תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

טיפול בחרדה בהריון

טיפול בחרדה בהריון

צוות בטיפולנט

יעל פתחה את השיחה בעיניים דומעות ובלחישה: "אני מרגישה שמשהו אצלי לא בסדר. כל החברות שלי שבהיריון פורחות ורק אני עסוקה כל הזמן בפחדים ובכל הדברים הרעים שיכולים לקרות. אני לא נרדמת, אין לי תיאבון ואני חושבת, אם כבר עכשיו אני לא מצליחה להתמודד, איזה מין אמא אני אהיה?".

חרדה בהריון, כפי שיעל חווה, אינה תופעה נדירה ונשים רבות מתמודדות עמה ועם האשמה והבושה שלא פעם נלוות לה. בכתבה זו נתבונן בגורמים למצבי חרדה בהריון ובדרכי ההתמודדות האפשריות.

מה עובר עלינו בהריון?

נשים הרות רבות אשר חיכו להיריון ורצו בו מתפלאות לגלות כי החוויה המרגשת לה ציפו מתגלה כחוויה עמוסת חרדות ודאגות. היריון הוא חוויה מורכבת אשר מלווה לא פעם בתחושה של חוסר שליטה: הגוף משתנה, העובר נמצא בגוף אך אין דרך להשפיע על התפתחותו התקינה ולשלוט בה והשינויים ההורמונליים מעוררים לא פעם תגובות רגשיות עזות אשר נחוות ככאלו שאינן נמצאות בשליטתה של האישה ("ממתי אני בוכה ככה מכל שטות?!"). באופן מובן, חוויה אינטנסיבית זו של חוסר שליטה מעוררת לא פעם גם תחושות של חרדה וחוסר אונים.

מלבד חווית חוסר השליטה, נשים רבות חוות גם דאגה עזה להתפתחותו ובריאותו של העובר. נשים שחוו הפלות, טיפולי פוריות או קשיים בכניסה להריון פגיעות במיוחד להתפתחותם של מצבי חרדה אך גם נשים אחרות עשויות לחוות אותם. הבדיקות הרבות שעורכות נשים בתקופתנו מזכירות לנו שוב ושוב את האפשרות למומים והתפתחות בלתי תקינה אשר באופן טבעי מעוררים גם הם דאגה רבה.
מעבר לגורמים אלו ורבים אחרים הנלווים להם, הלידה עצמה והאימהות המתקרבת מהווים גורמי חרדה מרכזיים עבור נשים רבות.

חרדה מהלידה

אם ההיריון מלווה בחוויה של חוסר שליטה, הרי שהלידה עצמה מעוררת תחושות מאיימות עוד יותר ומצבים של פחד מלידה הופכים שכיחים יותר ויותר: האם הלידה תעבור בשלום? כמה זה יכאב? האם אוכל ללדת כפי שהייתי רוצה ללדת, או שאצטרך ללדת בהתאם להוראות הצוות הרפואי והמצב הקליני? חרדה מלידה נובעת מגורמים נוספים כמידת התמיכה לה זוכה היולדת, מצבה הרפואי עם או בלי קשר להיריון, תפיסתה העצמית ככשירה/בלתי כשירה להתמודד עם כאב ולחץ וכן הלאה.

אמאל'ה, אני אמא: חרדה מהאימהות המתקרבת

במידה והכל מתנהל כשורה, ההיריון והלידה מסתיימים ברגע לו האישה ציפתה אך לא פחות מכך חששה: הולדת התינוק והפיכתה לאם. בין אם האם הטרייה מודעת לכך ובין אם לא, ההפיכה לאם מעוררת רגשות, זיכרונות ותחושות הנוגעים לאמהות שהיא עצמה חוותה ועדיין חווה בקשר עם אמה וככזאת, מעוררת לא פעם תחושות ושאלות: האם אצליח לטפל בתינוק שלי ולהיות אם טובה? האם אשאר מי שאני גם לאחר שאהפוך לאם? איך תשפיע האימהות על חיי ועל הזוגיות שלי? האם אצליח לתת לתינוק שלי מה שאמא שלי נתנה או לא נתנה לי? שאלות ותחושות אלו מעוררים לא פעם חרדה סביב התפקוד האימהי והאופן בו העבר ישפיע על היכולת האימהית.

בחלק מהמקרים מתעוררות גם שאלות קונקרטיות בנוגע לטיפול והתמיכה של האם, המשפחה ובן הזוג: האם יש לי על לסמוך? עם מי להתייעץ? האם יש מי שיחלוק איתי את נטל הטיפול בתינוק? באופן טבעי, כאשר האם הטרייה או האישה ההרה חשות כי לא יהיו להן די משאבים לטיפול בעצמן ובתינוק, גם ההיריון מלווה ביותר חרדה. בחלק מהמקרים גם מינו של התינוק הוא גורם לחרדה: עקב ההיסטוריה האישית שלהן, חלק מהנשים חשות כי לא יהיו מסוגלות לטפל בתינוק בן או בת מין מסוים.

טיפול בחרדה בהריון - איך זה עובד?

לסיכום, ניתן לראות כי חווית ההיריון היא חוויה מורכבת אשר בהתאם מלווה פעמים רבות גם בחרדה. מידה מסוימת של חרדה, דאגה וחששות היא טבעית ומובנת אך כאשר החרדה מלווה בסימפטומים ברורים (למשל התקף חרדה), מצוקה נפשית ו/או פגיעה תפקודית, מומלץ לפנות לטיפול. הטיפול המומלץ הוא פסיכותרפיה ובייחוד טיפולים למקרי חרדה אשר במידת הצורך ניתן להוסיף להם גם תרופות פסיכיאטריות כגון תרופות נגד חרדה למיניהן. התרופות ניתנות במסגרת ייעוץ פסיכיאטרי ומותאמות לנשים הרות כך שאינן פוגעות בהתפתחות העובר. במסגרת הטיפול הפסיכולוגי מתאפשר לאישה ההרה לעבד את הרגשות והתחושות אשר מתעוררים סביב ההיריון, הלידה והאימהות המתקרבת, להכין עצמה להתמודדות עם כל אחד מהם ולרכוש מיומנויות להתמודדות עם קשיים צפויים.

תחומי מומחיות:
חרדה ,טיפול נפשי

אנשי מקצוע בתחום

חרדה

עוד מאמרים שיעניינו אותך