תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

טיפול בהיפנוזה: במה מדובר ואיך זה עובד?

טיפול בהיפנוזה: במה מדובר ואיך זה עובד?

צוות בטיפולנט

כלי טיפולי או חלק מתעשיית הבידור? האם זה באמת עובד? האם ניתן "להיתקע" במצב היפנוטי? באילו מצבים היפנוזה עוזרת? לטיפול בהיפנוזה מיתוסים רבים, אך בפועל מדובר בשיטת טיפול הנמצאת בשימוש רב ונראה כי היא מסייעת למצבים נפשיים ופיזיים רבים. בכתבה הנוכחית נרחיב אודות היפנוזה – במה מדובר, למי זה מתאים, מי רשאי לטפל בהיפנוזה וכיצד זה עובד?

מהי היפנוזה?

בניגוד לדעה הרווחת, היפנוזה אינה תהליך מיסטי או על-טבעי ואין מדובר בקסם. כמו כן, כאשר מטופל נכנס למצב היפנוטי הוא אינו ישן או מחוסר הכרה, כך שלא ניתן לבצע היפנוזה או לשכנע אדם לבצע דברים שאינם עולים בקנה אחד עם הערכים והרצונות שלו. למעשה, קיימים מחקרים רבים אשר בדקו את האופן בו היפנוזה עובדת, כיצד הדבר מתרחש ומתי טיפול בהיפנוזה הינו יעיל במיוחד.

היפנוזה עובדת על ידי יצירת מצב של הרגעה וריכוז עמוקים, אשר מאפשרים למטופל הנמצא תחת "טראנס היפנוטי" לאפשר שינויים במחשבות, רגשות והתנהגויות. תחת היפנוזה, המטופל הינו בין ערות לשינה, כך שהוא נמצא תחת מצב תודעתי מיוחד, בו הוא פתוח להצעות, או סוגסטיות, מצד המטפל.

סוגסטיה, העומדת בבסיס ההיפנוזה, היא למעשה מעין הצעה, הנעשית באופן מילולי או לא-מילולי, מודע או לא מודע. המטופל, או האדם המהופנט, יכול להסכים או שלא להסכים להצעה. תחת מצב של היפנוזה, בו הקשב מופנה פנימה, לרוב קל יותר לקבל הצעות או סוגסטיות אלו. כך, ניתן להשפיע על מחשבות, התנהגויות ותחושות פיזיות במסגרת היפנוזה. לדוגמא, ניתן "לשכנע" מעשן שהוא שונא סיגריות ואינו רוצה לעשן, על ידי הצעת הצעה זו כאשר הוא תחת מצב תודעתי של היפנוזה.

למי זה מתאים?

היפנוזה נמצאה יעילה ככלי טיפולי אשר תומך ומשלים טיפול נפשי או רפואי במקרים מסוימים. באופן ספציפי, נראה כי טיפול באמצעות היפנוזה מסייע להתמודדות עם התמכרויות, כמו עישון, התגברות על פוביות ספציפיות והפחתת סימפטומים של חרדה ודיכאון. כמו כן, במצבים של כאב כרוני, וכן לאחר ניתוחים הדורשים שיקום והחלמה ארוכים, נמצא כי שימוש בהיפנוזה מסייע רבות בשיפור התסמינים והתמודדות עימם.

הצלחת הטיפול בהיפנוזה תלויה לא רק בקושי של המטופל, אלא גם במידה שבה הוא מסוגל להיכנס למצב של היפנוזה. כלומר, במידת הסוגסטביליות שלו. אנשים שונים זה מזה ברמת הסוגסטביליות שלהם ולכן יש כאלו אשר ייכנסו יותר בקלות למצב של היפנוזה מאחרים. הדבר תלוי בנטיות אישיות, בקשר עם המטפל והיכולת שלהם לסמוך עליו וכן במערכת הערכים והדעות הקדומות שלהם על היפנוזה. אלו הנוטים ליותר סוגסטביליות, ייכנסו ביתר קלות למצב של היפנוזה, אך התפיסה הרווחת היא כי כלל האנשים סוגסטביליים ברמה כזו או אחרת.

מיתוסים על היפנוזה

בעקבות שימוש לא אתי בהיפנוזה בתעשיית הבידור, נחקק בישראל 'חוק ההיפנוזה', לפיו אך ורק מטפלים מורשים להיפנוט רשאים לעסוק בהיפנוזה. מומחה להיפנוזה הוא רופא, רופא שיניים, פסיכיאטר או פסיכולוג אשר סיימו לימודי היפנוט במוסד מוכר ועמדו בבחינות הפנוט מוכרות על ידי משרד הבריאות. מטרת החוק היא למנוע מצבים של שימוש לא מקצועי בהיפנוזה. על פי חוק זה אין לעסוק בהיפנוזה למטרות בידור אלא רק במסגרת טיפול רפואי או פסיכולוגי.

ועדיין, קיימות מחלוקות רבות סביב טיפול בהיפנוזה, הנובעות בחלקן ממיתוסים שגויים לגבי היפנוזה ובחלקן מכך שהאופן בו היפנוזה עובדת אינו לגמרי ברור, כך שקשה למדוד ולחקור זאת באופן אמפירי גרידא.

אלו המתנגדים לטיפול בהיפנוזה, טוענים כי מדובר בפלסבו, כך שאין לשימוש בהיפנוזה ערך ממשי. זאת, כיוון שאין זה ברור בדיוק כיצד היפנוזה עובדת. יש הטוענים כי היפנוזה מאפשרת גישה ללא מודע בעוד אחרים טוענים כי מדובר במצב של מיקוד הקשב וסוגסטביליות. מחקרים מסוימים הראו עדויות לשינוי בפעילות המוחית בעקבות שימוש בהיפנוזה, בעוד אחרים הראו שאין שינוי משמעותי בין מצבי היפנוזה למצבים רגילים.

לסיכום, היפנוזה הוא כלי טיפולי משמעותי ויעיל הנמצא בשימוש תדיר בטיפולים נפשיים ורפואיים. לצד זאת, על אף שמדובר בכלי עתיק יומין, אשר נראה כי היה בשימוש בתרבויות שונות, מדובר בטיפול שנוי במחלוקת, כך שהדבר המהותי כאשר ניגשים לטיפול באמצעות היפנוזה הוא לוודא כי המטפל רשאי על פי חוק לבצע היפנוזה, וכן כי אתם חשים ביטחון בקשר ובמרחב הטיפולי.

מקורות

https://bit.ly/3RWd3lv

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/understanding-hypnosis/202201/misconceptions-about-hypnosis

psychologytoday.com/intl/blog/understanding-hypnosis/202110/what-hypnosis-really-can-do-you

תחומי מומחיות:
היפנוזה

אנשי מקצוע בתחום

היפנוזה

עוד מאמרים שיעניינו אותך