תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מי הזיז את התשוקה שלי?! מיניות נשית, יום האישה

מי הזיז את התשוקה שלי?! מיניות נשית, יום האישה

צוות בטיפולנט

את רוצה, אבל לא עכשיו, כשכל כך עמוס. את דווקא אוהבת מין - אבל לא עם הבעל שלך. נשמע מוכר? מוכר מדי?

תשוקה מינית מתייחסת לשלב הראשוני ביותר של יחסי המין, בו מתעוררת תחושה ראשונית של גירוי מיני. שלב זה מתקיים הרבה לפני הכניסה למיטה והמשחק המקדים: הוא מתבטא בפנטזיות מיניות, בתגובה לסמס פלרטטני או במחשבות על הפרטנר הנחשק. כיצד מתעוררת אותה תשוקה המינית? סביר להניח שהיינו מקבלים תשובות שונות למדי אילו היינו פנים את השאלה לנשים ולגברים. מחקרים אשר עסקו בהתעוררות התשוקה של נשים וגברים נוטים לדעה לפיה גברים חווים תשוקה מינית בתגובה לגירויים חיצוניים (עירום, אישה יפה) בעוד שתשוקתן של נשים מתעוררת בתגובה לחוויה של אינטימיות רגשית. לא מעט נשים יתקוממו, ובצדק, כנגד חלוקה דיכוטומית זו: נשים רבות בחברה המודרנית כבר מרשות לעצמן לחוות את עצמן כמיניות ולחשוק במין לא רק כתגובה לערב רומנטי מול השקיעה. יחד עם זאת, נשים עדיין סובלות יותר מגברים מהפרעות בתשוקה המינית: כ-20% מהנשים מתקשות לחוות תשוקה מינית ובחלק מן המקרים אף חוות רתיעה של ממש מיחסי מין.

אז מה קרה לתשוקה שלנו, וכיצד להחזיר אותה?   

101 סיבות לא לרצות יחסי מין

עידו ולימור, ילדי גן טיפוסיים, מתחילים לגלות התעניינות באיברי המין שלהם. זו אינה התעניינות מינית של ממש אלא גילוי של גופם ושל התחושות הנעימות שהם יכולים לעורר בו, אך התגובות שיקבלו מאמהותיהם שונות בצורה דרמטית: אמו של עידו, למרות המבוכה שתחוש, תניח ש"ככה זה גברים" ותספר לבעלה בחיוך על דון ז'ואן הקטן ההולך ומתהווה בביתם. אמה של לימור, לעומת זאת, תגיב בגועל ואי נוחות ותדרוש ממנה להפסיק מיד את ההתנהגות המכוערת.

באופן טבעי, המסר שיספוג כל אחד מהילדים יהיה שונה וישפיע על האופן בו הם יחוו את מיניותם. בנות רבות עדיין לומדות כבר בגיל צעיר כי אינן אמורות להתעניין במין או בבנים, ושמחשבות על מין "זה מתאים לגבר ולא לאישה". מסרים אלו מחלחלים ועשויים להתבטא בבגרות בהתעוררות של בושה ואשמה על גילויי תשוקה ומיניות. באופן טבעי, רגשות אלו הופכים את חווית התשוקה לנגישה פחות.

יותם וגילי, הורים לשני ילדים בני 4 ו-7 זוכרים באופן מעומעם שפעם זה היה אחרת: פעם שניהם לא יכלו לחכות לסוף יום העבודה כדי להגיע הביתה ולפשוט את הבגדים ויחסי המין תפסו מקום מרכזי ביחסיהם. היום, אחרי 9 שנות נישואים, שני ילדים, קריירות תובעניות וכלב - מיניות נמצאת בתחתית סדר העדיפויות של גילי אבל עדיין תופסת מקום מרכזי בחייו של יותם, שמתאבל על חסרונה.

מצב שכיח זה מאפיין זוגות רבים אשר מתמודדים עם פערים במידת הרצון והצורך ביחסי מין. על אף שגברים לוקחים היום חלק פעיל הרבה יותר בגידול הילדים, במרבית הבתים ניהול משק הבית והטיפול בילדים עדיין נמצאים באחריותה של האישה, אשר בדרך כלל מנהלת גם קריירה משלה. העומס שיוצר השילוב בין ניהול קריירה לניהול משק הבית דוחק את מקומה של המיניות, פעמים רבות, וכך פוגע באפשרות להתפנות לחווית התשוקה והעניין המיני.

בנם הצעיר של אמיתי ואביבה, זוג בשנות ה-50 לחייו, עזב זה עתה את בית ההורים ועבר לגור במעונות האוניברסיטה. עבור אמיתי היה זה האות לחידוש הקשר המיני עם אשתו אך אביבה, בניגוד אליו, הרגישה כי אחרי שנים של שחיקה זוגית, ריחוק והיעדר תקשורת - אין שום סיבה לחזור לקיים יחסי מין. בני הזוג נקלעו למעגל שלילי סבוך בו אמיתי חש כי אביבה מקיימת איתו יחסי מין רק כדי ש"יפסיק כבר לנדנד" או כאשר היא רוצה את הסכמתו להוצאה כספית גבוהה, ואילו אביבה חשה כי אמיתי מקדיש לה תשומת לב רק כאשר הוא מעוניין ביחסי מין, אך אינו מפגין תמיכה, עניין וקרבה בשגרה היומיומית.

גם תסריט זה מוכר לזוגות רבים אשר המיניות הופכת עבורם לאמצעי שליטה ולמוקד למאבקי כוחות. כאמור, נשים רבות מעוניינות במין כאשר הן חוות קרבה ואכפתיות ומתקשות לנתק בין יחסי המין לבין הקשר הרגשי. לכן, כאשר יש ירידה באיכות הקשר, רבות מהן חוות גם ירידה בתשוקה המינית.

ואל אישך תשוקתך - אבל איך?

חינוך שמרני, קשיים או ריחוק בקשר הזוגי ועומס יתר בחיי היום יום הם מהגרומים המרכזיים לאובדן התשוקה המינית. באופן מובן, אובדן זה משפיע באופן משמעותי על היכולת לקיים ולהינות מיחסי מין: בהיעדר תשוקה, נשים רבות סובלות מבעיות כוגיניסמוס ויובש בנרתיק אשר הופכים את יחסי המין לא רק לבלתי מהנים, אלא גם למכאיבים ומעיקים.

הצעד הראשון להשבת התשוקה המינית, או לעירור תשוקה מינית אשר מעולם לא התעוררה, הוא הבנה של הגורמים למצב. לעיתים, הגורמים להיעדר התשוקה קשורים בחוויות ותפיסת אישיות כבהתנסויות מיניות קודמות בעלות אופי טראומטי, מכאיב או בלתי מהנה, תפיסות שליליות של מיניות, קושי ביצירת אינטימיות בהיבטי חיים רבים ועוד. כמו כן, קשיים רפואיים ובעיות רגשיות (דיכאון, דימוי גוף נמוך, חרדות) עשויים להתבטא גם הם בהיעדר תשוקה. במקרים אחרים היעדר התשוקה ינבע מגורמים סביבתיים כקושי זוגי, לחץ ועומס יתר. בהתאם לגורמי הקושי ניתן לבחור בהתערבות טיפולית מתאימה אשר כלול זיהוי וטיפול בגורמים לקשיי התשוקה ולמידת טכניקות לעוררות שלה. בהתאם לגורמי הקושי, ניתן להיעזר בטיפול פרטני, זוגי או שילוב בין השניים.

תחומי מומחיות:
טיפול מיני ,סקסולוגיה

אנשי מקצוע בתחום

טיפול מיני

עוד מאמרים שיעניינו אותך