום ולעבור שוב על המשימות ליום הבא. נסו לבחור 3 משימות בכל יום, על מנת שהם לא יהיו מוצפים מחד, אך גם שילמדו לנהל סדרי עדיפויות מנגד.

4. קודם קשה אחר כך קל

פירוק משימות גדולות לתתי משימות היא השלב הראשון בהתמודדות עם דחיינות. השלב השני הוא ללמוד לעשות דברים קשים לפני דברים קלים. משימות קשות נדחות לסוף מפני שהן מתסכלות יותר, ולפעמים משעממות יותר. כדי להצליח לבצע משימות קשות קודם, כדאי לנסות לשים לב לתזמון – למשל, להתאים את המשימה לזמן בו התרופות משפיעות, או לזמן ביום בו הילד הכי מרוכז (למשל, מיד אחרי משחק אינטנסיבי בחצר).

5. עבודה, הפסקה, עבודה – כולל התרוצצות!

בעבר, הסברה הייתה שמפני שילדים עם ADHD מתקשים להתרכז, הם צריכים יותר זמן כדי לבצע משימות. זו אחת הסיבות שיש להם הארכת זמן במבחנים. אבל למעשה, זה בדרך כלל לא מאוד עוזר. מה שיועיל להם יותר הוא הפסקות תכופות. כך למשל, על כל 30-45 דקות עבודה, אפשר לקחת 15 דקות של הפסקה. חשוב לשים לב להגביל היטב את אורך ההפסקות, כך שהן לא הופכות מ-15 דקות לכמה שעות.

עבור ילדים צעירים, התרוצצות היא דרך טובה לחזור לריכוז, וזה קריטי במיוחד עבור ילדים היפראקטיביים. בהפסקה המתוכננת, כדאי לאפשר להם לשחק בחוץ, כמו גם לאחר בית הספר או לפני שהם מתיישבים לעבוד על שיעורי הבית.

6. נסו לצמצם הסחות דעת

מרבית הילדים עם ADHD זקוקים למרחב נטול הסחות דעת על מנת להתרכז. אל תתנו להם להכין שיעורי בית על השולחן בסלון כשכל בני הבית מתרוצצים סביבם או כשהטלוויזיה דולקת. יחד עם זאת, הרבה ילדים זקוקים גם לגירוי כלשהו ברקע, כמו מוסיקה שקטה, על מנת לשמור על ריכוז. בדקו מה עובד הכי טוב עבור ילדיכם ועשו תהליך של ניסוי וטעייה.

7. הגבילו את זמן המסך

לילדים עם ADHD קל מאוד להישאב לשעות ארוכות מול המחשב או מול הפלאפון. בין אם מדובר במשחקי מחשב, שופינג או בדיקת אימיילים, המחשב מעוצב באופן אידיאלי עבורם – קל, מהיר ועם סיפוקים מידיים. לכן, חשוב להגביל את הזמן שאתם מאפשרים לילדיכם לבלות מול המסך ולדאוג שנכנסות לסדר היום שלהם גם פעילויות שכוללות אינטראקציה עם אנשים ופריקת אנרגיה.

8. התעדכנו עם אנשי המקצוע – רופאים ומורים

אם הילד שלכם לוקח תרופות, חשוב לבדוק מול הרופא שלכם (פסיכיאטר, נוירולוג או רופא המשפחה) את ההשפעות של התרופות עליו. השתדלו לשים לב אם הילד מאבד ממשקלו, אם הוא מותש מעייפות בסוף היום, או אם הוא היפראקטיבי בשעות הלילה.כל אלו הן בעיות שיכולות להיפתר עם מינון תרופתי נכון וייעוץ מהרופא.

כדאי להתעדכן גם מול המורים של ילדיכם, כדי לבדוק האם הם זוכרים להכין את שיעורי הבית, להביא את כל הספרים לכיתה, ואם הם מבינים את ההוראות שהמורים נותנים במהלך השיעור. איתור מוקדם של קושי וטיפול הוא בדרך כלל הגישה היעילה ביותר לפתרון בעיות.

9. שאלו את ילדיכם איך אפשר לעזור להם

המטרה היא לא שתהיו הורים "נודניקים", אלא שתחשבו יחד עם הילדים שלכם מה הדרכים הכי טובות בהן אתם יכולים להיות לעזר עבורם. זה יכול להתבטא בלהזכיר להם על הפרויקט שהם צריכים להגיש, או לוודא שהם חזרו מההפסקה לאחר 15 דקות. אך זו יכולה להיות גם תזכורת על מפגש עם חבר שרצו לקבוע כבר זמן מה והמשיך להתפספס.

אם זה מגיע מהם, ולא מכם, יש סיכוי גבוה יותר שהם יעריכו את העזרה שלכם, ולא יתרגזו ממנה. לכן, נסו לעבוד כצוות וזכרו שבכך אתם מלמדים אותם כיצד לתעדף ולהיעזר בסביבתם גם בהמשך הדרך.

10. עזרו להם לטפח הערכה עצמית

למרבה הצער, קל לילדים עם ADHD לפתח דימוי עצמי "מעוות". הרבה מבוגרים שסובלים מהפרעת קשב וריכוז לא מאובחנת או לא מטופלת, מגיעים לטיפול לא בגלל ההפרעה, אלא בגלל שהם חווים חרדה או דיכאון. הם רואים את עצמם כמפסידנים, שלעולם לא מצליחים להשתוות לעמיתים שלהם.

לכן, חשוב שתעזרו לילד שלכם לפתח הערכה עצמית חיובית כבר בגיל הצעיר וללמוד לא להאשים את עצמו – עזרו לו לראות את היתרונות שלו, הזכירו לו כמה הוא יצירתי, פעיל ומוכשר, והזכירו לו שכל אדם הוא שונה ומיוחד בזכות עצמו.

מקורות

www.psychologytoday.com/us/blog/fixing-families/202102/11-tips-helping-your-loved-one-adhd

תחומי מומחיות:
ADD ,הפרעות קשב וריכוז - ADHD

אנשי מקצוע בתחום

הפרעות קשב וריכוז - ADHD

עוד מאמרים שיעניינו אותך