תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

כיצד מתמודדים עם כעס הרסני? ראיון עם הפסיכותרפיסט אסף לב

כיצד מתמודדים עם כעס הרסני? ראיון עם הפסיכותרפיסט אסף לב

אסף לב

מטופלים רבים סובלים מתחושות של כעס וזעם, באופן שאינו מאפשר להם התמודדות ובמידה שפוגעת בתפקוד היום יום שלהם. ביקשנו לשוחח עם הפסיכותרפיסט אסף לב, כדי לשמוע יותר על הגורמים, המאפיינים ודרכי הטיפול והמניעה של כעס הרסני.

אסף, כיצד יודעים מתי תחושות כעס או זעם חורגות מהרצוי וכי כדאי לפנות לטיפול בנושא?

ובכן, הבחינה היא כמו בהרבה סימפטומים נפשיים אחרים - בחינה סובייקטיבית. כלומר, כאשר האדם עצמו או סביבתו הקרובה, חשים שביטויי הכעס של האדם מגיעים לידי השפלה, מחיקה של האחר או פוגעים באופן אחר באדם עצמו או בסביבתו, הרי שעשויה להידלק נורה אדומה, שאומרת שהכעס הזה ראוי לתשומת לב ושכדאי לטפל.

כיצד מבינים את הסימפטום של הכעס או הזעם הלא נשלטים על פי גישתך?

חשוב ראשית לומר, שבגישה שלי למעשה אין תיוג של רגשות שמוגדרים כ"רגשות שלילים". כל רגש של האדם, הוא אנרגית חיות, שמבקשת לבטא עצמה ולקבל את מקומה. יתרה מכך, על פי הפסיכואנליזה, הוגים מרכזיים כמו ויניקוט וקוהוט, סבורים שישנו ערך התפתחותי לביטוי של כעס על ידי הילד, על מנת לבטא את רצונו לקחת מקום וכדי לפתח אישיות אסרטיבית ולכידה. אנחנו יודעים שמבוגרים שנמנעים מביטוי של כעס צוברים תסכול ומועקה, ומוצאים עצמם נדחקים לפינה הן בסביבות עבודה והן במערכות יחסים אישיות.

צידה האחר של ההימנעות מכעס היא פיצול של הכעס מהגרעין החווה של הנפש ושחרור הכעס, באופן לא אחראי לשלומו של האחר, בצורה של אלימות. במקרים קיצוניים, יכולה להיווצר גם אישיות "בריונית".

טוני סופרנו, הדמות מהסדרה "הסופרנוס" הינו דוגמא מצוינת להתמודדות עם אישיות בריונית והמחירים שלה. על מנת להתמודד עם הכעס והתוקפנות שלו, הוא סגל לעצמו אישיות בריונית, ובסדרה רואים את התהליך הטיפולי שבו מנסה טוני להתמודד עם ההשלכות של אישיות זו.

אז איך בעצם עוזרים למטופל להתמודד עם בעיה של כעס לא מווסת או לחלופין עם הימנעות מכעס?

גם כאן הסופרנוס מהווה דוגמא טובה. בסדרה אפשר היה לראות איך המטפלת מנסה, מתוך הקשר הטיפולי, להדהד לטוני את ההשפעה של הכאב וההשפלה שהוא גורם בהתנהגות שלו. כלומר, הצעד הראשון במקרה של כעס לא מווסת, הוא בעצם לשקף לאדם את המקומות שבהם הוא כועס באופן לא מבוקר, ואת התוצאות ההרסניות של ביטוי שכזה. באופן מקביל, אצל אדם שנמנע מביטוי של כעס או עימות, ננסה לשקף את המחירים שהוא משלם בהימנעות שלו ולנסות לחבר אותו לתחושת הדיכוי, כאשר עולה כעס שאין לו שום ביטוי.

לאחר שלב השיקוף והזיהוי של ההתנהגות והתחושה, מגיע שלב ההבנה או הפרוש. ההנחה בטיפול היא שכאשר אדם מבין את הסיבה להתנהגות שלו, קל לו יותר לקבל אותה ולחפש דרכים אחרות להתנהל במצבים דומים.

כפי שמקובל במסורת הפסיכואנליטית, אנחנו הולכים אל השלבים הראשוניים של הילדות, כדי להבין כיצד נוצר הצורך להתמודד באופן מסוים עם התוקפנות והכעס. אנחנו הולכים ומשייטים עם המטופל בסיפורי הילדות שלו וזיכרונותיו הראשונים, כדי לחקור יחד את הסיטואציות שמהם הוא למד להתנהל כפי שהוא מתנהל כיום. פעמים רבות מגלים שמאחורי ביטוי של כעס לא מווסת, ישנה ילדות שבה אלימות הייתה השפה בבית. זאת ועוד, לעיתים קרובות נגלה, בעיקר בקרב גברים, אך לא רק, כי בילדותו של האדם כל ביטוי של חולשה נתפס כעלוב ולכן כאשר הוא חש פגיע רגשית - הוא מגיב בתגובה אלימה וזועמת.

באופן מקביל, אצל אנשים שנמנעים מביטוי של כעס, לעיתים מוצאים רקע של ילד שלמד לרצות את הוריו ואת הסביבה שלו, וחשש שאם יהיה עימות או יתבטא מקום של כעס - אז ערכו ירד בעיני האחרים או שהוא לא יהיה אהוב יותר.

כשלומדים ומבינים את הרקע להתנהגות הנמנעת או הלא מווסתת של כעס, אפשר להגיע עם המטופל למקום בו הוא יכול לקחת אחריות על תחושת הכעס שעולה. בשלב זה, הטיפול במובנים רבים יכול להפוך לזירה של "אימון". באמצעות התנסות בפסיכודרמה או בעזרת ההתנסות בתוך היחסים עם המטפל, מזהים תחושות של כעס ולומדים למצוא ביטוי הולם ואפקטיבי של תחושות אלו. כך מתאפשר למטופל להרחיב את ההתנסות בכעס באופן אסרטיבי וחיובי גם מחוץ לקליניקה.

אבל בכל זאת עולה השאלה למה בכלל טוב לכעוס? למה לא לשאוף בעצם למצב שבו כל הזמן אנחנו ברגיעה ושלווה?

את התשובה לשאלה הזו דווקא אפשר למצוא בצורה מובהקת יותר בפסיכולוגיה החברתית של קבוצות. לכל אורך ההיסטוריה המודרנית היו אלו גילויי הכעס של קבוצות מדוכאות שיצרו את השינוי המעמדי והעולמי ברמה האנושית. החל מהמהפכה הצרפתית, שבה ביטוי כעס של המעמד הנמוך התניע את מה שהפך לבשורת הדמוקרטיה המערבית, דרך תנועות המחאה של השחורים באמריקה, מחאות הילידים במדינות דרום אמריקה נגד הקולוניאליות, התנועה הפמיניסטית ברחבי העולם, שהתקוממה על דיכוי נשים, וכלה במחאה החברתית שהוצתה בקיץ 2011, שהחלה בכעס של אנשים שהרגישו נבעטים מהמעמד הבינוני אל תחתית המעמדות החברתיים מהמהפכות ברמה החברתית שהותנעו בעקבות ביטוי של כעס, ניתן ללמוד על תפקידו של הכעס בחיי הפרט, הכעס עשוי לאפשר שינוי של המצב הקיים וחתירה לקראת מקום טוב יותר ואפשרי יותר עבורו.

האם יש לך מסר אחרון לקוראים?

כמו כל רגש מטריד או מעיק אחר, היכולת שלנו להתיידד עם הכעס, לזהות אותו ולהתייחס אליו, מאפשרת לנו להתמיר אותו מסימפטום מעיק ומזיק, לחלק מכוחות הנפש שלנו, שיכול לשרת את המטרות, האידאלים והיוזמות שלנו כבני אדם אסרטיבים הפועלים בעולם.

על המטפל - אסף לב

אסף לב הינו פסיכותרפיסט המטפל על פי הזרם של הפסיכותרפיה הקיומית.

אנשי מקצוע בתחום

פסיכותרפיה

עוד מאמרים שיעניינו אותך