תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

להניק או לא להניק, זאת השאלה

להניק או לא להניק, זאת השאלה

צוות בטיפולנט

אם גם את אישה הרה בישראל, בוודאי חשת לא פעם כי בדרך פלא ההריון שלך הופך להיות עניינו של כל אחד סביבך: החל משכנות לבית או לספסל האוטובוס שחייבות לברר באיזה חודש והאם זה בן או בת ועד לחברות, דודות, קולגות וכמובן אמא שלך ושל בעלך, שלכולן יש מה לומר על ההריון, התינוק, דרכי החינוך שלך ולמעשה - על כל החלטה שרק חשבת לקבל. אחת ההחלטות עליהן לכל אחת יש מה להגיד היא ההחלטה להשתמש בתחליפי חלב במקום להיניק, ונשים רבות אשר אינן מעוניינות להניק מתמודדות עם קונפליקטים ותחושות קשות. בכתבה זו ננסה לזהות חלק מהגורמים הרגשיים לקושי בויתור על הנקה.

אז מה באמת הכי קרוב אלייך, אמא?

יתרונותיה של ההנקה הטבעית ברורים ורבים: חלב אם מכיל נוגדנים, ויטמינים, הורמונים ועוד, המיוצרים בדיוק בכמות ובעיתוי המתאימים לתינוק. כמו כן, ההנקה תורמת להתאוששותה של האם מהלידה - נמצא כי הנקה מסייעת להתכווצות הרחם ולחזרת הגוף לתפקוד שטרם הלידה, שורפת קלוריות, מאפשרת חזרה קלה יותר למשקל הטרום לידתי, ומפחיתה את הסיכוי ללקות בסוגי סרטן מסוימים. על אף יתרונותיה של ההנקה, התלות שהיא יוצרת בין האם לתינוקה אינה מתאימה לאמהות רבות אשר אינן מעוניינות להגביל את תזונתן, לעכב את חזרתן לעבודה או לסבול מהקשיים הנלווים לעיתים להנקה כטפטוף חלב, פטמות סדוקות, פטריות ועוד. כמו כן, חלק מהנשים מעוניינות לחלוק עם בן זוגן את חווית ההאכלה, ואחרות חשות כי ההנקה פוגעת ביכולתן לחוש מיניות.

בניגוד לעבר, בו הנקה היתה דרכו היחידה של התינוק לשרוד, היום קיימים תחליפי חלב איכותיים ומספקים אשר אינם גורעים מאומה מצרכיו של התינוק. למרות זאת, נשים אשר אינן מעוניינות להיניק חוות לא פעם קונפליקט משמעותי אשר נובע מאלמנים רגשיים.

מדוע, אם כן, כל כך קשה לנשים לוותר על ההנקה?

הנקה = אהבה? לאו דווקא

הגורם המרכזי לקושי של נשים לוותר על ההנקה הוא המסר הסביבתי לפיו אמהות מיניקות הן אמהות מסורות ואוהבות יותר. החלטה שלא להיניק נתפסת לעיתים כביטוי לחוסר השקעה ואגוצנטריות, ואישה שבוחרת שלא להיניק ללא סיבה רפואית סופגת לעיתים ביקורת סביבתית רבה.

הטפות אלו לטובת ההנקה מחמיצות את אחת הנקודות המשמעותיות ביותר הנוגעות לקשר האם-ילד: המטיפים להנקה טוענים פעמים רבות כי הנקה היא הדרך בה נוצר הקשר החזק בין התינוק לאמו, אך בפועל חווית ההאכלה עצמה היא שעומדת בבסיס ההתקשרות. כאשר האם משלבת בהאכלה ליטוף, תשומת לב, התבוננות בפניו של התינוק ורגישות לצרכיו ולכמות האוכל לה הוא זקוק - חווית ההאכלה הופכת לחיובית ומשמעותית לאם ותינוקה כאחד. בהתאם, מחקרים אשר השוו בין אמהות מיניקות לאמהות שאינן מיניקות לא מצאו הבדלים באיכות הקשר של האם לילדה, בבריאותה הפסיכולוגית של האם או באיכותו הכללית של הקשר.

אלמנט משמעותי לא פחות הנוגע לבחירה בתחליפי חלב נוגע למסר החברתי שסופגות נשים לגבי הציפיות מהן כאמהות. כבר מהגיל הרך אנו לומדות ש"אין כמו אמא" ושאמא טובה - היא אמא מקריבה אשר עושה הכל עבור ילדיה. אך האם אמהות קורבנית היא הדבר אשר באמת נחוץ לילדך? לא בהכרח. כאשר האם מתעקשת להיניק למרות כאבים פיסיים או למרות חוסר רצונה להיניק, ההאכלה הופכת לחוויה רגשית שלילית בה האישה עלולה לחוש כי היא "נשדדת" על ידי התינוק אשר מכאיב לה וסוחט ממנה יותר מכפי שהיא יכולה לתת. חוויה זו, הנלווית לקושי והעומס הטבעיים הנובעים מטיפול בתינוק צעיר, עלולה לייצר תחושות של דחייה וכעס כלפי התינוק אשר בתורן מביאות לאשמה. חוויות אלו עשויות להיחסך ולהפוך את ההאכלה לחוויה מענגת של נתינה ומושקעות, כאשר האם מעיזה לבחור בתחליפי חלב.

גורם משמעותי נוסף אשר משפיע על הקושי לוותר על ההנקה נוגע דווקא לצרכיה של האם ולאו דווקא לצרכיו של התינוק. הקשר הראשוני עם התינוק מתבסס בחודשי חייו הראשונים בעיקר על סיפוק צרכיו ועל האינטראקציה הנוצרת במהלך סיפוק הצרכים, ואמהות צעירות רבות כמהות ל"אישור" של התינוק על אמהותן הטובה. במובן זה, התחושה כי התינוק אוהב ומשתמש בחלב של האם - החלב שבא מגופה - היא חוויה רגשית חיובית ומשמעותית אשר אמהות רבות מתקשות לוותר עליה. כך, גם אמהות אשר סובלות מכאבים פיסיים משמעותיים או תחושות שליליות סביב ההנקה עשויות להתעקש להניק - ורק לא לחוות את הדחייה והעלבון העלולים להתעורר סביב ויתור על ההנקה.

לסיכום, ניתן לראות כי הבחירה להיניק בכל מחיר מושפעת לעיתים מגורמים רגשיים רבים אשר לא בהכרח עולים בקנה אחד עם צרכי האם והתינוק. הנקה טבעית מלווה ביתרונות רבים ומומלצת עבור נשים אשר מעוניינות בה וחשות איתה בנוח. לעומת זאת, כאשר חווית ההנקה מלווה בתחושות של כפייה, מאמץ יתר ורגשות שליליים - מוטב לוותר עליה ולאפשר לך ולילדך להינות מחווית האכלה רגועה ונעימה.

מקורות

מאי-מהות לאמהות/ ענת פלגי הקר, הוצאת עם עובד, 2005.

Psychological health, maternal attachment and attachment style in breast- and formula-feeding mothers: A preliminary study. Wilikinson & Scherl, Journal-of-Reproductive-and-Infant-Psychology, Vol 24(1) Feb 2006, 5-19

תחומי מומחיות:
הדרכת הורים ,משפחה

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך