תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מתחילים אונליין, ממשיכים פנים-מול-פנים: טיפים לתחילת טיפול נפשי מרחוק

מתחילים אונליין, ממשיכים פנים-מול-פנים: טיפים לתחילת טיפול נפשי מרחוק

ספיר קינן

ימי הקורונה הביאו עמם חוויות קשות של אי-וודאות וחוסר אונים, תחושות מכבידות של מתח וחרדה. בתקופה זו בה המצוקה הגוברת, עולה אצל רבים צורך להתחיל כעת בטיפול נפשי (פסיכותרפיה). עם זאת, בשל מגבלות משרד הבריאות, מרבית המטפלים מציעים כעת טיפול מרחוק – אם בווידאו ואם בטלפון – כאשר בדרך כלל הציפייה היא לעבור למפגשים פנים מול פנים כשיתאפשר. על אף החששות הכרוכים בכך, ניתן להתחיל ולקיים טיפול מוצלח אונליין, שיסייע משמעותית בהקלת מצוקה נפשית. עם זאת, הבחירה של מטפל אונליין דורשת התייחסות למספר סוגיות חשובות:

בדקו את הכשרת המטפל

למרות שאין חוק המגדיר מי רשאי לעסוק בטיפול נפשי (פסיכותרפיה), חשוב לבחור במטפל או מטפלת בעלי הכשרה מתאימה ומעמיקה, אשר רלוונטית לקשיים איתם אתם מגיעים לטיפול. רצוי לבחור בהתאם לנורמה המקובלת פסיכולוגים מומחים או מתמחים בעלי רישיון ממשרד הבריאות, עובדים סוציאליים ומטפלים בהבעה ויצירה עם תואר שני טיפולי והכשרה מתאימה בפסיכותרפיה, פסיכיאטרים, או קרימינולוגים קליניים. במידה ואתם מעוניינים בטיפול זוגי ומשפחתי, מומלץ לבחור במטפלים זוגיים ומשפחתיים מוסמכים.

במידה ואתם מתלבטים בין מטפלים שונים, נסו לבקש המלצות מאנשים שאתם סומכים על דעתם, כגון חברים, בני משפחה ומכרים. אל תתביישו לשאול את המטפל על הכשרתו באופן כללי, ובאופן ספציפי על הניסיון שלו בטיפול אונליין באנשים במצבי משבר דומים.

התאימו את המטפל למיקומכם הגיאוגרפי

כיום, מגבלות התקופה דורשות מאתנו להיות מרותקים למרחב הביתי. עם זאת, זכרו שעם החזרה ההדרגתית לשגרה, ניתן יהיה להעביר את הטיפול למפגש פנים אל פנים בקליניקה. על מנת שתוכלו לבצע מעבר נוח לטיפול המתקיים פנים-מול-פנים, מומלץ למקד את החיפוש מראש במטפלים אשר נמצאים במרחק סביר מביתכם.

חשבו על המקום ושעת הפגישה

אחד הדברים המייחדים מפגש "אחד על אחד" עם מטפל, הינו חדר הטיפול בו המטפל אמון על יצירת מרחב פרטי, שקט ונעים. באופן דומה, בטיפול מרחוק קיימת משמעות רבה גם למקום בו תתמקמו אתם מול המצלמה, וכן לשעת הפגישה. נסו לחשוב מראש היכן ומתי, בהתאם לנוחות ומידת הפרטיות שלכם בבית, תרצו לקבוע את פגישות הטיפול. זכרו שהמטרה היא ליצור תנאים הקרובים ביותר לטיפול פנים אל פנים, ולקיים את הפגישה בעודכם נינוחים ומרוכזים. במידת הצורך, ניתן גם לבחור לצאת למקום פרטי בקרבת הבית, כמו הרכב או החצר, או להיעזר בשאר בני הבית ולבקש מהם לתת לכם פרטיות בשעת הפגישה. כך, יכול להיות שתעדיפו פגישות בשעות הערב, לאחר שהילדים הלכו לישון, או דווקא בשעות בהן יושבי הבית עסוקים בסידורים, בלימודים או בעבודה מרחוק. בהתאם לכך, נסו למצוא מטפל אשר פנוי בזמנים המתאימים לכם.

ומה לגבי יעילות הטיפול ומחיר הפגישות?

רבים מאמינים כי טיפול מרחוק עשוי להיות פחות יעיל. עם זאת, גם במפגש מרחוק באים לידי ביטוי ההכשרה והניסיון הטיפולי של המטפל, וכן יכולתו להבין, לגלות אמפתיה ולסייע למטופל להתמודד עם קשייו. יתרה מכך, במחקרים לא נמצא הבדל בין יעילותם של טיפולים אונליין לטיפולים פנים מול פנים. בהתאם, מחירן של פגישות טיפוליות אונליין נותר זהה לזה של פגישות טיפוליות רגילות.

תנו לזה זמן

על מנת להעריך את ההתאמה ביניכם לבין המטפל, מומלץ לבחון את מידת הנוחות והחיבור שאתם חשים למטפל. עם זאת, זכרו כי תחילת טיפול בימי הקורונה היא גם תחילתה של תקשורת מרחוק. לכן הפגישה הראשונה למעשה תכלול ניסיון להתמקם בנוחות במרחב טיפולי וירטואלי, אשר כולל עיסוק בתכנים אינטימיים עבורכם כמטופלים, בנוסף להיכרות עם המטפל. על כן, מומלץ לאפשר כמה פגישות בהן הקשר ייבנה בהדרגה ותתרגלו למפגש מרחוק, כך שתוכלו לבדוק מהן התחושות שמתעוררות מול המטפל עצמו. הקשיבו לתחושת הבטן שלכם, אך אל תתביישו להיעזר במטפל אם עולה בכם התלבטות בנוגע להתאמת הטיפול עבורכם.

על הכותבת - ספיר קינן

ספיר קינן, דוקטורנטית לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב, בוגרת תואר שני בפסיכולוגיה קלינית מאוניברסיטת בן-גוריון. מחקרה מתמקד בתחומי המגדר והמיניות.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול/ייעוץ אונליין

עוד מאמרים שיעניינו אותך